Intressant! Bilder!!!!!!!
101 2014-12-02 23:58:35
Sv: Ryds Vattenfabrik, Ryd Småland, Information (1 svar, postad i Inget av ovanstående...)
102 2014-12-02 23:57:26
Sv: Problem med jäsning av pilsner. (3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Man bör snarare om man kan hålla en eller ett par grader lägre temp vid pitch än man planerar att jäsa i.
Om man vill går det bra att jäsa ännu lägre än du nämde och höja bara några grader för diacetylrast. Men då tar jäsningen längre tid. Men man bör ju aldrig ha brått vid lagerbryggning. Att som det står på paketen eller torrjästens hemsida pitcha vid 20-24 grader är fel! Jästen faller i dvala vid tempsänkningen. Om man envisas med att göra så, måste man rampa ner tempen sakta över kanske 2 dygn eller helst mer mycket försiktigt. Jästen är ju levande, så se den som ditt husdjur.
103 2014-12-01 22:24:34
Sv: Minimum utrustning för kommersiell bryggning av öl? (24 svar, postad i Utrustning)
Ja frågan var vad man behöver minimum. Bee nämnde att PKLK bryggeri började med en braumeister 50l, men om man ska göra 200l batchar så behöver man väl större eller hur?
Alltså 50 liters BM räcker ju. Om man vill brygga flera ggr om dagen. och det är säkert kul i 3 dagar. Nej om man ska kunna tro att det ska bära sig så tror jag att man måste säkert upp i 3-500 liter min. För 200L volym behövs 300 liters kokgryta. Om det var den volymen du syftade på
Sen behöver man jästankar. Tempstyrda. Tar 1 dag att brygga, 1 vecka att jäsa och 1 månad att lagra. (jäsningen tar längre men normalstark ale är i allmännhet utjäast efter en vecka i ett väl fungerande bryggeri)
104 2014-11-08 16:19:47
St Peters winter ale (0 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Såg en episod av craigtube där han provsmakade denna ölen. Han sa flera ggr att denna är den bästa han druckit by far! Jaja, smaken är så klart olika. Men tänkte lite mer på det. Den är otrolik lik i både smak och karaktär som den snabböl jag brygger ibland.
Ja snabböl... Ibland är jag inte så frekvent i bryggandet och kör helt torrt. Då drar jag igång en sats hybrid. Större delen vienna och lite mindre pilsner något karamell och lite carafa för färgen.
Sen humlar den som en pilsner. Kan tala om att den brukar bli samma alltid i stora drag.
Dricker den oftast mycket ung. Us05 om det är fullt i kylen annars 34/70
Med detta vill jag ha sagt att den ölen man köper kan ju inte vara speciellt premium....
Menar att det jag gör med denna är väldigt lowtech. Kallkrashar bara några dagar beroende hur torr i halsen man är. För första glaset hälls upp typ efter 10 min på fat.
105 2014-11-08 01:07:07
Sv: Nytt Brygghus (3 svar, postad i Utrustning)
Jo har kollat lite. Men vet ju inte storleken på nåt där
106 2014-11-07 01:25:03
Sv: Uppgradering i brygghuset (286 svar, postad i Utrustning)
Diacetyl?
Testa innan du sänker tempen så vet du.
Höjer du tempen till 65 grader? Hur länge? Sen bara att kyla och smaka?
107 2014-11-05 23:41:18
Sv: Jäsningen slutat helt plötsligt efter 2.5 dagar (11 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Se där! Som min pilsner med US05 då! Fast den jäste ju ut till 1.000 på 3 dagar frå ca 1.062. Helt ofattbart. Den kunde jag inte slå på fat för den var ju sur. Men jag körde torrjäst utan syrgas. Hur är det möjligt?
Vilken jästemp hade du? Jag hade en rumstemp på 19 tror jag. Då någon grad svalare på golvet.
