Säljer lite av varje, helst allt på en gång
3 jäshinkar a 12 liter med lock och kran
BiB påse och humlepåsar
Kapsylapparat och kapsyler
Termometer, hydrometer
Hemmagjord kylningssprial i koppar
Elgryta 25 l Bielmeier med förbikopplad termostat
Till grytan finns ocskå en saftmaja som är käck om man har massa frukt&bär.
Finns i centrala Göteborg

2

(0 svar, postad i Utrustning)

Hej,
Tänkte försöka börja brygga igen efter ett tags uppehåll, och eftersom jag blivit äldre och mer bekväm, så tänkte jag ev. investera i ett bryggverk, t.ex. Brewster Beacon bryggverk 30 l.
Det finns en tråd om den, men den är ganska gammal, så det finns kanske nån som har lite nyare info.

Vad innebär att den är Halvautomatisk?
Den mista Grainfather Connect är ju nästan dubbelt så dyr, vad är skillnaden (förutom BT och sånt)

Nåt annat som är bra att veta?

Jonas

3

(0 svar, postad i Utrustning)

Blir nog svåra att återanvända, men kanske lätta att återvinna smile

http://www.pulpapernews.com/2015/02/car … ear-bottle

Sen är det ju lite roligt att det är björnflaskor smile

Jonas

Så här blev det: ( 15 liter )

4,00 kg     Pale Malt, Maris Otter
0,40 kg     Chocolate Malt
0,38 kg     Caramel/Crystal Malt -120L
20,00 g     Northern Brewer [10,20 %] - Boil 60,0 min
7,00 g     Goldings, East Kent [4,50 %] - Boil 50,0 min
15,00 g     Goldings, East Kent [4,50 %] - Boil 10,0 min
SafAle S-04

2 kanelstänger
5 ml kardemummafrön
6 kryddnejlikor
Kokade med i 20 minuter

Bitterness: 39,9 IBUs
Est Color: 83,8 EBC
Measured Original Gravity: 1,048 SG
Measured Final Gravity: 1,013 SG
Actual Alcohol by Vol: 4,6 %

Har stått i flaskor i rumstemp i 2 veckor, och kolsyran verkar ok nu.
Doftar glögg, men smakar öl. Helt ok redan, men blir nog bättre till jul.

Tack Kenneth. Beersmith tycker att jag på en 20 liters batch skall tillsätta 1,6 g CaSO4 och 0,4g CaCO3 för att komma från 18  till ca 50  kalcium.

martinj: Det är ju ganska likt de värden jag har. Partille hade ju värden från 19 olika platser, så jag tog den som var närmast mig smile
http://www.partille.se/Invanarservice/B … enkvalite/

Hej,

Sånt här vatten sägs det att jag har i min kran:(Partille)

Konduktivitet 25° C 14.9
pH vid 20° C 8.4
Alkalinitet, HCO3 52
Kemisk syreförbrukn. COD-Mn 3.3
Ammoniumkväve, NH4-N < 0.01
Ammonium, NH4 < 0.02
Nitritkväve, NO2-N < 0.001
Nitrit, NO2 < 0.004
Aluminium, Al 0.05
Järn, Fe 0.03
Kalcium, Ca 14
Koppar, Cu < 0.02
Magnesium, Mg 1.2
Mangan, Mn < 0.02
Beräknad Hårdhet tyska grader 2.2

Nånstan läste jag: "50 Ca är minimum oavsett vilken öl du brygger. Ditt SO4:Cl förhållande, 2:1, ger en öl som framhäver humlen. Motsatt hade gjort en sötare och maltigare öl." Stämmer det? Eftersom jag inte har vare sig klor- eller sulfat-värdet, så är det ju svårt att räkna ut förhållandet. Jag har mailat kommunen några gånger, men dom vill inte svara.

Om jag nu vill göra en öl som liknar London Pride, så försöker jag få till mitt vatten som London med avseende på kalciumet. Då säger BeerSmith att jag skall tillsätta 27 g kalciumsulfat. Detta ger ju även sulfat (SO4), men jag vet ju inte vad jag har i kranen. (Jag såg att gurkmeja innehåller mycket kalcium, det kanske skulle kunna bli ett spännande öl, om jag använder det som kalciumkälla! )

Enl BeerSmith så ger "bakpulver" inget tillskott av kalcium, men jag har för mig att det är massa kalcium i bakpulver. Försvinner det nånstans?

Kanske är svårt att dra några slutsatser eftersom jag inte har alla värden, och isåfall inget att bry sig om, men det kan ju vara kul att veta lite mer smile


Jonas

Man får akta sig så nån inte tror att ipan är en ny produkt från Apple smile  Stekpanna?

ok, det verkar ju vara säkrast att skapa olika profiler.
tack

Det som är lite roligt är ju att BeerSmith i Ubuntu installerar sig under menyvalet "Education" smile

Eftersom du verkar använda grejerna, så kan jag ju ställa en fråga till om du har tid smile

Jag har defenierat min "equipment" som är några 30-liters plasttunnor som jag mäskar, lakar och jäser i. Dessutom har jag ett kokkärl som man rymmer 28-29 liter.
Jag kör ju alltid i dessa, men ibland gör jag 15 liter, ibland mer eller mindre. Jag har inte hittat nåt bra sätt att skala recepten automatiskt , mer än att ha olika "equipment" för varje bryggstorlek. Är det så man skall göra? Har testat med att ändra några värden, men de andra verkar inte följa med på annat sätt en med equipment".

