Minimum utrustning för kommersiell bryggning av öl?

Hej

Vad anser ni vara minimum utrustning för kommersiell bryggning av öl för försäljning på/till Systembolaget? Storlek på tunnor, mängd etc?

R

Sv: Minimum utrustning för kommersiell bryggning av öl?

PKLK bryggeri började med en braumeister 50l och ett par jäshinkar.

Systemet vill minst ha 100 liter per batch.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Det ena sättet att tolka frågan handlar om vilka volymer som systemet kräver, det andra sättet handlar om vilken produktionsvolym som är lönsam.

Den första frågan kanske är besvarad ovan, men jag antar de även kräver någon sorts frekvens på leveranserna med. Den andra frågan blir ju mycket svårare att svara på.

Dels har man ju lite udda engångsinvesteringar för att bryggeriet ska klara alla krav på myndighetskrav t.ex som livsmedelslokal, och som lager av alkoholdrycker. 

Sedan kommer en del fasta och löpande kostnader för att ha en verksamhet, typ någon variant av bolag med styrelse, ledning, bokföring och redovisning, hemsida mm.

Fasta investeringar är sådant som kostar pengar oavsett om ni brygger en enda liter öl eller ej, typ bryggverk, analysprylar, pumpar, tankar för fermentering, lagring, kylning, tappning, diskning mm. Denna typ av kostnader kan tas direkt eller skrivas av i enlighet med affärsplan över vissa tidsperioder.

Löpande kostnader är råvaror, flaskor, etiketter, elström, vatten, telefon, löner, skatter, transporter, reparationer, underhåll och alla sådana kostnader som försvinner om ni tvärt slutar producera.

Till det bör det väl skapas någon sorts vinst och betalas skatt mm.

Då huvuddelen av priset på en öl i butik är skatter behöver det produceras ett ganska stort antal ölflaskor för att nå lönsamhet. De flesta bryggerier verkar behöva 4-8 år innan de når svarta siffror i böckerna.

En allmän tumreglerna är väl att inte ta lån utan ha ett riskkapital innan man ens funderar på att börja, inse att det krävs mycket längre ekonomisk uthållighet än man tror, och att gränsen för att det skall kunna gå runt av egen kraft, dvs bära löner och ge vinst, verkar ligga på gissningsvis 100-300.000 liter per år. Men den siffran beror ju nästan helt på fasta kostnader och löner.

Ska man starta storskaligt direkt gäller säkert det ovan.
Man kan ju också göra det på fritiden med betydligt mindre medel. Låga utgifter på fasta kostnader som hyra, larm, bokföring, bokslut mm är ett måste för att komma igång utan stort kapital. Den största investeringen är sannolikt din egen tid. Bolagsformen kan vara enskild firma eller aktiebolag utan extern styrelse och revisor. Jag vet t.ex. Om bryggerier som ryms i ett garage och kör 200liters batcher regelbundet. Vad gäller systembolaget bör man vara beredd på att leverera flera hundra flaskor i veckan.

Martin

På flaska:

Ja frågan var vad man behöver minimum. Bee nämnde att PKLK bryggeri började med en braumeister 50l, men om man ska göra 200l batchar så behöver man väl större eller hur?

ballista skrev:

Ska man starta storskaligt direkt gäller säkert det ovan.
Man kan ju också göra det på fritiden med betydligt mindre medel. Låga utgifter på fasta kostnader som hyra, larm, bokföring, bokslut mm är ett måste för att komma igång utan stort kapital. Den största investeringen är sannolikt din egen tid. Bolagsformen kan vara enskild firma eller aktiebolag utan extern styrelse och revisor. Jag vet t.ex. Om bryggerier som ryms i ett garage och kör 200liters batcher regelbundet. Vad gäller systembolaget bör man vara beredd på att leverera flera hundra flaskor i veckan.

Martin

Nä, kanske inte större, det går ju att brygga många gånger.....    4 st  50-litersbatcher som jäser i samma kar blir ju oxå 200-liter, men jag skulle ju inte vilja vara maskinist på det upplägget. :-)

roblyn skrev:

Ja frågan var vad man behöver minimum. Bee nämnde att PKLK bryggeri började med en braumeister 50l, men om man ska göra 200l batchar så behöver man väl större eller hur?