Hur blev den sen? eller den är fortfarande i jästank?
108 2014-10-27 16:15:34
Sv: Uppgradering i brygghuset (286 svar, postad i Utrustning)
Ja det var lite din kylare jag tänkte på. Du körde med en massa varv slang runt.
Vår tank har innan funkat bra men då hade dom en dunk glykolvatten i en frys och tmpstyrde en pump.
Jo blir isolering och en riktig mantel. Slingan blir kvar. Vintertid är det ju inga probs. Kommer vara kallt i lokalen.
109 2014-10-27 02:07:40
Sv: Uppgradering i brygghuset (286 svar, postad i Utrustning)
Hej Christian!
Angående kylning av jästank. Tror du redan har en massa uträkningar och grejjor.
Jag har en liten drickfontän med kompressor. Det är en kylslinga som sitter ihopsvetsad med vattenslingan, 6-7-8 varv eller så. Sen svetsade jag en burk som håller några liter som passar inne i den coilen.
Nu är det så att jag tänkte köra glykolvatten i vattenslingan-kärlet och till en kylslinga som är monterad inne i jästanken. Jästank på 200 liter. Vad tror du om denna setup? Om man kör drickfontänen på max alltid, finns termostat och den fryser lätt vatten när den används som fontän. Tror du det då skulle räcka att hålla 10 grader? Om man vill krasha ölen kanske man måste koppla ur/bygla termostaten.
Tänkte då att köra en stc-1000+ som man kopplar på en pump. Och även en inline värmare för att kontrollera konstant jäsning ifall brygghuset kommer under 10 grader.
Frågan är hur mycket en sån liten kompressor klarar. Och ifall det kan räcka med kylslingorna som dom är. Ville eg ha en större växlande effekt, typ kylslingan inne i en större behållare som innehåller glykolvattnet. Men vill initialt inte slakta den eftersom den funkar som den är och är nästan ny. Bara lite påkörd av en/flera truckar....
110 2014-10-27 01:47:27
Sv: Vansinnet med stenkastarvänstern (6 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Hej Bo.
Nej det har jag slutat med. Alldeles för många som har andra åsikter och blir sura när dom hör nåt annat än det.
Eftersom jag är politiskt oaktiv, så bör jag av dom skälen ej heller uttrycka mej. (har man en åsikt och gnäller utan att aktivt jobba för det, bör man som jag sa, hålla käften)
Dessutom har jag vissa åsikter som av en del anses som direkt kriminella. Trots att jag inte röstade på SD, OCH att min fru kommer från mexico.
Så vi håller nog där. Bäst för alla. Vi får bara hoppas att sverige klarar sig bra.
111 2014-10-26 20:01:48
Sv: Fryst förkultur (2 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Kort svar: minska på idrotten
Lite längre teori. Hade jästen sedimenterat? I så fall, kör i mer vört och försök få igång jästen igen. Häll av vörten först så klart. Trist men jästen klarar ju inte att frysas. Fast jag har råkat frysa öl som precis börjat jäsa, men då låtit kylskåpsdörren stå öppen. Det har kommit igång igen och jäst ut bra utan felsmaker. Detta har hänt mer än 2 ggr pga temp prob som halkat utanför.
( brukade bara hänga in den i skåpet helt ovetenskapligt)
112 2014-10-24 16:27:48
Sv: Hjälp med bismaker, antagligen fenoler? (19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Mm dyslexi.
Jo den med pilsnerjäst jäste ut mycket. Så jag blandade den med den med vienna som inte alls jäst ut så mycket.
Det har inte med mäsktemp att göra då den andra halvan jäste normalt.
Det smakade typ bara surt med viss humlesmak. Sen det blev blandat med den outjästa så blev det bra.
