Tips: billig kastrull

God kväll!

Tänkte bara tipsa alla glada bryggare som har vägarna förbi ullared i helgen om en trevlig sak jag stötte på förut:

EN 50L KASTRULL FÖR 450KR!

Inte inne på gkås utan i "handelshuset" (där thaien, nån skoaffär och martinshop mm ligger) finns en liten affär som säljer lite köksutrustning, dit ska du ta dig om du vill fynda!

Tjock och fin i botten och fungerar på induktion. Osv

Sv: Tips: billig kastrull

Bra tips

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Tips: billig kastrull

hade de flera storlekar? vad har 50 liters kastrullen för mått?

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

4 Senast ändrad av Torstensson (2011-07-10 11:49:46)

Sv: Tips: billig kastrull

Intressant, är ute letar efter en gryta.

Hur mycket effekt krävs för att få igång och hålla ett rullande kok i en 50L kittel med 40L vört?

Skulle denna funka?
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush … 6748.3394/

Eller behövs den rejälare:
http://preisvergleich.ebay.de/like/2904 … 601_440981

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Tips: billig kastrull

Är det nåt tillfälligt eller har dom såna grytor hela tiden? Eftersom man inte kommer där förbi så bör man veta att det finns om man kör dit. Va heter affären om man vill ringa och höra?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Tips: billig kastrull

Jag ringde tidigare och la undan den sista.
Jag är dock osäker på om jag har behov av den i dagsläget så är den någon annan som gärna vill ha den så släpper jag den.
Grytan saknar lock och jag har inte kollat måtten på grytan.

Butiken heter Merx och får in tillfälliga partier, dvs det finns endast en kvar och de mindre storlekarna ligger runt max 20L.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Tips: billig kastrull

jag tar den utan att blinka. Så finns det ingen annan som lägger vantarna på den grytan inom närmaste dagen så tar jag den. Men måste vara ödmjuk här, ifall det finns fler som i stort behov.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Tips: billig kastrull

Torstensson skrev:

Intressant, är ute letar efter en gryta.

Hur mycket effekt krävs för att få igång och hålla ett rullande kok i en 50L kittel med 40L vört?

Skulle denna funka?
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush … 6748.3394/

Eller behövs den rejälare:
http://preisvergleich.ebay.de/like/2904 … 601_440981

Du bör köpa en med reglage på framsidan, inte ovansidan, eftersom kitteln garanterat är större än plattan. 3,5 kW bränner du vanliga säkringar med.

Cloer 6650 är ett populärt val http://cgi.ebay.de/Cloer-6650-Induktion … 4cf6835637

Sv: Tips: billig kastrull

Räcker verkligen 2000 Watt (Cloer 6650) för att hålla rullande kok på 40L?

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Tips: billig kastrull

Jag har inte hunnit prova själv, men 2 kW effekt kan bilda mer än tre kilo ånga på en timme. Vill man ha ett kraftigare kok är lock på glänt den bästa hjälpen. Effekten behövs snarare för att komma upp till koket, inte för att stanna där.

Hur som helst, går du över 2 kW så måste du se till att ditt elsystem klarar det.

Sv: Tips: billig kastrull

Torstensson skrev:

Räcker verkligen 2000 Watt (Cloer 6650) för att hålla rullande kok på 40L?

Jag kör 4kW till 40L och då är det rullande men inte storm, så jag skulle gissa att det inte ens börjar koka på 2kW.

Sv: Tips: billig kastrull

Hur har du löst uppvärmningen Svensson?

Jag har testat med värmeelement från vattenkokare men känner inte att det är en bra lösning. Svårt att rengöra och en hel del karamellisering vid högre OG än 60.
Använder då 1500+2000 W för uppvärmning och sedan enbart 1500 W för att hålla koket. Jag har i dagsläget ett 30L kärl men tänker mig gå upp till 40-50L.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Tips: billig kastrull

Batchstorleken är på 38L men det brukar bli under 50 utlakat innan kok, så jag kokar ju egentligen mer än 40L.
Jag har 2 induktionsplattor på 2kW till koket, 1 värmeplatta på 1.5kW till mäskgrytan och planerar ett skaffa ytterligare en induktionsplatta till varmvattengrytan. Egentligen hade jag velat ha en gasbrännare till kokgrytan, speciellt nu när jag ska skaffa en större gryta (går från 50 till 78L) men mitt boende tillåter inget sådant tyvärr.
För att klara strömförsörjningen drar jag en förlängningssladd från diskmaskinsuttaget ut till balkongen.