Alltså 50 liters BM räcker ju. Om man vill brygga flera ggr om dagen. och det är säkert kul i 3 dagar. Nej om man ska kunna tro att det ska bära sig så tror jag att man måste säkert upp i 3-500 liter min. För 200L volym behövs 300 liters kokgryta. Om det var den volymen du syftade på
Sen behöver man jästankar. Tempstyrda. Tar 1 dag att brygga, 1 vecka att jäsa och 1 månad att lagra. (jäsningen tar längre men normalstark ale är i allmännhet utjäast efter en vecka i ett väl fungerande bryggeri)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Peter som driver pklk jobbar med bryggeriet en dag i veckan. Han säljer öl till restauranger i närområdet och på närliggande systembolag. Exakt hur mycket han säljer där vet jag inte, men han har fullt upp iaf. Siffran på 200l åt gången känner jag inte igen men då kollade jag upp reglerna i våras.
Han brygger och flaskar 50-100 liter i veckan än så länge.

Bryggeriet jag jobbar på producerar ca en 200liters batch per månad som går åt på närmaste systembolag på ungefär samma tid. Man kan givetvis brygga mindre satser ofta. Systembolaget godkänner inte normalt sett offerter under 100 liter så det bör man vara beredd på att ha färdigt vid lansering.

Martin

På flaska:

Jag förstår ärligt talat inte denna vurm för SB vid uppstart. Det ter sig i mina ögon som arbetsmässigt självmord.
Varför inte bara börja med de lokala restaurangerna i enkla keykegs eller liknande?

svensson.lu skrev:

Jag förstår ärligt talat inte denna vurm för SB vid uppstart. Det ter sig i mina ögon som arbetsmässigt självmord.
Varför inte bara börja med de lokala restaurangerna i enkla keykegs eller liknande?

+1 på den!

Intressant diskussion!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Mkt intressant! Jag har en del vänner som jobbar inom cafe/pubvärlden och som säkerligen skulle kunna tänka sig att sälja en öl jag producerat om den smakar bra.
Så vad krävs eg för att få sälja öl?

Tänker då mer på tillstånd från livsmedelsverket osv?
Bryggning hemma i kök är ej tillåtet som jag tolkat det, utan det måste vara en dedikerad brygg-miljö som ska vara extra lätt att hålla ren osv?

mvH Patrik

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Håller med om att det är en intressant diskussion, då även jag funderar på att börja brygga kommersiellt.

För egen del är tanken att det skall vara en ren bisyssla, så lönsamhetskraven är ytterst modesta smile

Tanken är att täcka rörliga (dock ej lön) och fasta kostnader samt generera en blygsam vinst som möjliggör långsam tillväxt. Avseende investeringen (exkl. lokal, tillstånd etc.) räknar jag att jag kan komma igång med så lite som 30-50 kkr, möjligen extremt naivt men till mitt försvar så är budgeten väldigt rudimentär än så länge smile

För att hålla nere kostnaderna siktar jag på ett egenbyggt bryggverk på 200-300 liter, räknar då med att kunna använda mera ”standardkomponenter” både till själva bryggverket och till jästankar, etc.

Siktar på att sälja fat till krogar i regionen men känner att jag har dålig koll på just själva fat hanteringen. Någon som har koll? Så som jag fattat det är det i huvudsak 30 och till viss del 50 liters fat som nyttjas, rätt så? Frågan är var tusan jag får tag på fat till rimlig kostnad (har hittat en del via nätet, men inte i Sverige och frakten avskräcker mig en aning..) undrar även om det är olika typer av kopplingar mellan länder/system samt hur panten funkar?

Att gå direkt till flaskor i bolagets sortiment skulle vara på tok för mycket jobb för mig, därav fat.

pwrdesign skrev:

Mkt intressant! Jag har en del vänner som jobbar inom cafe/pubvärlden och som säkerligen skulle kunna tänka sig att sälja en öl jag producerat om den smakar bra.
Så vad krävs eg för att få sälja öl?

Tänker då mer på tillstånd från livsmedelsverket osv?
Bryggning hemma i kök är ej tillåtet som jag tolkat det, utan det måste vara en dedikerad brygg-miljö som ska vara extra lätt att hålla ren osv?

mvH Patrik

Hej!

Här har du en ganska bra artikel i BryggarWiki som går igenom vad som krävs:

http://shbf.se/wiki/index.php/Starta_eget

16 Senast ändrad av Ceder (2014-12-03 16:38:51)

+2 på länken. Gällande livsmedelsklassingen så går det att få i köket, men det spelar ingen roll i sammanhanget då produktionslokalen måste vara godkänd som skatteuplag, vilket ett kök inte blir godkänt som.

