Hej Stradh, tack för ett trevligt svar.
Premisserna är rätt uppfattade, 2 eldsjälar med utrymme, intresse och i vart fall grundläggande kunskap/erfarenhet av att brygga öl, plus ett i övrigt mycket aktivt byalag som gärna skördar frukterna och gärna deltar. Som tur är finns det både elektriker, VVS:are, byggare och bönder i vårt lilla byalag så alla kommer nog att både kunna och vilja bidra på olika sätt. Professionella verktyg i händerna på kunniga och villiga människor kan nog göra underverk.*ler*
Storleksmässigt tror vi att själva bryggverket oftare kommer att användas för 20 liter än för 50 liter men vi är medvetna om att vi ett par gånger per år kommer att önska att det varit större. Att dubbelbrygga till samma större jästank inom 24h verkar dock inte vara helt ovanligt, typ koka, syresätta efter plattvärmeväxlaren på väg in i konan dag 1, pitcha för dubbel volym, koka nytt, pumpa kok 2 genom PVV utan syrepåslag till konan och försöka pricka aktuell jästemp så gott det går och hålla koll på blow-off. (Ingen av oss har dock provat detta innan. Inte heller vet vi om det är något speciellt att tänka på om vi bara jäser "halvtank" till vardags?)
BrauMeister ligger fortfarande högst på vår short-list, efter ett inlägg från ScaryEyes så har vi dock tagit oss lite tid till att titta lite närmare på Blichmanns Elektriska 240V Brew Easy. Intrycket är bra men där BM uppvisar traditionell europeisk sofistikation med ett minimum av slabb så uppvisar BE lika amerikansk tung reliable low-tech. Pojkarna i oss älskar ju att lura oss själva med att det känns så proffsigt med sanitessvetsade tri-clamps, extrautrustningar, glänsande rörböjar, pumpar och annat, för att inte tala om alla saker vi skulle kunna svetsa ihop själva, men våra respektive undrar nog mest vilka av oss som skall städa och diska... :-)
Nu när vi utvärderat och pratat med olika kunniga har hos oss vuxit fram en känsla av att själva bryggverket i sig är viktigt men ändå inte DET ENDA viktiga. BrauMeister är kansle inte ens den otvetydigt bästa hårdvaran utan som vi ser det är BM:s faktiska värde betydligt högre än hårdvaran i sig eftersom så många duktiga individer i närheten verkar använda just den. Känns tryggt med tillgång till reservdelar och service, men framförallt möjlighet till ett mer detaljerat utbyte av erfarenheter, tips och trix och recept mm i denna typ av just svenska forum med alla er därute.
Stål eller plast, måste man välja? Skämt åsido, även om vi absolut inte kan säga att pengar är oviktigt så vill vi nog ha 2 st rostfria koniska tankar. Vi vet att plastbyttor i princip ger lika bra resultat till mycket (!) bättre peng så vi har ett par extra plastbyttor för att klara volymerna inför ett par större tillfällen under året.
Fatöl/flaska? Allt kommer att läggas på Corneliusfat och serveras på tapp i vår lilla byagård. Vi tänker oss en pelare med dubbla tappar i en liten mobil hemmagjord barpulpet på hjul. Vi tänker även nyttja CO2 till att driva färdigjäst öl från jästank till Corneliusfat, och då är det ju bra med rostfri jästank som klarar 2-5 PSI. Slutlig kolsyrenivå balanserar vi i corneliusfaten.
Kylskåp/Frys? Med ren tur har vi fått tag på ett stooort rostfritt dubbelsidigt restaurangkylskåp som med marginal rymmer en tank i vardera halva. Ambitionen är att per halva köra separata kontrollerade jästemperaturer mha extern kontroller, men vi är inte färdigtänkta där ännu. Aenima t.ex verkar ha löst sådant vi just nu funderar på. Intressant lösning. *ler*
Vi funderar faktiskt även på om det med någon typ av moddning (kompressor och styr etc) skulle gå att få vårt skåp att till vardags rulla på i kontrollerad jämn jästemp, (även om just vårt skåp bara är specat för max +12). Den riktigt intressanta och svåra utmaningen är dock att när vi vill göra en kallkrasch så skulle vi om möjligt kunna kyla en halva så snabbt som möjligt till någon lämplig nivå på minussidan. Då skulle vi ju både kunna jäsa kontrollerat OCH kallkrasha direkt i i konerna, utan att bjuda in bakterier och samtidigt minimera lyft och slabb. De kylskåpsexperter vi pratat med så här långt säger dock att det inte kommer att gå... Något techno-jumbo om kompressorers optimala arbetsområden, kapacitetsområden mm. *ler*
Vi funderar vidare just kring den detaljen, skåpet i sig är ju stort, tvådelat, välisolerat och sanitetsanpassat, så på något sätt borde det väl kuna gå till slut. Kan NASA åka till månen så borde det väl någon duktig kunna komma på hur man temporärt kan skapa extra kyla i ett stort kylskåp. :-) Input mottages tacksamt.
När ölet är klart trycker vi med CO2 det färdiga ölet vidare till corneliusfat, fulla corneliustankar tänker vi f.ö. förvara i ett vanligt frysskåp.