Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Hej, vi är ett litet glatt gäng som vill skapa oss en anledning att ses oftare och har bestämt oss för att skapa oss ett litet privat "ölbryggeri" tillsammans.

Efter att ha läst så ögonen blöder så har vi funnit några bryggverk vi kan tänka oss köpa för att komma igång:

BrauMeister 20 (eller 50?)
Brau Eule
Camurri Brauer CB 50

Prismässigt kvittar just dessa bryggverken oss helt lika. Just nu lutar det dock åt en BM primärt för att det verkar finns många svenskar som kör just BM och då tror vi att det kan finnas en massa erfarenheter, recept, tips och trix, utprovade moddningar etc. Vi tror även att en BM 20 passar oss bra rent storleksmässigt. Saknar vi någon lämplig kandidat på vår lista?

Men, så såg vi precis denna för oss udda maskin för 14.000 SEK, en Brewha BIAC

http://brewha.co/products/biac-package

De verkar köra en RIMS process från kokning/kylning plus syresättning, värmekontrollerad fermentering och kolsyresättning, allt i samma koniska fermenteringstank(!?) Rostfritt, på hjul, alla uttag och portar är med tri-clamps och standardkopplingar för syrgas, kolsyra mm...  Visst, det ser lite råddigt ut med kablar och manuella vred och byte av kablar hit och dit om man kollar in deras videos, men, ni som förstår er på detta från ett praktiskt perspektiv, vad är haken? Antar den inte piper i takt med olika hävor och tidpunkter och att man inte kan brygga när det jäser... (om man inte öper en exra bottendel) men något lurt känns det som...  Åsikter någon?

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Även jäsa i samma kärl? - en flaskhals som får mig att säga stopp direkt - särskilt om ni är fler.

Även att tänka på - 5500W i enfas 240V - knappast säkrat i någon kontakt för detta i vanliga hem - även om man har 3-fas - såvida man inte har 25A till spisen i ett hem som endast har enfas (som jag). Spisen kan dock vara fast inkopplad men det finns spisar inkopplade med s.k. Norwescodon - en 25A stickpropp på spisen och motsvarande kontakt på väggen.

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Tackar för riktigt bra input, vi funderade som du ser lite på samma sak. 36 liter per gång men sedan kan man ju inte köra alls på typ 3 veckor. (Har dock skickat en fråga till företaget om vad som blir redundant / kan dubbleras för att iallafall kunna köra två kok/fermenteringar parallellt. Borde ju då vara en del dyra grejor som slipper köpas dubbelt).

Men samtidigt måste man ju då nästan jämföra ett startkit BM20 plus två conical stainless steel fermentors plus en extern wörtpump och diverse slangar och kopplingar då landar man faktiskt i princip på samma kostnad som 2 hela Brewha uppsättningar...

Vad gäller elen så löser vi det lite enklare än gemene man då en av oss är elektriker, och vi har en bra plats att hålla på i, med rätt säkringar.

Någon annan intressant åsikt från er som kan hantverket, kanske om det alls verkar som en principiellt klok ide att köra allt i samma kärl? Borde ju rimligen ha positiva effekter på hygien, luftkontakt, hantering, disk mm.

Eller om datastyrningen i en BM gör livet väsentligt enklare?

Eller om det finns några öltyper man enkelt kan göra i en BM som kanske inte alls skulle passa sig i denna Brewha.

Sedan vet man ju inget om faktisk byggkvalitet... till och med jag vet ju att t.ex BM är en proffsig väl beprövad produkt.

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Finns ju blichmann breweasy.
Den och en cylinderkonisk, sen har man ett bra bryggeri!


http://www.blichmannengineering.com/products/breweasy

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

scaryeyes skrev:

Finns ju blichmann breweasy.
Den och en cylinderkonisk, sen har man ett bra bryggeri!


http://www.blichmannengineering.com/products/breweasy

Bra spanat. Har inte tittat på just dem innan för de liknat på de där gasolvärmda 3-burks tornen som känns lite råddiga för nybörjare. De finns tydligen i elversion nu i t.ex 5 och 10 gallon för 15.000/17.000 SEK plus frakt vilket hamnar i samma range. Humle kör ju Blichmann så de kan säkert ta hem om man skulle propsa lite. Ny spelare på plan, blir det då samma spelsysteml, dvs en BM20, vad tycker ni?

(Vi vet inte om det bara är för det visuella och att köpa oss känslan av proffsighet *ler* men vi är ganska överens om att vi vill ha ett par (max tre) mindre jästankar i rostfritt... Men tankarna kostar ju då mer än bryggverket och då vet vi inte om pengarna då läggs på rätt sida av ekvationen?)

