1 Senast ändrad av megen (2011-05-02 14:23:45)

Fatölsanläggning... Jag ger nog upp.

Tja har ett tag nu funderat på att skaffa fatölsanläggning. Men ju mer jag läser på forumtrådar infosidor mm ju mer förvirrad blir jag. Syrådar hit och dit, skumma skarvar och kopplingar i miljontals.

När jag började brygga öl var det enkelt. Fanns många fina beskrivningar på nätet för nybörjarare som beskrev väldigt bra  från extrakt till helmaltsbryggning.

Men när det gäller fatölsanläggningar  så känner man sig som en bebis som kämpar för att ställa sig upp men hela tiden blir omkullfälld.

Sv: Fatölsanläggning... Jag ger nog upp.

Håller med.
Helt omöjligt att få en känsla för det. Men jag börjar bli redigt trött på flasktappning. Senaste veckorna har jag bryggt 3 satser. Med glasrengöring, desinficering, kapsylering, priming och alla moment är jag uppe i en 25% anställning som bryggeripojk.

brandemannen skrev:

Håller med.
Helt omöjligt att få en känsla för det. Men jag börjar bli redigt trött på flasktappning. Senaste veckorna har jag bryggt 3 satser. Med glasrengöring, desinficering, kapsylering, priming och alla moment är jag uppe i en 25% anställning som bryggeripojk.

Jag är less så inihelvete jag med. Det har hänt att ja har skjutit upp flasktappninen i veckor, men som tur är har jag fått lyckad flaskjäsning ändå. Sen är ja less på att inte kunna ta med öl när man är och hälsar på. Flaskorna måste stå kallt i två timmar typ för att det inte ska vara en enda jästsörja.

Men jag tänkte att man kanske kan snacka med nån vänlig fattappare på sm, som kan sparka igång en från rätt håll. vore väldigt trevligt.

Ja flaskjäser inte alls längre. Det är smidigt med fatöl. Dessutom kan man ta ut om man har tappkran på jäshinken till halvliters pet och trycksätta. Redan innan det lagrats klart och smaka en flaska då och då. Sen kör ju jag med partyfat så då går det att stuva undan i en vanlig kyl om man vill. Så jag kallagrar hela jäshinken innan tappning till fat. Men mina kopplingar är kanske lite mer jobbigt om man tex är akademiker och inte kommer i kontakt med tryckluft och hydraulik i vardagen. Köp en komplett fatölanläggning. Kostar lite men sen har du ju allt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hehe Scary!

Som akademiker skäms man ju lite. Alltså jag tyckte det där var roligt skrivet, ingen ironi. Du har helt rätt. Vi har våra olika intressen/jobb och abstaktionsförmåga. Jag tycker det är fördjävla svårt att förstå alla olika kopplingar. Nu när jag håller på att uppgradera mitt bryggverk återkommer jag alltid till att fundera på hur faan en klämringskoppling fungerar tex. Sånt där som är skämmigt att fråga om på VVS-butiken. Så då får det gå med stela rör och slangar med slangklämma istället.

Särskilt svårt är det ej.

Det finns ju en komplett sats i webbutiken. Köp en av varje så har ni ett färdigt kit.

Det enda är väl den där oetikerklämman som man förslagsvis byter ut mot en vanlig slangklämma så blir det lite enklare.

Sytråd är inget måste. Men den kan underlätta om man har problem med att man får enbart skum i glaset. Det man då kompletterar med är förslagsvis två meter sytråd(art nr 8738) samt två kopplingar (art 8778). Dessa kopplingar är så kallade speedfit. Dvs man trycker bara dit dem över slangänden. Klipp av ölslangen som ni ovan köpte i kitet tryck dit en koppling. Tryck sedan dit sytråden och sätt den andra änden på den andra kopplingen som ni i sin tur ansluter på ölslangen.

Fatkoppling->ölslang->jg koppling->sytråd->jg koppling->ölslang(en kort stump)->tappkran i plast.

Svårare än så är det ej
/Hans

Om du går till SM, fråga gärna någon som har fat. Jag kommer ha 4 fat och vissar gärna hur jag har det.

http://saccharolicious.blogspot.com

Och om man skapa tappa från fatet till flaskor t.ex om man ska ta med sig lite öl till en fest eller liknande vad behöver man då till den här anläggningen http://shop.humle.se/se/page/fatolanlaggning.php ?

belgaren skrev:

Om du går till SM, fråga gärna någon som har fat. Jag kommer ha 4 fat och vissar gärna hur jag har det.

en jobbig hälsing/dalmas kanske kikar föbi och ställer dumma frågor. Hahaha. Men det vore kanon. Har en känsla av att det finns många som är villig att hjälpa en och berätta om sin anläggning på plats.

Ja menade absolut inte som ett angrepp alls på nån yrkeskår. Bara att vissa har svårt att hitta rätt delar om man inte har nån som helst kunskap i området. Själv hade jag ett helvete att hitta rätt. Bara för det så blev det dubbelt så dyrt som ifall jag köpt färdigt från svante direkt. Ett tips bara

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Jag såg det absolut inte som ett angrepp. Bara som en rolig distans till mig själv.

Megen, du är givetvis välkommen att komma och fråga. Jag kommer ha tre fat. Så kan jag peka med hela handen.
/Hans

Runo skrev:

Och om man skapa tappa från fatet till flaskor t.ex om man ska ta med sig lite öl till en fest eller liknande vad behöver man då till den här anläggningen http://shop.humle.se/se/page/fatolanlaggning.php ?

