51 Senast ändrad av megen (2011-05-08 23:18:09)

Sv: Fatölsanläggning... Jag ger nog upp.

Nu laddar jag för fat.
Har tänkt börja med två 18-litersfat.

Kolla in bestälniingen, är det nåt som ser tokigt ut?  Vill ju inte beställa fel eller onödiga saker.

Sodastreampatroner har jag redan.

Varför är Trapetzadaptern så dyr för? kostar ju lika mycket som regulatorn.
Is it rare?

När jag tänker efter så behöver jag nog bara en kulokoppling till gasen. Den kan man väl switcha plus regulator, gaspatron och hela faderullan mellan faten när gas behöver fyllas på?
http://www.humle.se/punbb/images/upload/72_fat.JPG

Ingen fara megen, man lär sig bäst av sina misstag! Har allt på plats nu, inväntar ölslangen under morgondagen.
Har fyllt fatet med en Ale och har påbörjat kolsyrning. Jag fick aldrig slangklämmorna att knipa åt riktigt så köpte vanliga slangklämmor på Clas Ohlson.

Tyckte också trapetz-adaptern var dyr. Köpte renoverad brandsläckare lokalt i Borås istället. Bör löna sig i längden.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Hur mycket kan/ska man fylla faten? Kan man fylla de helt fulla?

nej man måste väl ha en ficka med tryck i. Eftersom faten rymmer närmare 19 liter, så har jag planerat för att fylla faten med 18liter öl

Jag brukar lämna någon/några cm under röret för CO2. Vet inte hur mycket jag faktisk fyller i fatet..

Om gasfickan blir för liten o man kopplar på CO2 slangen utan att ha tryck på blir det ett litet tryckfall i faten som i sin tur kan ge skum som kommer upp i CO2 slangen (och ändå upp i regulatorn om man har riktigt otur).

Oetikerklämmorna funkar att klämma med en vanlig gammaldags hovtång.

Salle

57 Senast ändrad av Torstensson (2011-05-09 20:05:54)

Fyllde fatet för ett par dagar med tryck på ca 1,6 bar i ca 12C.
Har fyllt på ett par gånger för att slutligen landa på 1,1 bar som verkar lagom för en ale på 12C.
Prövade att rulla runt fatet idag för att få det att snabba på vilket verkade gå bra, trycket sjönk och jag fyllde på.
När jag slutligen verkade ha bra tryck för temperaturen tappades ölen upp bra med lagom skum och hastighet.

Nu till problemet, jag tyckte det kändes som om det fortfarande var dåligt med kolsyra i ölen även om skum och hastighet var bra.
När jag tittade in i ölen såg det även där vara dåligt med aktivitet.

Som sagt, ölen höll ca 11-14C, 3 meter restriktorslang, mininalt med ölslang (max 1 cm i mellanrummet med sytråden och ölslangen.)
Trycket har jag justerat från 1,1 bar till 1,7 bar varav det sista gav bäst. Då hade dock säkerligen temperaturen sjunkt med några grader.

Någon som vet vad det kan bero på?

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Hej jag står nu inför att fylla mitt första fat. Just nu lagras ölet på jästunna i kylskåp och jag vill tappa om det till corneliusfat och fortsätta lagringen några veckor till. Men den stora frågan är hur man blir av med allt syre i luft/gasfickan. I tunnan går det ju  automatiskt genom vattenlåset. Rent logisk tänker jag att man ska trycksätta, öppna ventilen, stänga och trycksätta en gång till. Eller kommer det in nytt syre när man öppnar ventilen?

Det fiffiga är att koldioxid är tyngre än syre, så du kan tryggt göra som du föreslår. Ännu bättre är om du fyller på koldioxid i fatet innan du börjar tappa över ölen. Då lägger sig koldioxiden i botten. När du sedan lägger slangen i botten av fatet för att fylla på kommer ölen vara omgiven av koldioxid, inte syre, vilket minskar oxidationen. När sedan ölen fylls på trycks syret upp underifrån av de tyngre substanserna (öl och kolsyra), och när du är färdig är det bara att försegla fatet, trycksätta och börja lagringen.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Det fiffiga är att koldioxid är tyngre än syre, så du kan tryggt göra som du föreslår. Ännu bättre är om du fyller på koldioxid i fatet innan du börjar tappa över ölen. Då lägger sig koldioxiden i botten. När du sedan lägger slangen i botten av fatet för att fylla på kommer ölen vara omgiven av koldioxid, inte syre, vilket minskar oxidationen. När sedan ölen fylls på trycks syret upp underifrån av de tyngre substanserna (öl och kolsyra), och när du är färdig är det bara att försegla fatet, trycksätta och börja lagringen.