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Om jag förstått premisserna rätt:
1. Ni är ett gäng som vill brygga öl ihop och ha gemensam utrustning.
2. Ni brygger ölen för att ni själva skall dricka den och kanske bjuda ytterligare vänner på resultatet.

Mina förslag och antaganden baserat på dessa kommer nedan.
1. Braumeister är ett bra förslag så länge ert intresse inte bara är att göra superstarka saker.
2. Storleken på Braumeistern (20/50/200) bör ni avgöra baserat på hur många ni är. DVS hur många liter var vill ni få ut per bryggning?
3. Jag skulle avvakta med de rostfria jäs och lagringstankarna och istället börja med de "klassiska" jästunnorna i plast. Det skiljer MYCKET i pris. Använd hellre dessa pengar till punkterna nedan för att få ut större skillnad på er hobby än vad rostfria tankar ger.

Att köpa istället för rostfria tankar:
1. Fatölsanläggning. Även om ni avser att dricka ölen ihop eller ta hem till var och en, så är en fatölsanläggning med corneliusfat och tillbehör underbart att ha.
2. Kylskåp. Används till fatanläggningen men också för att kontrollera jästempraturer
3. Flaskfyllare om ni vill flasktappa godsakerna från faten.

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Hur är det, ni är inte intresserade av att spara pengar och bygga lite själva?

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

8 Senast ändrad av Kaostronaut (2014-10-23 13:37:52)

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Hej Stradh, tack för ett trevligt svar.

Premisserna är rätt uppfattade, 2 eldsjälar med utrymme, intresse och i vart fall grundläggande kunskap/erfarenhet av att brygga öl, plus ett i övrigt mycket aktivt byalag som gärna skördar frukterna och gärna deltar. Som tur är finns det både elektriker, VVS:are, byggare och bönder i vårt lilla byalag så alla kommer nog att både kunna och vilja bidra på olika sätt. Professionella verktyg i händerna på kunniga och villiga människor kan nog göra underverk.*ler*

Storleksmässigt tror vi att själva bryggverket oftare kommer att användas för 20 liter än för 50 liter men vi är medvetna om att vi ett par gånger per år kommer att önska att det varit större. Att dubbelbrygga till samma större jästank inom 24h verkar dock inte vara helt ovanligt, typ koka, syresätta efter plattvärmeväxlaren på väg in i konan dag 1, pitcha för dubbel volym, koka nytt, pumpa kok 2 genom PVV utan syrepåslag till konan och försöka pricka aktuell jästemp så gott det går och hålla koll på blow-off.  (Ingen av oss har dock provat detta innan. Inte heller vet vi om det är något speciellt att tänka på om vi bara jäser "halvtank" till vardags?)

BrauMeister ligger fortfarande högst på vår short-list, efter ett inlägg från ScaryEyes så har vi dock tagit oss lite tid till att titta lite närmare på Blichmanns Elektriska 240V Brew Easy. Intrycket är bra men där BM uppvisar traditionell europeisk sofistikation med ett minimum av slabb så uppvisar BE lika amerikansk tung reliable low-tech. Pojkarna i oss älskar ju att lura oss själva med att det känns så proffsigt med sanitessvetsade tri-clamps, extrautrustningar, glänsande rörböjar, pumpar och annat, för att inte tala om alla saker vi skulle kunna svetsa ihop själva, men våra respektive undrar nog mest vilka av oss som skall städa och diska... :-)

Nu när vi utvärderat och pratat med olika kunniga har hos oss vuxit fram en känsla av att själva bryggverket i sig är viktigt men ändå inte DET ENDA viktiga. BrauMeister är kansle inte ens den otvetydigt bästa hårdvaran utan som vi ser det är BM:s faktiska värde betydligt högre än hårdvaran i sig eftersom så många duktiga individer i närheten verkar använda just den. Känns tryggt med tillgång till reservdelar och service,  men framförallt möjlighet till ett mer detaljerat utbyte av erfarenheter, tips och trix och recept mm i denna typ av just svenska forum med alla er därute.

Stål eller plast, måste man välja? Skämt åsido, även om vi absolut inte kan säga att pengar är oviktigt så vill vi nog ha 2 st rostfria koniska tankar. Vi vet att plastbyttor i princip ger lika bra resultat till mycket (!) bättre peng så vi har ett par extra plastbyttor för att klara volymerna inför ett par större tillfällen under året. 

Fatöl/flaska? Allt kommer att läggas på Corneliusfat och serveras på tapp i vår lilla byagård. Vi tänker oss en pelare med dubbla tappar i en liten mobil hemmagjord barpulpet på hjul. Vi tänker även nyttja CO2 till att driva färdigjäst öl från jästank till Corneliusfat, och då är det ju bra med rostfri jästank som klarar 2-5 PSI. Slutlig kolsyrenivå balanserar vi i corneliusfaten.

