vattenvärde i Partille

Hej,

Sånt här vatten sägs det att jag har i min kran:(Partille)

Konduktivitet 25° C 14.9
pH vid 20° C 8.4
Alkalinitet, HCO3 52
Kemisk syreförbrukn. COD-Mn 3.3
Ammoniumkväve, NH4-N < 0.01
Ammonium, NH4 < 0.02
Nitritkväve, NO2-N < 0.001
Nitrit, NO2 < 0.004
Aluminium, Al 0.05
Järn, Fe 0.03
Kalcium, Ca 14
Koppar, Cu < 0.02
Magnesium, Mg 1.2
Mangan, Mn < 0.02
Beräknad Hårdhet tyska grader 2.2

Nånstan läste jag: "50 Ca är minimum oavsett vilken öl du brygger. Ditt SO4:Cl förhållande, 2:1, ger en öl som framhäver humlen. Motsatt hade gjort en sötare och maltigare öl." Stämmer det? Eftersom jag inte har vare sig klor- eller sulfat-värdet, så är det ju svårt att räkna ut förhållandet. Jag har mailat kommunen några gånger, men dom vill inte svara.

Om jag nu vill göra en öl som liknar London Pride, så försöker jag få till mitt vatten som London med avseende på kalciumet. Då säger BeerSmith att jag skall tillsätta 27 g kalciumsulfat. Detta ger ju även sulfat (SO4), men jag vet ju inte vad jag har i kranen. (Jag såg att gurkmeja innehåller mycket kalcium, det kanske skulle kunna bli ett spännande öl, om jag använder det som kalciumkälla! )

Enl BeerSmith så ger "bakpulver" inget tillskott av kalcium, men jag har för mig att det är massa kalcium i bakpulver. Försvinner det nånstans?

Kanske är svårt att dra några slutsatser eftersom jag inte har alla värden, och isåfall inget att bry sig om, men det kan ju vara kul att veta lite mer smile

Jonas

2 Senast ändrad av Kenneth (2014-09-10 06:21:34)

Sv: vattenvärde i Partille

Baking soda = bakpulver = en blandning av c:a 30% natriumvätekarbonat (bikarbonat; E500), c:a 40% syra såsom natriumpyrofosfat (E450) och c:a 30% av något ämne som motstånd mot fukt, till exempel majsstärkelse.
Så inget kalcium där.

Det finns andra trådar där det diskuteras runt kalciumsulfat (gips) och i princip samtliga  säger att rekommendationerna angående det är för höga.
Hälften räcker gott och väl till för att ge den karaktär som man vill ha i en burton ale.

För att komma upp i en bra mängd kalcium kan du använda kalciumklorid i kombination med kalciumsulfat.

Gurkmeja är inget jag vill rekommendera till en London Pride kopia.

Ifall detta är till någon hjälp så fick jag fram denna profilen för partille för 1 år sedan.

PH 8.1
Ca2 16
Mg2 1.4
SO4 26
Na 13
Cl 9
HCO 58

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

4 Senast ändrad av jonash (2014-09-10 13:15:12)

Tack Kenneth. Beersmith tycker att jag på en 20 liters batch skall tillsätta 1,6 g CaSO4 och 0,4g CaCO3 för att komma från 18  till ca 50  kalcium.

martinj: Det är ju ganska likt de värden jag har. Partille hade ju värden från 19 olika platser, så jag tog den som var närmast mig smile
http://www.partille.se/Invanarservice/B … enkvalite/