Jag trycker bara in en 20-30 cm lång ölslang i tappkranen (plast), den passar precis.
Sedan stoppar jag ner den till botten av flaskan och fyller upp tills det skummar över, ställer snabbt ner tappkranen i ett tungt glas (så att den inte välter) och sätter på korken snabbt innan det börjar skumma. Det brukar ligga kvar öl i slangstumpen när jag stoppar ner den i nästa flaska. Det blir ganska slabbigt, vissa öl skummar mer än andra men det funkar bra.
Tror inte det behövs någon bild?

8þ Mats

14 Senast ändrad av yrmff (2011-05-03 09:55:03)

Runo skrev:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/32_P1010747.JPG

En bit Ölslang+en liten bit silikonslang

mvh H

Vilka mått har 19 liters cornelius? Tänkte om man får plats med ett eller två fat ovanför jäshinken i kylen. Då kan man kallagra ett trycksatt fat samtidigt som man jäser lager riktigt kallt.

16 Senast ändrad av Raasken (2011-05-03 14:41:21)

Hej

Är det denna bilden som behövs?
http://www.humle.se/punbb/images/upload/26_CPBF_B.jpg

annars finns ju den förra tråden:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3965

Humles egen framsida har ju knapp som heter Ölbryggning
följ nedanst sökväg så får man en lagom översikts-beskrivning
om flasktappning från fat.

Ölbryggning => Jäsning och tappning
Jäsning och tappning  =>  från kolsyretub
Minikurs i kolsyresättning av Anders Boström

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Det finns lite olika typer av corneliusfat. Mina varierar mellan 232 x 564 och 215 x 632 (diameter x höjd i mm).

Aj då. Lite högre än jäshink med jäsrör då tyvärr. Får kolla vilken typ man kan få tag i. Men finns rätt bra beskrivningar här på humle och shbfs sida. Sen om man lagrar i fat kan man ju kapa en centimeter på stigröret för att bli av med eventuellt sediment va.

scaryeyes skrev:

Aj då. Lite högre än jäshink med jäsrör då tyvärr. Får kolla vilken typ man kan få tag i. Men finns rätt bra beskrivningar här på humle och shbfs sida. Sen om man lagrar i fat kan man ju kapa en centimeter på stigröret för att bli av med eventuellt sediment va.

Personligen så tycker jag det är dumt att kapa en cm på stigröret för att undvika sediment. Bättre att låta ölen få vänta et par veckor och då låta ölen få sedimentera sig lite först. Sen är det första glaset man tappar upp som blir lite grumligt. Efter det så brukar det vara relativt klart. Sen är det klart, om man använder jäster som exempelvis Kölsch II så brukar det ta längre tid för ölen att flockulera och sjunka till botten. Så där tycker jag man ska vänta några veckor till innan man börjar tappa upp.
Men på en Kölsch så är det ändå lika gott även om den skulle vara lite grumlig, även om typdefinitionen säger annorlunda...det är åtminstone mina tankar runt det hela. Rätt eller fel får du själv avgöra.

Hej!

Jag har ju träffat både Scary-Mange och Karma-Mange RLI som det heter,
kommer därför att hålla med båda om deras uppfattning ??

Först var jag på mina 30 lit fat helt motståndare till stigrörskapning (det röret är dyrt och svårt att få tag i nya).
Så jag väntade på klarning och väntade och sen tog jag en disig halv-pint medan jag väntade lite till.
Efter ett par tömda fat och mkt blank och fin öl på slutet av varje fat
så började jag titta noga på den lilla slatt som fanns i botten av fatet när man öppnade det,
den sörjan var inte fin alls!
Tänkte/funderade på hur mycket av den sörjan som jag möjligen hållit på att konsumera i mina disiga halv-pintar?
troligen en avsevärd del!
Kom då fram till en kalkylerad uppfattning:
Jag är villig att förlora upp till en halv liter per 25lit batch om jag därmed får blank öl snabbare samt slipper att
smygkonsumera bottensatsen även om den är utspädd till ett diskret dis.
Således fyll en halv liter vatten i fatet, fäst en träpinne med tejp på stigarrörets nedre del (30lit fat),
montera röret och snabbt upp med det igen. läs av väskenivån på träpinnen och överför den till det rostfria röret, kapa.
När faten numera är tomma på blanköl så tömmer jag ut den kalkylerade bottensatsvolymen 0,5lit och gläds storligen
åt att ha sluppit den geggan som finns kvar.
Det ska tilläggas att jag både kallkrachar och kör med klarningsmedel i sekundären innan jag fyller över till fat.
Trygghetsnarkoman som man är vill man ju ändå ha en reträtt ut ur den kapade situationen.
Förläng det kapade röret med en bit siliconslang av passande diameter , tillbaka till bottenläget igen!
Men denna typen av analyser och därpå följande beslut, tas naturligtvis hemma hos varje bryggare.
Oavsett vilket beslut man kommer till så kommer det ändå att ligga en i fatet...puh smile
Det kan tilläggas att både Torgny och jag tycker att ölen smakar bättre ju blankare den hunnit bli.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

En liten fråga bara. finns det nån fördel med att kyla ner ölet till ca O grader innan trycksättning, för att sedan vid servering några dagar senare justera om trycket för t.ex 12 grader?

kolsyran löser sej lättare/snabbare ju kallare vätskan är. det kan va en fördel smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

du megen... kommer du att åka bil ned till sm? finns det intresse av att dela bensinkostnad?lovar att berätta allt jag vet om fat smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Nej jag har tänkt åka tåg men har inte bokat än. Jag kanske kan fixa bil. Var bor du då?

hassela.. men tåg? går det inga billiga bussar?