Kylskåp/Frys? Med ren tur har vi fått tag på ett stooort rostfritt dubbelsidigt restaurangkylskåp som med marginal rymmer en tank i vardera halva. Ambitionen är att per halva köra separata kontrollerade jästemperaturer mha extern kontroller, men vi är inte färdigtänkta där ännu. Aenima t.ex verkar ha löst sådant vi just nu funderar på. Intressant lösning. *ler*

Vi funderar faktiskt även på om det med någon typ av moddning (kompressor och styr etc) skulle gå att få vårt skåp att till vardags rulla på i kontrollerad jämn jästemp, (även om just vårt skåp bara är specat för max +12). Den riktigt intressanta och svåra utmaningen är dock att när vi vill göra en kallkrasch så skulle vi om möjligt kunna kyla en halva så snabbt som möjligt till någon lämplig nivå på minussidan. Då skulle vi ju både kunna jäsa kontrollerat OCH kallkrasha direkt i i konerna, utan att bjuda in bakterier och samtidigt minimera lyft och slabb. De kylskåpsexperter vi pratat med så här långt säger dock att det inte kommer att gå... Något techno-jumbo om kompressorers optimala arbetsområden, kapacitetsområden mm. *ler*

Vi funderar vidare just kring den detaljen, skåpet i sig är ju stort, tvådelat, välisolerat och sanitetsanpassat, så på något sätt borde det väl kuna gå till slut. Kan NASA åka till månen så borde det väl någon duktig kunna komma på hur man temporärt kan skapa extra kyla i ett stort kylskåp. :-)  Input mottages tacksamt.

När ölet är klart trycker vi med CO2 det färdiga ölet vidare till corneliusfat, fulla corneliustankar tänker vi f.ö. förvara i ett vanligt frysskåp.

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Kaostronaut skrev:

Hej Stradh, tack för ett trevligt svar.

Premisserna är rätt uppfattade, 2 eldsjälar med utrymme, intresse och i vart fall grundläggande kunskap/erfarenhet av att brygga öl, plus ett i övrigt mycket aktivt byalag som gärna skördar frukterna och gärna deltar. Som tur är finns det både elektriker, VVS:are, byggare och bönder i vårt lilla byalag så alla kommer nog att både kunna och vilja bidra på olika sätt. Professionella verktyg i händerna på kunniga och villiga människor kan nog göra underverk.*ler*

Storleksmässigt tror vi att själva bryggverket oftare kommer att användas för 20 liter än för 50 liter men vi är medvetna om att vi ett par gånger per år kommer att önska att det varit större. Att dubbelbrygga till samma större jästank inom 24h verkar dock inte vara helt ovanligt, typ koka, syresätta efter plattvärmeväxlaren på väg in i konan dag 1, pitcha för dubbel volym, koka nytt, pumpa kok 2 genom PVV utan syrepåslag till konan och försöka pricka aktuell jästemp så gott det går och hålla koll på blow-off.  (Ingen av oss har dock provat detta innan. Inte heller vet vi om det är något speciellt att tänka på om vi bara jäser "halvtank" till vardags?)

BrauMeister ligger fortfarande högst på vår short-list, efter ett inlägg från ScaryEyes så har vi dock tagit oss lite tid till att titta lite närmare på Blichmanns Elektriska 240V Brew Easy. Intrycket är bra men där BM uppvisar traditionell europeisk sofistikation med ett minimum av slabb så uppvisar BE lika amerikansk tung reliable low-tech. Pojkarna i oss älskar ju att lura oss själva med att det känns så proffsigt med sanitessvetsade tri-clamps, extrautrustningar, glänsande rörböjar, pumpar och annat, för att inte tala om alla saker vi skulle kunna svetsa ihop själva, men våra respektive undrar nog mest vilka av oss som skall städa och diska... :-)

Nu när vi utvärderat och pratat med olika kunniga har hos oss vuxit fram en känsla av att själva bryggverket i sig är viktigt men ändå inte DET ENDA viktiga. BrauMeister är kansle inte ens den otvetydigt bästa hårdvaran utan som vi ser det är BM:s faktiska värde betydligt högre än hårdvaran i sig eftersom så många duktiga individer i närheten verkar använda just den. Känns tryggt med tillgång till reservdelar och service,  men framförallt möjlighet till ett mer detaljerat utbyte av erfarenheter, tips och trix och recept mm i denna typ av just svenska forum med alla er därute.