113 2014-10-24 02:00:37
Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk... (32 svar, postad i Utrustning)
Jag kan tillägga att en BM50 är i pricip mer platseffektiv under mäskningen. BE är ju högre.... Men när maltpipan ska lyftas upp är det samma. Med BE har man större möjligheter då man mäskar och lakar traditionellt. DVS inga givna mängder.
Började själv med att bygga en BM klon. Och efter ett gediget vidareutvecklande av den så blev det typ BrewEasy sill slut. Fast utan att jag visste om det.
Svensson.Lu visade en bild, och det var ju precis samma. Jag är i dagsläget skitnöjd, och hamnar spot on varje gång. Har gästbryggt en gång i en BM 50 och kan säga att jag vill nog inte ha en. Nu vet jag inte hur en BE funkar elektroniskt. Den kanske är helt manuell. Det är min åxå och det är inte ett stort jobb att ändra temperaturen när det är dags.
Vet inte om jag vill kalla BM för hightech och BE för lowtech.....
Som slut vill jag nästan föreslå ett större bryggverk. Kanske bygga ett eget BE med en 78 liters gryta eller 100.
Om man är 2 stycken ser jag det inte som man får lika mycket utrustning till halva priset, utan dubbelt så mycket till samma pris!
114 2014-10-24 01:14:54
Sv: Kylskåp på balkongen? (11 svar, postad i Utrustning)
Tack för all input!
Då ska jag bara inhandla grejerna. Tror det blir en ut200 ändå, hittade på Conrad.se för 399. Jag litar inte på mig själv o el..
Det verkar vara som du säger Lindh att de inte rekommenderar minusgrader, men har det funkat för dig Hojen hoppas jag det funkar för mig.
Kyl+frostvakt+Ut200Tack ska ni ha!
Men den kan inte reglera värmen. STC-1000 klarar ju båda.
Sen finns det en ny programvara som Mats Staffansson tagit fram som man kan programmera in flera jäsprofiler i. Med upp till 10 temperatursteg tror jag.
Men det är nog överkurs... (måste flashas med en aurdino programmerare)
Det kan ju åxå gå med 2 st UT-200. En som är ställd för tillslag av frostvakt och en som slår till kylen.
Inte så svårt eg med kopplingen.
115 2014-10-24 00:48:41
Sv: Hjälp med bismaker, antagligen fenoler? (19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Haft liknande problem senaste 2 bygderna med us05, jästa i olika kärl och med en wlp090 mellan som det inte var något problem med, smakar fine direkt när den är färdigjäst men efter fat eller flaskning försvinner humlen och en konstig bismak kommer fram, inga gushers eller flask bomber fast en batch stått i 3 månader på flaska, är det måhända nåt fel på en av batcherna us05?
Där har vi kanske nåt! Jag jäste en us05 för några månader sen. ja 2 jäshinkar med olika öl. Den ena var pilsner (andra halvan jästes i kylen med 34/70 och blev bra)
Men den ljusa jäste ut till 1.000! Medan en vienna som åxå delades och även där jästes ena halvan med us05 på köksgolvet. Båda spannarna stod brevid varandra, och viennan jäste inte ut på långa vägar så fort och brutalt. Bryggda samma så allt var lika.
Pilsnern som jästes med lagerjäst i kylen blev kanon! Måste varit nåt med jästen i ena us05 påsen. Inte ens bakteriejäsning jäser ut så fort. Och dessutom skulle ölet bli kasst gradvis efteråt. Blandade båda us05 batcherna eftersom det var samma humle i dom. Det blev kanongott. Och höll sig bra utan att bli dåligt.
Verkar som torrjäst KAN vara nåt skumt med.
116 2014-10-23 03:01:59
Sv: Koppar kontra rostfritt stål (14 svar, postad i Utrustning)
Mässing, koppar och rostfritt stål. Vad är bäst att använda när man bygger ett bryggverk. På bilder används ofta koppar i utrustningen. Äldre tider fötennade man kopparkärlen för att inte kopparn skulle avge giftiga ämnen. Mässing är väl en legering av koppar ock zink, där jag får för mig att zinken inte är hälsosam. Jag har även sett bryggverk där mässing används. Vad är viktigt i sammanhanget och vad bör man ha i åtanke när man bygger ett bryggverk?
