Maskinen fryser själv.
Här finns lite information om Maxi 310:
http://www.corneliusuk.com/sitecore/Bac … i-310.aspx
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inlägg efter Torstensson
Maskinen fryser själv.
Här finns lite information om Maxi 310:
http://www.corneliusuk.com/sitecore/Bac … i-310.aspx
I aggregatet går en kylslinga genom en isbank, varm öl in -> kall öl ut.
Har tidigare endast tittat på aggregat Maxi 210/310 vilket verkar vara det som de flesta har.
Hur tror ni detta aggregat skulle fungera:
http://www.blocket.se/uppsala/Olkylning … amp;last=1
Något man bör tänka på?
Kan man köra med något enkelt filter för att slippa druv.
Kör alltid med humlepåsar och brukar göra en whirlpool men det brukar alltid åka med en del.
Tackar, får se vilket jag gör. Svetsning går säkert bra mot några hembryggda.
Hur långt upp på grytan bör man sätta muffen. Har en 50L gryta som den på Humle.
Tackar och bugar, har tittat på grejerna från Humle tidigare och den delen verkar vara den lätta.
Genomföringen verkar dock inte lika enkel. Är det enklast att borra upp ett hål och köra den "weldless"?
Har hittat en del varianter utomlands men inget färdigt på hemmaplan. Skall man snacka med en VVS:are för att få en bra lösning?
Har precis införskaffat mig en rostfri kittel och tänkte sätta på en tappkran liknande den som finns på Humles kittlar.
Jag har ingen koll på VVS-grejer, vad behöver jag köpa?
Behöver även någon form av nippel för att koppla på en silikonslnag.
Testade en del gratis-appar till HTC och fann BrewersAssistant mest användbar.
Fördelar: Simpel import från Beersmith.
Nackdelar: Det finns inga larm för mäskning/humle-tillsättning.
Locket går inte att plocka isär, det är gjutit i ett stycke. Det går dock att skruva bort gångjärnen vilket gör det enklare om man vill modifiera locket med isolering.
Det sitter även en plugg i nederkant, jag valde att inte använda denna eftersom den enligt mig sitter ganska högt upp. Jag satte i en vanlig tappkran i plast från Humle.se.
Om väska står helt horisontellt så skulle jag gissa att det är ca 3,5-4 liter i väskan som inte kommer ut. Efter installation av tappkran så är det ca 2,5 liter kvar i botten vilket gör det lite enklare vid mäskningen.
Köpte precis en väska från Chilli och har använt den en gång, tycker den funkar ganska bra.
Nackdel att locket inte är isolerat, märkte dock inga större tapp i temperaturer.
Har bara använt en gång och har ännu inte hittat några större fel på den. Om jag inte minns fel fanns det även mindre mindre modeller.
Kolla på nedan tråd, verkar som Raasken kanska vet var man kan få tag i en värmeslinga:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2910
Stort tack för hjälpen!
Det får nog bli induktionsplattor när jag uppgraderar istället för dagens värmepatroner.
Hur fungerar det när du använder två induktionsplattor, när jag kollar på storleken på plattorna samt grytors diameter så borde inte båda plattorna få plats under gryta?
Humlegårdens 50L har en bottendiameter på 37 cm och nedan induktionsplatta har en en bredd på 34 cm (De flesta verkar ha ungefär samma mått).
Står grytan på 50% av plattorna? Om det gör detta, får man nytta av effekten?
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush … 748.3394/#
Hur har du löst uppvärmningen Svensson?
Jag har testat med värmeelement från vattenkokare men känner inte att det är en bra lösning. Svårt att rengöra och en hel del karamellisering vid högre OG än 60.
Använder då 1500+2000 W för uppvärmning och sedan enbart 1500 W för att hålla koket. Jag har i dagsläget ett 30L kärl men tänker mig gå upp till 40-50L.
Räcker verkligen 2000 Watt (Cloer 6650) för att hålla rullande kok på 40L?
Jag ringde tidigare och la undan den sista.
Jag är dock osäker på om jag har behov av den i dagsläget så är den någon annan som gärna vill ha den så släpper jag den.