Stål eller plast, måste man välja? Skämt åsido, även om vi absolut inte kan säga att pengar är oviktigt så vill vi nog ha 2 st rostfria koniska tankar. Vi vet att plastbyttor i princip ger lika bra resultat till mycket (!) bättre peng så vi har ett par extra plastbyttor för att klara volymerna inför ett par större tillfällen under året. 

Fatöl/flaska? Allt kommer att läggas på Corneliusfat och serveras på tapp i vår lilla byagård. Vi tänker oss en pelare med dubbla tappar i en liten mobil hemmagjord barpulpet på hjul. Vi tänker även nyttja CO2 till att driva färdigjäst öl från jästank till Corneliusfat, och då är det ju bra med rostfri jästank som klarar 2-5 PSI. Slutlig kolsyrenivå balanserar vi i corneliusfaten.

Kylskåp/Frys? Med ren tur har vi fått tag på ett stooort rostfritt dubbelsidigt restaurangkylskåp som med marginal rymmer en tank i vardera halva. Ambitionen är att per halva köra separata kontrollerade jästemperaturer mha extern kontroller, men vi är inte färdigtänkta där ännu. Aenima t.ex verkar ha löst sådant vi just nu funderar på. Intressant lösning. *ler*

Vi funderar faktiskt även på om det med någon typ av moddning (kompressor och styr etc) skulle gå att få vårt skåp att till vardags rulla på i kontrollerad jämn jästemp, (även om just vårt skåp bara är specat för max +12). Den riktigt intressanta och svåra utmaningen är dock att när vi vill göra en kallkrasch så skulle vi om möjligt kunna kyla en halva så snabbt som möjligt till någon lämplig nivå på minussidan. Då skulle vi ju både kunna jäsa kontrollerat OCH kallkrasha direkt i i konerna, utan att bjuda in bakterier och samtidigt minimera lyft och slabb. De kylskåpsexperter vi pratat med så här långt säger dock att det inte kommer att gå... Något techno-jumbo om kompressorers optimala arbetsområden, kapacitetsområden mm. *ler*

Vi funderar vidare just kring den detaljen, skåpet i sig är ju stort, tvådelat, välisolerat och sanitetsanpassat, så på något sätt borde det väl kuna gå till slut. Kan NASA åka till månen så borde det väl någon duktig kunna komma på hur man temporärt kan skapa extra kyla i ett stort kylskåp. :-)  Input mottages tacksamt.

När ölet är klart trycker vi med CO2 det färdiga ölet vidare till corneliusfat, fulla corneliustankar tänker vi f.ö. förvara i ett vanligt frysskåp.

Låter skitbra grabbar!
Sista inputen blir då ändå en BM50 och komplettera den med en kort maltpipa. Då kan ni brygga för ett corneliusfat på en bryggning med den korta maltpipan eller med den långa (medföljande) brygga till 2 corneliusfat (och lite extra, eller starkare)

Lycka till

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

aenima skrev:

Hur är det, ni är inte intresserade av att spara pengar och bygga lite själva?

/Peter

Hej Peter.

Jo, absolut. Vissa saker har vi både kompetens, utrustning och plats för att kunna göra själva (eller inom vårt kontaktnät). Vi har exempelvis funderat lite på hur svårt det egentligen kan vara att göra ett par vettiga koniska fermenteringstankar från noll.

Att svetsa och bearbeta rostfritt och putsa allt så det blir sanitärt är egentligen inget problem, kräver bara en vettig ritning, en korrekt utrustad verkstad och adekvat kunskap hos verkstadskillen. Att till en rå tank sedan beställa en låda med diverse fabrikstillverkade standardkomponenter som butterfly valves, tri-clamps, och en uppsjö av mer eller mindre avancerade flänskopplade detaljer är nog kostnadseffektivt jämfört med att köpa stora svårfraktade färdigmonterade och kompletta fermenteringstankar. Vill man ha dubbelmantlat för tempkontrol är det omöjligt att hitta små tankar men antagligen görbart på hemmaplan.

I vårt läge blir det nog två mindre rostfria koniska Blichmann tankar från Humle till att börja med. Skulle vi sedan ha behov av att byta upp oss så kommer vi nog då att ha ganska klar bild av vilka krav och önskemål som just vi har för just vår setup och göra som japanerna, kopiera med förbättring. *ler*

Vi pratar i gruppen ofta i termer om att vi inte är emot kostnader i sig, vi ÄR dock extremt emot korkade kostnader. Vi vill ha en set-up som gör att vi kan göra repeterbart goda öl, att prylarna är enkla att använda och enkla att hålla rena. Dessutom gör anläggningens placering att det inte är helt oviktigt hur anläggningen ser bra ut, både när den används och när den inte används.   

