beersmith

Hej,
Jag tittar lite på beersmith och funderar på att köpa den, men jag ställde en fråga i deras forum för ett tag sen men har inte fått nåt svar.
Här brukar det ju svaret hagla in smile

Jag tänkte köra beersmith i både en Ubuntu- och en windows-miljö, där jag delar diskar. Frågan är då om man kan dela data mellan systemen. Jag kör den på Ubuntu nu direkt, dvs inte Wine,
Det ser ju ut som om det mesta är textfiler av nån slags xml-typ så det borde ju funka, men är det nån som kan bekräfta detta?

Jag har ingen windowsburk för tillfället, så jag kan inte kolla just nu sad

Jonas

2 Senast ändrad av svensson.lu (2014-08-30 13:05:59)

Sv: beersmith

Kan inte svaret på din fråga, men du kan ju även lägga upp dina recept på deras server och på så sätt dela mellan enheter. Så gör jag själv och äldre recept skriver jag ut och sätter i pärmen.

ok, det duger ju också smile

Tack!

Eftersom du verkar använda grejerna, så kan jag ju ställa en fråga till om du har tid smile

Jag har defenierat min "equipment" som är några 30-liters plasttunnor som jag mäskar, lakar och jäser i. Dessutom har jag ett kokkärl som man rymmer 28-29 liter.
Jag kör ju alltid i dessa, men ibland gör jag 15 liter, ibland mer eller mindre. Jag har inte hittat nåt bra sätt att skala recepten automatiskt , mer än att ha olika "equipment" för varje bryggstorlek. Är det så man skall göra? Har testat med att ändra några värden, men de andra verkar inte följa med på annat sätt en med equipment".

Jonas

Jonas

Det var riktig länge sen jag använde win-versionen, utan jag kör mest med ios.
Där fins det en "scale recepie size" funktion, men den kräver en ny profil att skala mot.

6 Senast ändrad av jonash (2014-08-31 15:17:14)

ok, det verkar ju vara säkrast att skapa olika profiler.
tack

Det som är lite roligt är ju att BeerSmith i Ubuntu installerar sig under menyvalet "Education" smile

Jag har inte testat delad disk, som tidigare skrevs så kan man använda molntjänsten eller exportera/importera recepten.
Linux versionen av BS brukar ligga efter och jag kan tänka mig att det kan bli problem där.
Tex. om en ny funktion i windows versionen implementeras upp så kanske Linux versionen bangar ur.
Sen kan jag tänka mig att det kan bli problem med gemener/versaler tillsammans med iq-fiskmås operativet.