Fryst förkultur
I all hast mellan fotbollsturneringar och simtävlingar så har jag råkat så när på helt att frysa min förkultur, är den förstörd nu???
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Fryst förkultur
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
I all hast mellan fotbollsturneringar och simtävlingar så har jag råkat så när på helt att frysa min förkultur, är den förstörd nu???
Kort svar: minska på idrotten
Lite längre teori. Hade jästen sedimenterat? I så fall, kör i mer vört och försök få igång jästen igen. Häll av vörten först så klart. Trist men jästen klarar ju inte att frysas. Fast jag har råkat frysa öl som precis börjat jäsa, men då låtit kylskåpsdörren stå öppen. Det har kommit igång igen och jäst ut bra utan felsmaker. Detta har hänt mer än 2 ggr pga temp prob som halkat utanför.
( brukade bara hänga in den i skåpet helt ovetenskapligt)
Den lever igen :-) :-)
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Fryst förkultur