Självklart är det så att om vi får väsentligt bättre kvalitet till väsentligt lägre pris så blir det marknaden som styr, men att alltid leta sista hundralappen är inte alls viktigt. En långsiktig sund relation med en duktig leverantör är extremt värdefull.

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Stradh skrev:

Låter skitbra grabbar!
Sista inputen blir då ändå en BM50 och komplettera den med en kort maltpipa. Då kan ni brygga för ett corneliusfat på en bryggning med den korta maltpipan eller med den långa (medföljande) brygga till 2 corneliusfat (och lite extra, eller starkare)

Lycka till

Bra input, Stradh, du skall veta att vi har pendlat massor mellan å ena sidan en mindre BM och brygga dubbla omgångar ibland... och å andra sidan en större BM men oftast köra med kortare maltpipa till vardags... (Har dock hört att det lätt bränns med kort pipa i en BM50, och att programmen inte riktigt stämmer)...

Enda egentliga plusset för ett mindre bryggverk är i handhavandet av 20 liter jämfört med 50 liter (typ lyft om man är själv mm). MEN... väljer vi att gå upp i storlek är det väldigt kostnadseffektivt att gå upp en storlek på jästankar, typ bara en 1000-lapp per styck (ska bara dubbelkolla att det inte tokar sig i dubbelkylen)

På 20 liters nivån tror vi att BM20 är bäst för våra behov.

På nästa storleksnivå känns dock konceptuellt Camurri Brauer CB50 väldigt intressant... samma pris som för BM50 men med automatisk omrörare och HERMS (ingen risk för att bränna vid om vi förstår det rätt) istället för RIMS. Vi känner minus för ett italienskt gränssnitt och föredrar normalt tyskt hantverk framför italienskt... Dock har vi aldrig sett en"opartisk" praktisk jämförelse. Men, som sagt, värdet av ett aktivt svensk BM forum är ju ett typexempel på sådant som gör att tekniska skillnader mellan bryggverk inte är det helt centrala i slutligt val.

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Om ni är två stycken bryggare och dessutom ett aktivt byalag så tror jag att 20 liter är på tok för litet! Jag brygger själv hemma i köket sedan drygt ett år och hinner inte hålla något lager. Dels har egna intresset och konsumtionen ökat väsentligt (delvis på bekostnad av (slentrian-)vinkonsumtionen), dels släktens ökade intresse, och inte minst den ökade generositeten som man känner när man kan bjuda på något gott och egengjort. Funderar själv på att, när jag får bara några loppor över, komplettera med en 98-liters kastrull. Bara för att kunna brygga av hus-(släkt-...)-behovet och få till vardagsölen och sedan brygga mindre och mer experimentella 20-liters satser.

13 Senast ändrad av scaryeyes (2014-10-24 02:14:26)

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Jag kan tillägga att en BM50 är i pricip mer platseffektiv under mäskningen. BE är ju högre.... Men när maltpipan ska lyftas upp är det samma. Med BE har man större möjligheter då man mäskar och lakar traditionellt. DVS inga givna mängder.
Började själv med att bygga en BM klon. Och efter ett gediget vidareutvecklande av den så blev det typ BrewEasy sill slut. Fast utan att jag visste om det.
Svensson.Lu visade en bild, och det var ju precis samma. Jag är i dagsläget skitnöjd, och hamnar spot on varje gång. Har gästbryggt en gång i en BM 50 och kan säga att jag vill nog inte ha en. Nu vet jag inte hur en BE funkar elektroniskt. Den kanske är helt manuell. Det är min åxå och det är inte ett stort jobb att ändra temperaturen när det är dags.
Vet inte om jag vill kalla BM för hightech och BE för lowtech.....

Som slut vill jag nästan föreslå ett större bryggverk. Kanske bygga ett eget BE med en 78 liters gryta eller 100.

Om man är 2 stycken ser jag det inte som man får lika mycket utrustning till halva priset, utan dubbelt så mycket till samma pris!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

jonel skrev:

Om ni är två stycken bryggare och dessutom ett aktivt byalag så tror jag att 20 liter är på tok för litet!

Jag håller med fullständigt! Om ni är flera så är råvarorna en så liten del av kostnaden så satsa på 50l tycker jag. Jag fyller två cornys per bryggning och det täcker mitt behov med endast en liten marginal.

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Hej,

Som kokkärl så skulle jag rekommendera någon gryta från storagrytor.se och sedan installera ett antal värme element i denna. En billigare kok kärl och värmekälla är svårt att hitta.