Grytan saknar lock och jag har inte kollat måtten på grytan.
Butiken heter Merx och får in tillfälliga partier, dvs det finns endast en kvar och de mindre storlekarna ligger runt max 20L.
Intressant, är ute letar efter en gryta.
Hur mycket effekt krävs för att få igång och hålla ett rullande kok i en 50L kittel med 40L vört?
Skulle denna funka?
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush … 6748.3394/
Eller behövs den rejälare:
http://preisvergleich.ebay.de/like/2904 … 601_440981
Jag tror inte du behöver vara orolig för läckage megen. Hade samma oro som du. Sedan 6 månader tillbaka har jag Humles tappkran på alla fyra jäshinkar och än så länge har det inte kommit en droppe.
Använder inget silikon eller liknande, endast packningen som medföljer.
Kranarna har gjort mätningarna betydligt enklare.
Fyllde fatet för ett par dagar med tryck på ca 1,6 bar i ca 12C.
Har fyllt på ett par gånger för att slutligen landa på 1,1 bar som verkar lagom för en ale på 12C.
Prövade att rulla runt fatet idag för att få det att snabba på vilket verkade gå bra, trycket sjönk och jag fyllde på.
När jag slutligen verkade ha bra tryck för temperaturen tappades ölen upp bra med lagom skum och hastighet.
Nu till problemet, jag tyckte det kändes som om det fortfarande var dåligt med kolsyra i ölen även om skum och hastighet var bra.
När jag tittade in i ölen såg det även där vara dåligt med aktivitet.
Som sagt, ölen höll ca 11-14C, 3 meter restriktorslang, mininalt med ölslang (max 1 cm i mellanrummet med sytråden och ölslangen.)
Trycket har jag justerat från 1,1 bar till 1,7 bar varav det sista gav bäst. Då hade dock säkerligen temperaturen sjunkt med några grader.
Någon som vet vad det kan bero på?
Ingen fara megen, man lär sig bäst av sina misstag! Har allt på plats nu, inväntar ölslangen under morgondagen.
Har fyllt fatet med en Ale och har påbörjat kolsyrning. Jag fick aldrig slangklämmorna att knipa åt riktigt så köpte vanliga slangklämmor på Clas Ohlson.
Tyckte också trapetz-adaptern var dyr. Köpte renoverad brandsläckare lokalt i Borås istället. Bör löna sig i längden.
Gjorde en veteöl för några veckor sedan som blev helt klar. Använde ingen extra jäst, det tog någon vecka extra på lagring innan kolsyran bra.
Använde Weihenstephan Wheat jäst som även den har låg flockningsgrad.
Tittade extra nu, jag har nog inte beställt rätt. Verkar ha missat beställa ölslang 8737 (ölslang), har istället bara beställt kolsyreslang (8741). Fan, nu får man känna sig dum
Det löste sig iallafall.
Tack för hjälpen!
Jag har gjort nästan precis som på bilden. Sytråden gick i som smort i JG.kpllingen men ölslangen var trögare än satan. Har köpt den slangen som är rekommenderad och den passar bra i plasttappen men inte i JG-kopplingen. Får försöka slå en signal till Humle under morgondagen och få det uträtt. (Nybörjare som man är).
Säkert någpt enkelt missförstånd
Har precis inköpt en den fatölsanläggning som finns här på Humle.se och har några frågor.
Jag få inte in den armerade kolsyreslangen (8741) i John guest-kopplingen.
Jag jag har provat att koka slangen innan, då fick jag in den en bit.
Jag vet inte hur mycket våld jag vågar använda, just nu har jag kokat slangen och använt en hel del våld, hur mycket behövs?
Har jag köpt fel slang?
Jag har testat att köra vatten igenom och då läcker kopplingen så jag antar att den inte sitter i kopplingen tillräckligt, gör jag något fel?
Hur klämmer man bäst Oetiker-slanglämmor, med en polygrip?
Mvh Torstensson
Hittade även Furets plantskola som har Hallertauer Magnum.
http://www.furetsplantskola.se/katalog_ … _klang.pdf
Humlebladet → Inlägg efter Torstensson