"Även om det från livsmedelsverket skulle vara tillåtet att ha ett bryggeri hemma i köket kommer inte Skatteverket godkänna det upplägget.
Hela din produktionslokal behöver vara godkänd som skatteupplag och ett kök i en privatbostad blir inte godkänd som det. Däremot om ni har ett utrymme med egen entré som inte kan nås från bostaden kan den godkännas"

Själv håller jag på att kolla om mitt garage (ombyggt då) kan möta skatteverkets (skatteupplag) och kommunens (livsmedelsklassat) krav, vi får se hur det går smile

ballista skrev:

...Jag vet t.ex. Om bryggerier som ryms i ett garage och kör 200liters batcher regelbundet. Vad gäller systembolaget bör man vara beredd på att leverera flera hundra flaskor i veckan.

Martin

Hej Martin, har du möjlighet att utveckla detta en aning? Vet du något om det var en knepig process att få OK från skatteverket t.e.x.? Eller är det rent av kompisar till dig som man kanske kan få tillåtelse att maila?

Mvh

Ceder

Skicka ett pm, jag vill inte skriva företagsnamn här. Det tar några månader till ett år att få skatteupplag godkänt.

Vad gäller försäljning till pubar så är det ganska svårt att få sälja fat, pubar köper några 10-tal flaskor per gång. Systemet köper flera hundra, enkel ekonomi säger att volymen finns hos systembolaget och därmed större omsättning.

Martin

På flaska:

Enligt de papper jag nu läst så krävs det avloppsbrunn i golv, vilket är svårt att få till i ett kök smile

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Tack ballista!

gällande sälja hela fat så har jag fått lite blandade besked genom de kontakter jag har, men summerat tror jag att jag med rätt upplägg kan har rimliga chanser att leverera 10-15 fat i månaden till pubar i "närområdet" vilket skulle då motsvara drygt hälften av den volym jag räknar med att producera per månad som mest. Kommer säkert börja lägre, det är som sagt var ett sidoprojekt detta, än så länge wink )

Kommer säkert ha flaskor också, men just nu räknar jag med att minst hälften skall gå på fat. Men som sagt var, jag är bara I början på denna resa, mycket kvarstår innan jag sticket ut hakan sager att "nu kör vi" smile

Ceder skrev:

+2 på länken. Gällande livsmedelsklassingen så går det att få i köket, men det spelar ingen roll i sammanhanget då produktionslokalen måste vara godkänd som skatteuplag, vilket ett kök inte blir godkänt som.

"Även om det från livsmedelsverket skulle vara tillåtet att ha ett bryggeri hemma i köket kommer inte Skatteverket godkänna det upplägget.
Hela din produktionslokal behöver vara godkänd som skatteupplag och ett kök i en privatbostad blir inte godkänd som det. Däremot om ni har ett utrymme med egen entré som inte kan nås från bostaden kan den godkännas"

Själv håller jag på att kolla om mitt garage (ombyggt då) kan möta skatteverkets (skatteupplag) och kommunens (livsmedelsklassat) krav, vi får se hur det går smile

Hur är reglerna om det är som hobbyverksamhet funderar jag då? Har funderat på något sådant i framtiden - men hade tänkt köra i garaget, som är kopplat med huset.
Frågan är ju om det är gott nog då - iom att skatteverket inte blir lika inblandad då det inte är mer än hobbyverksamhet det kommer handla om.
Sen är det ju såklart förutsatt att livsmedelsverket tycker att det är ok.

Hej RollE2k,

är inte riktigt med på vad du menar, om du skall skall sälja det du brygger (på ena eller andra sättet) så faller det under samma lagar oavsett om det är en hobbyverksamhet eller ej, så har i alla fall jag förstått det.

Skall du inte sälja så är det ju hembryggning, och då behöver du varken kommunens eller skatteverkets tillstånd smile

pwrdesign skrev:

Enligt de papper jag nu läst så krävs det avloppsbrunn i golv, vilket är svårt att få till i ett kök smile

Tätt, slätt och lätt att torka av är det enda jag läst hos livsmedelsverket. Har du en länk till dessa papper?

RollE2k skrev:

Hur är reglerna om det är som hobbyverksamhet funderar jag då? Har funderat på något sådant i framtiden - men hade tänkt köra i garaget, som är kopplat med huset.
Frågan är ju om det är gott nog då - iom att skatteverket inte blir lika inblandad då det inte är mer än hobbyverksamhet det kommer handla om.
Sen är det ju såklart förutsatt att livsmedelsverket tycker att det är ok.

Det är ganska enkelt för det är inte tillåtet att sälja alkohol som hobbyverksamhet

En del inköpt till uppgraderingen i alla fall ????300 liters mjölktank.

https://urgebrew.files.wordpress.com/2014/12/300l-e1418307813601.jpg

Var tidigare inne på HERMS, men lutar nu åt andra lösningar, förslag?