Som mäsk och lak kärl så kan ni titta på vårt bygge av ett 60 liters mäsk och lakkärl:
http://fearwolf.blogspot.com/2012/11/ut … k-och.html

Tänk på att BrauMeister har en begränsning i hur mycket malt som den kan hantera. Så brygger ni starka öl så kommer ni få göra en halv sats dvs 10 eller 25 liter. Min uppfattning av BrauMeister  är att det är bra om man har brygger mycket öl med OG runt 50. Brygger man dock starkare öl så blir en ganska dyr lösning jämfört med den jag har presenterat ovan om man skall få ut en större mängd öl.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

aenima skrev:

Hej,

Tänk på att BrauMeister har en begränsning i hur mycket malt som den kan hantera. Så brygger ni starka öl så kommer ni få göra en halv sats dvs 10 eller 25 liter. Min uppfattning av BrauMeister  är att det är bra om man har brygger mycket öl med OG runt 50. Brygger man dock starkare öl så blir en ganska dyr lösning jämfört med den jag har presenterat ovan om man skall få ut en större mängd öl.

/Peter

Bra poäng. Vi såg att Spiedel själva rekommenderar minst 32 liter vatten i en BM50 utan korta insatsen och att lbfmalte i ett inlägg nämnt att max maltmängd i praktiken ligger kring 10-11 kilo för att det inte skall bli för tungt för pumparna. Såg även någonstans att det fanns en risk för att det kunde brännas vid vid körning med korta insatsen...

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Efter en samstämmig kör av råd till oss om att inte ha ett för litet bryggverk så tog vi precis beslutet om att gå upp ett steg i storlek.  Tackar alla för input.

Så här i efterhand så kan vi nog se att vi körde fast oss i ett sidoargument (kunna brygga själv då och då, lyfta, diska, slabba). I praktiken är det nog mest en teoretisk situation som vi med er hjälp tonat ned betydelsen av.

Tack för den hjälpen Aenima, Scaryeyes, Lindh, Jonel och Stradh!

18 Senast ändrad av Kaostronaut (2014-10-24 14:37:06)

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Vi tänker dock fortfarande köpa ett "komplett" och lite automatiserat RIMS/HERMS bryggverk istället för att bygga allt själv.

Val av RIMS bryggverk står då mellan Blichmann Brew Easy 10 Gallon (Det använder 1 st 15 och 1 st 20 Gallon grytor) eller Spiedels BM50 (och/eller som en bubblare ett Cammurri CB50 HERMS bryggverk)

Vi skall precis till att lägga beställningen nu, har vi landat rätt i vår slutbedömning att:

1) Alla tre är bra bryggverk som vi kommer att kunna brygga det mesta vi vill med.

2) Spiedels BrauMeister är ett kompakt bryggverk som gör ett fantastiskt jobb för det mesta man vill kunna brygga, tar liten plats, har ett starkt svenskt user community men en möjlig minus-sida kring större bryggningar av just starkare öl.

3) Ett Camurri CB50 är elegant byggt, HERMS kan aldrig brännas vid, har automatisk omrörare men har italienskt användargränssnitt.

4) Ett Blichmann Brew Easy är modulärt och kan ändras/förstoras över tid, är något mer flexibelt men  tar dock lite mer plats och har lite mer slangar och pumpar mm "vid sidan om" än de andra två och är med det även aningen mindre "automatiskt". Den nya elekriska 240V versionen är dessutom ny på marknaden och därmed ganska obeprövad. Har ingen svensk ÅF (Humle kan säkert ta hem vid förfrågan då de för Blichmann)

Om ovanstående stämmer, och självbyggare som scaryeyes och aenima har rätt i att man lika enkelt skulle kunna bygga det mesta ganska enkelt själv, så tolkar vi det som att Blichmann Brew Easy kanske skulle vara den bästa kombinationen just för oss?

Typ ett allt-i-ett startpaket men eftersom TowerOf Power styrningen är separat och allt annat modulärt så är bryggverket mer utbyggbart, modifieringsbart, och det finns massor med tredjepartsprodukter som kan göras själv eller köpas in allteftersom man får nya ide'er och/eller behov. 

Enda funderingen vi har är hur stor praktisk skillnad det kan vara mellan automatiseringsgrad/övervakning mellan en BM50 och en BE? Båda verkar styra temperaturer och cirkulation och ge varningar vid fel och pip när det är dags för nästa manuella insats. En BE kopplas upp till en PC och håller obegränsat med profiler.

Tänker vi nu rätt om vi nu helt plötsligt börjar luta åt ett RIMS bryggverk på Electrical 240V Brew Easy på 10 Gallon?

http://www.blichmannengineering.com/products/breweasy

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Altså smaken är ju som baken - jag har ju alltid slabbat på "manuellt" med mäskkärl i plast med elpatron och BIAB - och sedan har jag separat Beilmeier keramiskt kokkärl.
Visst fungerar det bra, men jag vill ju personligen göra allt för att komma till automatiskt bryggverk. Detta då det är lätt att återskapa exaktare och kunna ställa in
mäskprogram som man vet blir som man tänkt.
När det "gäller" manuellt så tycker jag ibland (speciellt när man brygger stakare öl) att det blivit värmefickor i mäsken, och ölen blir kanske lite sötare än du tänkt pga detta.