Jonas

Jonas

ok, det duger ju också smile

Tack!

11

(6 svar, postad i Litteratur och informationsresurser)

Hej,
Jag tittar lite på beersmith och funderar på att köpa den, men jag ställde en fråga i deras forum för ett tag sen men har inte fått nåt svar.
Här brukar det ju svaret hagla in smile

Jag tänkte köra beersmith i både en Ubuntu- och en windows-miljö, där jag delar diskar. Frågan är då om man kan dela data mellan systemen. Jag kör den på Ubuntu nu direkt, dvs inte Wine,
Det ser ju ut som om det mesta är textfiler av nån slags xml-typ så det borde ju funka, men är det nån som kan bekräfta detta?

Jag har ingen windowsburk för tillfället, så jag kan inte kolla just nu sad

Jonas

Ja, brewtarget verkar konstig på alla värden.
Receptet ovan fanns i BrewTools.  Detta matade jag in i de andra programmen.

Men kan man lita på Brewtools så är ju det tillräckligt bra för mig smile

Jonas

Hej,
Jag har testat några olika pgm för att beräkna färg/IBU etc för recept, och jag tycker att alla ger sina olika värden.
T.ex. detta (från beertools.com)

15 L.
2.78 kg Maris Otter Pale Ale Malt; Thomas Fawcett
0.16 kg American Caramel 80°L
30.64 g East Kent Goldings - 5.0 AA% whole; boiled 60 min
10.21 g East Kent Goldings - 5.0 AA% whole; boiled 5 min
10.21 g East Kent Goldings - 5.0 AA% pellets; boiled 1 min
10.21 g East Kent Goldings - 5.0 AA% pellets; added dry to secondary fermenter
Wyeast 1968 London ESB Ale™

beertools.com
Original Gravity: 1.042   
Terminal Gravity: 1.009   
Color: 11.1 SRM   
Alcohol: 4.2% ABV   
Bitterness: 32.5 IBU

http://www.brewersfriend.com/homebrew/r … alculator/
IBU: 24.99, SRM: 8.63

brewtarget
IBU: 9.9
Färg: 6.2

Det ger ju lite olika värden på framför allt färg och IBU. Eller är det jag som inte fattar nåt nu heller?

Jonas

tack för den, den verkar ju käck!

Nu gjorde jag det lätt för mig och tog Vinterporter från SHBFs receptdatabas. Ev kan jag ju tillföra några kryddor också.

Tack för hjälpen.

Jonas

Wrote in the wrong thread smile

Jo, malten är ju belgiskt, men det var den de hade på lager.
Jag tänkte mig en lite halvsöt porteraktig julöl, inte för stark. Sen tänkte jag krydda med lite nejlika, kanske vanilj och honung(?)

Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag har ju mest gjort ales förut smile
Jonas

det kom visst inte med i mina klipp&klistra-övningar

OG: 1060
EBC: ca 60
IBU: ca 40

19

(11 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej,

Efter några års uppehåll och efter påtryckning från dottern, så är det dags att brygga ett öl igen. Hon vill gärna brygga ett öl säger hon, och 20-åriga döttrar säger man ju inte emot  smile

Jag tänkte mig ett ganska enkelt julöl. Nåt sånt här kanske:

15 liter
2,93 kg Brewferm Pale  (7 EBU)
90 g Brewferm Cara-crystal (120 EBU)
50 g Brewferm Chocolate (900 EBU)

25 g EKG 5% 60 min
13 g EKG 5% 15 min
25 g EKG 5%  5 min
SAFALE US-05

+ lite "julkryddor"

och sedan gå efter detta: http://humle.se/library/simplemashing.html

Kan det funka?

20

(6 svar, postad i Utrustning)

Då brukar det finnas två paneler, där du kan stänga av kyl resp frys separat.

21

(6 svar, postad i Utrustning)

Om du köper begagnat så kan det ju vara säkrast att köpa var för sig, så kan du byta ut den ena när det slutar fungera.

Såg att du bor i Gbg Det finns en affär på Friggagatan som säljer begagnat där jag köpte en spis för massa år sen som höll ganska länge smile

Jonas

22

(7 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)

Jag var på ett ställe som heter Heartland Brewery på Union Square. Det finns på flera ställen i stan. Det var rätt ok, med en del ok öl.

Sen kan man besöka Brooklyn Brewery också, men det hann jag aldrig med.

Däremot kan jag rekommendra en promenad över Brooklyn Bridge, och titta på Manhattan från Brooklyn Bridge Park. Där kan man ta massa kort på Manhattan Skyline. Sen kan man ta en promenad i DUMBO smile

Jonas

23

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tack, nu ligger den i kylen och väntar!

Jag tänkte göra en liten sats, 10-12 liter, så det borde väl räcka till...

Jonas

24

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej,

Efter nåt års uppehåll försökte jag mig på att brygga lite öl i lördags. Av nån anledning fungerade inte lakningen, så jag avbröt hela bryggningen.

Jag smackade min jästpåse, Pilsen Lager i fredags. Kan den stå uppsvälld fram till nästa helg? Kyl eller rumstemp? Eller kommer jästen att trötta, så det är bättre att köpa en ny?

Jonas

Nu såg jag att småpaketen med krossad pilsnermalt var slut, så det kanske inte blir nåt till helgen...

25

(14 svar, postad i Utrustning)

Jag har kopplat förbi termostaten också, började med den, men jag tänkte koppla till den igen och kolla.
Men det blir nog inte förrän tidigast nästa helg..