"Är zink i vattnet skadligt?
Nej, zink är ett viktigt spårämne i den mänskliga kosten. Den zink som frigörs från offeranoden är dock minimalt."
Handlar om zink i form av offeranod i vattenledningssystem
117 2014-10-22 23:26:35
Sv: Kylskåp på balkongen? (11 svar, postad i Utrustning)
Kör på stc-1000 och sätt en frostvakt i kylen. Kanon ju!
118 2014-10-22 00:59:21
Sv: Koppar kontra rostfritt stål (14 svar, postad i Utrustning)
Hej lu.
Är det lodet eller löd fogen som ger det en kopparfärgad ton. Jag har köpt en liten plattvärmeväxlare för öltillverkning för länge sedan (säkert 10 år eller mer) den ser ut som det vore koppar i den eller om det är bara lödfogen. Vid tillverkningen av dessa växlare så får jag för mig att de pressas ihop. Jag har ytterligare en växlare som är gjord av Alfa Laval. Det påstås om man läser infomationen om växlaren så är den gjord av rostfritt stål men på sidan av växlaren ser det ut som koppar i den. Vad är sanningen?
Det ligger ett blad av koppar/tennlod i varje platta som sen bakas i ugn under tryck.
Därför ser växlaren ut som koppar på sidorna. Lodet flyter ut längs sidorna.
har själv en laval växlare till mitt bryggverk och den ser ut så. Vi har gjort den på jobbet, men fick tag i den från annat håll, då laval inte vill släppa ifrån sig en enda tyvärr. Och så klart har man ju ingen möjlighet att pressa under värme.
Men som växlare tror jag på koppar alla dar i veckan.
jag vet för vi pressar plattorna till alfa laval på jobbet.
119 2014-10-21 01:56:51
Sv: Vansinnet med stenkastarvänstern (6 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Det var inte meningen att klampa omkring på andras tår här.
Ursäkta om mina inlägg är stötande. Jag håller käften i fortsättningen. Så blir alla andra åxå nöjda.
120 2014-10-20 05:41:54
Vansinnet med stenkastarvänstern (6 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Frågan är lite hur dom ställer sig till alkoholfrågan? Vad händer med oss?
EDIT: Tog bort. Ursäkta.
122 2014-10-18 21:46:41
Sv: Förkultur (3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jo till öl. Ja jag tänkte bara som ett tillägg om man behöver göra stora kulturer och kör spraymalt i första steget och sen lillägger med andra sockerarter vid andra steget. Om det har stor betydelse.
123 2014-10-18 17:06:13
Förkultur (3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Kan man använda frukt- druvsocker som en del av sockerinnehållet i en förkultur?
Om man ändå ska hälla av vätskan och samla ihop jästen, så bör väl jästen inte bli stressad av det?
Eller hämmar det förökning och bara får högre alkoholstyrka i förkulturen tro?
124 2014-10-12 09:23:23
Sv: Flaskor Tips (5 svar, postad i Utrustning)
Menade att det finns bygelkapsyler man sätter på vanliga pantflaskor. På så sätt kan man prova sig fram.
Sen flaskfyllare med kolsyrad öl... Kan gå om du kan balansera ölet på fryspunkten. Kanske mellan - 2 och -3 beroende på hur stark den är och fäst då mätproben längst ner på fatet.
Sätt även en silikonkork på flaskfyllarröret så du kan mottrycksfylla.
Kommer nog ändå att funka dåligt
125 2014-10-10 20:32:18
Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk... (32 svar, postad i Utrustning)
Finns ju blichmann breweasy.
Den och en cylinderkonisk, sen har man ett bra bryggeri!