Jag har själv sneglat på CB50 och BM50, och var helt inställd på CB50 först - då jag ofta brygger lite starkare öl, men nu börjar jag faktiskt fundera lite.
Dels så verkar folk få låg effektivitet med CB50 vad jag läst. Ofta runt 70%, medans BM50 har oftast runt 85%.

Sedan är det 13kg man kan köra i BM50 enligt engelska manualen 2014, men då brukar folk köra lite mera utan problem. Vet att gamla manualen sa 11kg max, så jag vet inte om de gjort om bryggverken eller ej?
När jag sedan läste detta geniala med "övernattsmäskning" som folk börjat med så vart jag nästan mer sugen på BM50. Tänk att kunna krossa malt, väga upp humle och fixa allt sådan under kvällen. köra igång BM och stoppa i malten. Ställa första stoppen på "programmen" i låg temp och lång tid, för att sedan mot morgonen börja mäskningen.
För mig som småbarnsförälder skulle detta betyda att ölbryggningen skulle gå sjukt mycket lättare då maskinen sköter det jobbet under natten, och sedan får man koka och fixa med humlegivorna själv mot morgonen/dagen.

Det jag ser som viktigast för mig är repeterbarheten, följt av enkelheten och lättstädat.
Alla är ju olika - men för mig är det roliga att göra ett nytt recept, och sedan brygga den ölen - helst med det resultat jag förväntar mig.
Allt slabbande, diskande, plocka fram flera olika kärl och prylar - det är jag faktiskt fruktansvärt less, och hade helst sluppit.
Därav kommer jag inhandla ett bryggverk inom ett år förhoppningsvis. Frågan är dock fortfarande vilket det blir.
Som jag ser det är plussen för CB50 att det kan brygga drygt 60L, samt att det klarar uppåt 20kg malt. Nackdel är effektivitet, lite låg effekt på värmen.
Fördelen med CB50 är bättre kontroller, möjlighet att brygga över natten och högre effektivitet, nackdelen är liten mängd malt som max, och kanske att det inte går i lika mycket vatten som max.

Breweasy ser ju hyfsat fint ut, men då skulle det vara med boilcoil i sånt fall - vad skulle 20 gallon uppsättning sådant kosta funderar jag. Vars är det ni sett priserna?

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Däremot ser jag att effekten till boilcoilen verkar vara enormt överdimmensionerad för volymerna på grytan?

10 (38L) gallon 240v 3750W (Ca 3450W / 15A vid 230V)
15 (57L) gallon 240v 4500W (Ca 4130W / 18A vid 230V)
20 (76L) gallon 240v 5000W (Ca 4600W / 20A vid 230V)
30 (114L) gallon 240v 5750W (Ca 5280W / 23A vid 230V)

Detta gör ju att enbart den minsta går att köra på en 16A säkring - och jag tar det som om jag köper Breweasy 20 gallon kittet (som har 30 gallon grytor) så måste jag ha 25A säkring på uttaget detta ska köras på, iom att coilen är dimensionerad efter storleken på boilermaker-kastrullen.
57L batchar hade räckt för mig, men då behöver man ju likväl 20A, och fortfarande 25A säkring (och det finns inget färdig 15G breweasy kit).

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

RollE2k skrev:

Däremot ser jag att effekten till boilcoilen verkar vara enormt överdimmensionerad för volymerna på grytan?

10 (38L) gallon 240v 3750W (Ca 3450W / 15A vid 230V)
15 (57L) gallon 240v 4500W (Ca 4130W / 18A vid 230V)
20 (76L) gallon 240v 5000W (Ca 4600W / 20A vid 230V)
30 (114L) gallon 240v 5750W (Ca 5280W / 23A vid 230V)

Detta gör ju att enbart den minsta går att köra på en 16A säkring - och jag tar det som om jag köper Breweasy 20 gallon kittet (som har 30 gallon grytor) så måste jag ha 25A säkring på uttaget detta ska köras på, iom att coilen är dimensionerad efter storleken på boilermaker-kastrullen.
57L batchar hade räckt för mig, men då behöver man ju likväl 20A, och fortfarande 25A säkring (och det finns inget färdig 15G breweasy kit).

