Kylväska

Hej alla!

Har varit en extract bryggare i några år nu men jag tänker flytta till all-grain. Så nu är det dags att bygga en mash/lauter tun. Jag brukar brygga 6 gallon satser (6 gallons post-boil, 5 gallons kvar på tappning) med OG inte högre än 1.07. Så kanske en kylväska mellan 30-50L behövs?

Är det någon som har bra tips om vart man får köpa en bra kylväska som är tillräcklig stor? Jag sökte nätet men enda grejen som jag hittade var ganska dyr (700 :-). Eller finns det någon affär där man kan köpa sådana grejer?

Tackar!

Sv: Kylväska

Köpte nyligen en från engelska amazon på 32 liter (http://www.amazon.co.uk/Thermos-Cool-Bo … amp;sr=8-1) som jag bygger ett "copper manifold" till.

Finns en på Chilli som jag sneglat på, vet att nån mer här på forumet använder en sån, men minns tyvärr inte vem.

http://chillistore.e-line.nu/servlet/us … 4echoVar=0

Köpte precis en väska från Chilli och har använt den en gång, tycker den funkar ganska bra.
Nackdel att locket inte är isolerat, märkte dock inga större tapp i temperaturer.

Har bara använt en gång och har ännu inte hittat några större fel på den. Om jag inte minns fel fanns det även mindre mindre modeller.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Går locket att plocka isär eller är det bara gjutet i ett stycke?

Om jag är rätt informerad så sitter det en plugg nederkant på en av långsidorna, stämmer det?

Locket går inte att plocka isär, det är gjutit i ett stycke. Det går dock att skruva bort gångjärnen vilket gör det enklare om man vill modifiera locket med isolering.

Det sitter även en plugg i nederkant, jag valde att inte använda denna eftersom den enligt mig sitter ganska högt upp. Jag satte i en vanlig tappkran i plast från Humle.se.
Om väska står helt horisontellt så skulle jag gissa att det är ca 3,5-4 liter i väskan som inte kommer ut. Efter installation av tappkran så är det ca 2,5 liter kvar i botten vilket gör det lite enklare vid mäskningen.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Å fasen, tack för infot. Får nog bli ett inköp snart. Volymen känns perfekt för mig.

Hej. Jag skall bygga mig en kylväska enligt modell i denna tråd: http://www.brygg.info/index.php?name=Fo … mp;t=2430.

Det jag undrar över är vilken dimension på prisolrör det skall vara?

Vasilis skrev:

Köpte nyligen en från engelska amazon på 32 liter (http://www.amazon.co.uk/Thermos-Cool-Bo … amp;sr=8-1) som jag bygger ett "copper manifold" till.

Får man fråga vad frakten gick på?

David

www.youtube.com/fjordsbrewery

Jag betalade ca 7,5 pund i frakt. Totalt kostade det 242 SEK (väska+frakt)

11 Senast ändrad av olefattguy (2011-08-14 20:31:59)

Vasilis skrev:

Hmm? Min matematik kanske inte är på topp, men:
Priset på väskan i din länk  23.99£
Fraktkostnad för väskan, ca 7.50£

Sammanlagt 31.49£

Pundkursen (enligt forex, kanske finns bättre) idag är 11,19 SEK.

(11,19 x 31.49= ) 352,23 SEK

olefattguy skrev:
Vasilis skrev:

Hmm? Min matematik kanske inte är på topp, men:
Priset på väskan i din länk  23.99£
Fraktkostnad för väskan, ca 7.50£

Sammanlagt 31.49£

Pundkursen (enligt forex, kanske finns bättre) idag är 11,19 SEK.

(11,19 x 31.49= ) 352,23 SEK

Imponerande, du tog dig tid att räkna på detta med valutakurser och allt, på öret också!! Duktigt!

Amazon är ett varuhus där man i perioder har rea, jag hade visst turen att köpa den under en sån period och betalade endast 15 pund + frakt. Ber självklart om ursäkt om någon känner sig lurad...

Min kylväskas lock är rätt kasst, brukar alltid använda ett lager alu-folie över öppningen och pressa på locket. Works like a charm.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Vasilis skrev:

Imponerande, du tog dig tid att räkna på detta med valutakurser och allt, på öret också!! Duktigt!

Amazon är ett varuhus där man i perioder har rea, jag hade visst turen att köpa den under en sån period och betalade endast 15 pund + frakt. Ber självklart om ursäkt om någon känner sig lurad...

Äh, nu framstår jag som en petimäter. Det var inte meningen. Jag känner mig inte lurad, blev bara fundersam över matten som sagt... ville kolla om jag missat nåt, och det hade jag ju! Rean! wink

Köp lite tylltyg från din lokala textilaffär för ca 40kr sy sedan ihop till en påse och kör BIAB istället. Enkelt och billigt.