Ahhh fiffigt. det ska jag prova. Men detta måste ju även funka i flaskor när man ska fylla från fat. Blåsa i lite koldioxid, fylla med öl  och kapsylera.

Så här gör jag, lite overkill har någon tyckt, men ändå:

När jag gjort rent och desinficerat mina fat fyller jag dem till bredden med vatten. Jag har en anordning som jag spolar rent faten med. Den består av en y-formad slangnippel d.v.s. med tre slangstumpar på. På två sitter corneliuskopplingar - en gas och en vätska. På den tredje sitter en gardena-koppling som jag kopplar till vattenkranen. De två andra kopplar jag till respektive ventil på corneliusfatet. Sedan lossar jag luftnings-/säkerhetsventilen på fatet och släpper på vatten. När vatten kommer ut ur ventlilen är således fatet helt fyllt med vatten.

Jag tar sedan bort "anordningen" från faten, stänger luftningsventilen och kopplar in kolsyretuben till fatet. Jag sätter på en corneliuskoppling på vätskeventilen på faten så den öppnar och trycker på kolsyra. Vattnet trycks ut helt och fatet blir helt fyllt med bara kolsyra. Jag tar sedan bort kopplingen från vätskeventilen och lägger på lite övertryck i faten. Därefter förvarar jag fatet i det skicket tills det ska användas igen.

Jag jäser i hinkar med kran. När det är dags för omtappning till fatet sätter jag en slang på kranen som i andra änden har en corneliuskoppling som kopplas till till fatet (vätska). Dessförinnan har jag släppt ut övertrycket i fatet. På kolsyreventilen på fatet sätter jag en koppling med en slang som sticks in i hålet i hinklocket där jäsröret suttit. Fatet befinner under bottennivån på hinken så det blir självfall.

Hinken är ju graderad så jag sätter en tejp bit på det stället på graderingen där jag ska sluta tappa så inte fatet blir överfyllt.

Sen är det bara att öppna kranen. Ölet trycker ut kolsyra ur fatet in i hinken under tappningen så luftkontakten blir så gott som helt eliminerad.

Glatt uppiggad av denhär tråden köpte jag hem två fat med alla tillbehör som ska behövas. Några frågor:

Hur lång tid kan det tänkas ta att få kolsyra i ölen? Jag har kört tre dagar 1,5 bar 10 grader, rullat/skakat mm utan mista tillstymmelse till kolsyra.

Finns det någon som helst chans att tappa ut genom tappkranen utan att det skummar? Jag har lyckats fylla massor med glas med 90% skum.

Jag har "syråd" men tyvärr inte inkopplad då jg kopplingarna var slut då jag besällde därav fråga.

Snart åker hela skiten i bingen och det blir åter till flaskjäsning.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Alltså... Om det bara skummar så tyder det ju på att det finns kolsyra... Jag tror helt enkelt att någonstans på vägen så blåser du ur den igen, precis som att en skakad öl är avslagen när skummet lagt sig.

Mina tips:

1. Släpp på trycket i fatet innan du häller upp. Lägg trycket på 0,3-0,5.
2. Dubbelkolla alla kopplingar. Om något läcker kan det blåsa in luft i ölen och få det att skumma.
3. Servera ölen så kallt det går och se till att inte ha flyttat fatet den närmaste timmen. Precis som en burk skummar det när man öppnar den varm och skakad.

Sytråd gör livet oerhört mycket enklare också...

låter precis som det var för mig innan jag kopplade till 2m sytråd. invänta jg kopplingar och du ska se att det blir bra och så
kort ölslang som bara är möjligt i varje ända, ca 4cm.

Tackar för svaren!

Jag har flyttat ölen till kylskåpet, satt på 4 grader.

Jag får väl snällt invänta jg kopplingarna.