Svårt för oss att avgöra om det är negativt med hög maxeffekt. Tower-of-Power är ju vad vi förstår en ganska solid kontrollenhet så vi har inte funderat på om den bara klarar av att köra På/Av med maxeffekt på den elektriska värmaren. Den är ju frän början framtagen för att kunna styra värme via hög-btu gasvärmare så de lär väl ha lite koll på processerna får man hoppas.

Säkringsstorlekar kan säkert vara ett problem för folk men då en av oss är elektriker så har vi sett till att ha tillgång till de uttag vi behöver. *ler*

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

De här effekterna är ju avsedda för amerikanska 2-fas nät.
De borde väl ta fram en europeisk storlek om de nu har för avsikt att sälja utanför US.

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

RollE2k skrev:

Breweasy ser ju hyfsat fint ut, men då skulle det vara med boilcoil i sånt fall - vad skulle 20 gallon uppsättning sådant kosta funderar jag. Vars är det ni sett priserna?

Ett 240V BE paket ligger på 18.000 SEK i USA.

Det som är problemet är ju som vanligt frakt. Kollade bara som exempel priset på en EU-pall på 1,80 hög, det skulle landa på 1.000 USD för transport från Butik-hamn i USA-GBG hamn och sedan lastbil till sthlm. Har man en lite längre shopingglista så man fyller ut pallen kan det löna sig.

Själva hoppas vi på att Humle skulle kunna lägga med en BE till sin nästa leverans från Blichmann *ler*

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Kaostronaut skrev:
RollE2k skrev:

Däremot ser jag att effekten till boilcoilen verkar vara enormt överdimmensionerad för volymerna på grytan?

10 (38L) gallon 240v 3750W (Ca 3450W / 15A vid 230V)
15 (57L) gallon 240v 4500W (Ca 4130W / 18A vid 230V)
20 (76L) gallon 240v 5000W (Ca 4600W / 20A vid 230V)
30 (114L) gallon 240v 5750W (Ca 5280W / 23A vid 230V)

Detta gör ju att enbart den minsta går att köra på en 16A säkring - och jag tar det som om jag köper Breweasy 20 gallon kittet (som har 30 gallon grytor) så måste jag ha 25A säkring på uttaget detta ska köras på, iom att coilen är dimensionerad efter storleken på boilermaker-kastrullen.
57L batchar hade räckt för mig, men då behöver man ju likväl 20A, och fortfarande 25A säkring (och det finns inget färdig 15G breweasy kit).

Svårt för oss att avgöra om det är negativt med hög maxeffekt. Tower-of-Power är ju vad vi förstår en ganska solid kontrollenhet så vi har inte funderat på om den bara klarar av att köra På/Av med maxeffekt på den elektriska värmaren. Den är ju frän början framtagen för att kunna styra värme via hög-btu gasvärmare så de lär väl ha lite koll på processerna får man hoppas.

Säkringsstorlekar kan säkert vara ett problem för folk men då en av oss är elektriker så har vi sett till att ha tillgång till de uttag vi behöver. *ler*

Är ju aldrig fel med lite extra effekt - men som sagt, med svenska elnätet så är det ganska svårt att köra denna utrustning.

Som svensson.lu säger så skulle de behöva ta fram en två- eller trefas kokare om man ska köra här. Vi har ju normalt aldrig mer än 230v 16A i uttag i vanliga hem.
Alternativt fixat så att det finns element med lägre effekt för varje kärl, då 3450w (den minsta) räckt till betydligt större volym än 38L - den borde åtminstonde räcka till 15 gallon (57L). Är ju lägre effekt än så i både BM50 och CB50 - och då kan du ju koka 60L batchar med camurrin ändå. Däremot sägs camurrin vara lite långsam att värma upp om du inte isolerar den.

25 Senast ändrad av Björn Petersson (2014-10-28 00:10:11)

Sv: Val av ett lite mer avancerat RIMS/HERMS bryggverk...

Man behöver ju inte köra hela effekten. På många PID-regulatorer kan man på olika sätt ställa in en reducerad effekt ex. 80%.

Jag har länge retat mig på att jag bara har enfas i lägenheten och bara har 10A uttag men då glömde jag spisen.  Till den sitter det faktiskt en 25A-säkring. Nu är spisen fast monterad men det finns faktiskt 25A, 1-fas uttag och tillhörande stickpropp(Norwesco) att montera. Sen får man (själv) fixa en övergång med lämplig kraftig kabel. Mellan 3-fas spisuttag(Perilex) och CEE-don säljs färdiga övergångskablar. Används vid ROT-arbeten när man behöver 3-fas till sina maskiner.

Det där med två-fasnät i USA vet jag inte om det verkligen stämmer - jag har för mig att man har en ledare med 240V och en med 120V - inte två faser egentligen.