Sv: Tips: billig kastrull

Hur fungerar det när du använder två induktionsplattor, när jag kollar på storleken på plattorna samt grytors diameter så borde inte båda plattorna få plats under gryta?

Humlegårdens 50L har en bottendiameter på 37 cm och nedan induktionsplatta har en en bredd på 34 cm (De flesta verkar ha ungefär samma mått).
Står grytan på 50% av plattorna? Om det gör detta, får man nytta av effekten?
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush … 748.3394/#

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Tips: billig kastrull

Det viktiga är att själva magnetspolen hamnar under grytan och den är nog inte större än 12cm i mitten av plattan. När man har en 50L gryta så hamnar spolarna utanför ändå, så jag var lite orolig för det i början. Dock så fungerade det utan att plattan protesterade så jag har kört på det vid några få bryggningar. När jag väl beställer 78L grytan så hamnar den innanför båda spolarna utan problem. Man kan också plocka isär plattorna och bygga ihop en egen låda så att de kommer närmare. Det fins en länk till ett bygge av en norsk bryggare i en postning som jag gjorde för ganska länge sedan om du är intresserad.

16 Senast ändrad av svensson.lu (2011-07-11 14:41:24)

Sv: Tips: billig kastrull

http://www.bryggeri.net/utstyr/6kw-induksjonsplate/
Här är länken iaf.
Han kokar 40-45L med 3*1400W effekt med locket på glänt.

Kjell o co säljer föresten en platta för 399:-
http://www.kjell.com/?item=48250&pa … 00,2070000

Sv: Tips: billig kastrull

Stort tack för hjälpen!
Det får nog bli induktionsplattor när jag uppgraderar istället för dagens värmepatroner.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Tips: billig kastrull

Finns det elppatroner som är runda liknande braumeisters? Har funderat en hel del dom sista dagarna på en bra lösning. Vill inte att hela botten ska upptas av en stor slinga. Bättre om den ligger mer runt kanterna. Tänkte lite på wirlpool och sånt. Men spelar kanske inte så stor roll? Men det lutar åt 3.5 till 4 kw i en 50 liters. Det går ju att dela upp på 2 patroner och olika säkringar.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Tips: billig kastrull

Man kan notera att om vörten är ungefär 70 °C när den lämnar lakbädden räcker 2 kW för att hålla grytan vid 100 °C ända upp till en lakhastighet av 1 liter/min. Det vill säga; man lakar direkt ner i kitteln och värmer den utan att vänta på att lakningen ska bli klar.

Sv: Tips: billig kastrull

Kolla på nedan tråd, verkar som Raasken kanska vet var man kan få tag i en värmeslinga:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2910

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Tips: billig kastrull

Scaryeyes: Kolla på http://www.backer.se/ jag har mailat dom en gång och ville ha pris på en likadan slinga som du efterfrågar, fick till svar att dom ville ha mer info än vad jag hade givit i mailet, samma vecka pratade jag med en tysk kille som har byggt en egen Braumeister med styrning från datorn via reläkort,http://www.bierseidla.de/cms/content/category/4/55/88/ , han sa att jag inte skulle bygga med slingor pga att det är svårt att rengöra slingan och botten på kokkärlet.
Hans förslag var att köra med 3 små kokplattor och montera dom i en triangel på något vis, jag har inte forskat vidare på det heller.
Jag har även länkar till företag som säljer prylarna som behövs till styrningen om någon är intresserad.

Salle

Sv: Tips: billig kastrull

Induktion är ordet. Men då blir det att plocka ut spolarna och bygga ihop på nåt sätt. Kanske kan man slakta en beg spishäll? Var ligger såna i watt tro? Annars får man köpa ett gäng nya induktionsplattor.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house