Hej!
Jag har ju träffat både Scary-Mange och Karma-Mange RLI som det heter,
kommer därför att hålla med båda om deras uppfattning ??
Först var jag på mina 30 lit fat helt motståndare till stigrörskapning (det röret är dyrt och svårt att få tag i nya).
Så jag väntade på klarning och väntade och sen tog jag en disig halv-pint medan jag väntade lite till.
Efter ett par tömda fat och mkt blank och fin öl på slutet av varje fat
så började jag titta noga på den lilla slatt som fanns i botten av fatet när man öppnade det,
den sörjan var inte fin alls!
Tänkte/funderade på hur mycket av den sörjan som jag möjligen hållit på att konsumera i mina disiga halv-pintar?
troligen en avsevärd del!
Kom då fram till en kalkylerad uppfattning:
Jag är villig att förlora upp till en halv liter per 25lit batch om jag därmed får blank öl snabbare samt slipper att
smygkonsumera bottensatsen även om den är utspädd till ett diskret dis.
Således fyll en halv liter vatten i fatet, fäst en träpinne med tejp på stigarrörets nedre del (30lit fat),
montera röret och snabbt upp med det igen. läs av väskenivån på träpinnen och överför den till det rostfria röret, kapa.
När faten numera är tomma på blanköl så tömmer jag ut den kalkylerade bottensatsvolymen 0,5lit och gläds storligen
åt att ha sluppit den geggan som finns kvar.
Det ska tilläggas att jag både kallkrachar och kör med klarningsmedel i sekundären innan jag fyller över till fat.
Trygghetsnarkoman som man är vill man ju ändå ha en reträtt ut ur den kapade situationen.
Förläng det kapade röret med en bit siliconslang av passande diameter , tillbaka till bottenläget igen!
Men denna typen av analyser och därpå följande beslut, tas naturligtvis hemma hos varje bryggare.
Oavsett vilket beslut man kommer till så kommer det ändå att ligga en i fatet...puh 
Det kan tilläggas att både Torgny och jag tycker att ölen smakar bättre ju blankare den hunnit bli.
Mvh Raasken
Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)