Elgryta

Hej,
Jag har en gammal tysk elgryta som jag brukar använda för att koka vört i, men nu är den lite konstig.
När jag värmer, så lägger den av när vattnet är ca 97 grader, och drar igång igen efter en stund. Jag trodde att det var termostaten, så jag kopplade förbi den, men det blir samma sak.

Kan det vara ett överhettningsskydd eller nåt som gör att det bryter? Är det dags att investera i en ny?

Jonas

Sv: Elgryta

Hej Jonas

Har lite brådis just nu, (har massor av bilder på detta i jobburken)
men det finns troligen ett överhettningsskydd i form av en termokontakt
som ligger an mot kärlets undersida.
På båda mina grytor har jag byglat den kopplingen...
helt på eget ansvar då förstås.
Plocka isär och tag många bilder under demonteringen så får du ihop delarna på samma plats igen.
Eller, om du vill, kan jag lägga upp lite bilder i nästa jobbvecka.

Kontaktman Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Elgryta

ok tack.. Jag kollar lite...
Den får väl stå en stund.. det börjar droppa ut lite saft ur "saftenheten" smile

Sv: Elgryta

+1 på Raaskens tips. På vattenkokare så brukar denna termokontakt vara en smal bricka av bi-metall (så den böjer sig när den uppnått en viss temperatur). De termokontakter som jag varit i kontakt med, så har det räckt med att pilla bort brickan och sen säkerställa att den vippbrytare som brickan gjort sina till/frånslag mot, då varit i slutet läge (dvs till för strömmen).

Detta har jag gjort "helt på eget ansvar" (vilket infattar många andra ingrepp som jag gjort i mitt bryggeri. )

Sv: Elgryta

Jag har med en sådan elgryta som blev kass så jag borrade lufthål i plasten och sen koppla jag direkt el på den men en brytare av och på och sen blev den bra igen jag tycker att den till och med blev bättre blir fortar varmt och kokar bättre..

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

Sv: Elgryta

Hej igen!

Om jag minns rätt, så var det den fyrkantiga till vänster i bild som var överhettningsskydd.
Bygla eller koppla ihop de båda kontaktstiften och glöm inte att isolera runt din koppling som du nu ansvarar för.
Övriga ledamöter och helst behöriga elproffs får gärna komplettera eller korrigera denna info!

Mvh Rasken
http://www.humle.se/punbb/images/upload/PICT1204B.JPG

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Elgryta

Japp, så ser den ut. Skall bygla till helgen tror jag, om jag orkar plocka in alla äpplen.. smile
Tack för hjälpen!

Jonas

Sv: Elgryta

hur gick det med överhettnings skyddet? fick du det bortkopplat? fungerar?

Sv: Elgryta

Jag har inte hunnit fixa till det ännu.. Massa annat som stör hela tiden, msn till helgen... kanske

Sv: Elgryta

Nu har jag plockat in 15 kg äpplen och håller på att göra mos och saft!

Efter att ha kopplat förbi överhettningsskyddet, så kokar det minsann till slut!

Jonas

Sv: Elgryta

låter trevligt! Du kopplade alltså loss sladdarna som går till överhettnigsskyddet och kopplade ihop dem med varandra istället?

/peter

Sv: Elgryta

kopplade just förbi överhettnigsskydet på min gryta och test kör nu.

Sv: Elgryta

nej det gick ju inte alls bra. samma problem som förut. borda jag koppla bort termostaten också?

Sv: Elgryta

Jag har kopplat förbi termostaten också, började med den, men jag tänkte koppla till den igen och kolla.
Men det blir nog inte förrän tidigast nästa helg..

Sv: Elgryta

vore snällt om du kunde ladda upp en bild på din koppling! tack på förhand;)