Martin

På flaska:

Det tar ett tag innan man blir kompis med fatet, själv kände jag precis som du väldigt länge efter det att jag investerat i hela anläggningen. Sytråden gör stor skillnad. Noterade också att JG-kopplingarna var slut när jag skulle beställa idag, eländes elände. Har tre fat som alla är fulla med serveringsfärdig öl, men bara en tapp än så länge...

När ändå ämnet är uppe så vill jag gärna vädra en uppfattning som grott hos mig sedan jag skaffade fatanläggningen för två år sedan: gå den extra milen och fixa en ordentligt stor kolsyrebehållare. Hoppa över SodaStream-historien och gå den extra milen för att få en konverterad brandsläckare på 5 kg eller så, den initiala investeringen i pengar är inte större. Jag sitter fortfarande med mina sodastream-tuber (och min trapetzregulator) som räcker till typ två fat, och det känns surt att behöva lägga samma pengar igen på någonting som jag borde gjort redan från början.

Think globally. Drink locally.

Skam den som ger sig med andra ord smile

På flaska:

Nöden har ingen lag,..

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC01304.JPG

Gaskoppling 3/8 till 6mm -> tryckluftskoppling 6mm till 4mm -> skarv 4mm/4mm -> "sytråd" 4/2,7mm och tillbaka. Fungerade finfint med 0,3bar och öl på 4 grader.

Nästa fråga, det kändes som lite lite kolsyra. Manometerna är ställd på 1,1 bar och har varit så eller högre i drygt tre dagar. Vågar jag vrida upp lite till? Hur lång tid tar det normalt innan man är uppe i rätt vol%?

Martin

På flaska:

Kan man ha kolsyrepatronen och hela alltet i frysen som håller -2 eller blir det problem?

Hej!

Hellre gasflaskan utanför pga att gasinnehållet i flaskan "krymper" i kylan,
således särskilt angeläget när flaskinnehållet börjar ta slut.
Men troligen går det bra när flaskan är nyfylld...Men jag har aldrig själv provat att ha den inne...;)

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Har haft min 5kg tub i kylen i ca 7 grader i snart 3 år
Utan problem. Var fundersam i början när det såg ut att minska
Så snabbt i tuben, men det beror bara på tempen fick jag lära mig. Tar Jag ut det i rumstemp blir det nästan fullt tryck igen.
Snart åker det dock ut så jag får plats för ett fjärde cornelius fat:)

Hey vill bara berätta att jag har sen några veckor tillbaka sen jag köpte fatölsanläggningen och tappat ölen från fat varit lite besviken både på att det skummar så mkt när jag tappat på flaska och att kolsyran varit dålig i ölen. Jag har inköpt sytråd för nån vecka sen vilket avhjälpte skummningen något men det som hände igår avgjorde allt. Innan hade jag en kyl som höll lägst 5 grader. Igår fick jag igång en frys som kunde hålla -2 grader konstant och jag drog upp trycket till 2,5 bar. Ikväll när jag nu tappade upp ölet i glaset var det inget jobbigt skum och kolsyran var grym. Så för de som haft problem så måste jag bara säga som raasken och många andra smarta sagt innan: sytråd och en temp på -2 is da shit. Följ dessa råd och en mkt hög nöjdhetsfaktor kommer uppstå!!!

andii skrev:

Hey vill bara berätta att jag har sen några veckor tillbaka sen jag köpte fatölsanläggningen och tappat ölen från fat varit lite besviken både på att det skummar så mkt när jag tappat på flaska och att kolsyran varit dålig i ölen. Jag har inköpt sytråd för nån vecka sen vilket avhjälpte skummningen något men det som hände igår avgjorde allt. Innan hade jag en kyl som höll lägst 5 grader. Igår fick jag igång en frys som kunde hålla -2 grader konstant och jag drog upp trycket till 2,5 bar. Ikväll när jag nu tappade upp ölet i glaset var det inget jobbigt skum och kolsyran var grym. Så för de som haft problem så måste jag bara säga som raasken och många andra smarta sagt innan: sytråd och en temp på -2 is da shit. Följ dessa råd och en mkt hög nöjdhetsfaktor kommer uppstå!!!

Japp!! för att inte tala om bastuinmundigandenöjdhetfaktorn!
mvh H

andii skrev:

Japp!! för att inte tala om bastuinmundigandenöjdhetfaktorn!
mvh H

Jaha så det ni säger är att man måste ha en frys också för att få det att fungera. Blir inte ölen väldigt kall att dricka då?