Kategorin är nu skapad.
1,001 2005-01-23 12:14:49
Sv: Ny kategori KONTAKT (eller liknande) på diskussionsforumet? (2 svar, postad i Kontakt)
1,002 2005-01-16 20:14:57
Sv: Reservpackning till petriadapter (2 svar, postad i Humlegården)
Vi skickar dig en sådan packning gratis imorgon. Är det någon mer som behöver så hör bara av er.
1,003 2005-01-07 11:36:33
Sv: fat dumheter (10 svar, postad i Utrustning)
Du är nog långt ifrån ensam, i alla fall om det där med att handtaget var öppet...
Fast det där med att ölslangen lossnade från nippeln har inte jag råkat ut för under alla år vad jag minns. Man kan ju använda en slangklämma där för att gardera sig, om man har väldigt högt tryck i fatet vid snabbkolsyresättning och råkar ha tappslangen på t ex.
Ett annat bra tips är att alltid kolla att bottenventilen är stängd innan man för över vört mellan bryggkärl...
1,004 2005-01-06 16:56:01
Sv: Humlekottar (3 svar, postad i Humlegården)
Hej Jan!
Tack för dina frågor och kommentarer om vårt humlesortiment. Den här typen av feedback är bra att få, och jag hoppas att det är fler som skriver vad ni tycker om detta.
Jag ska förklara lite om hur vi tänker när det gäller humle. Vi försöker få till ett så brett sortiment som möjligt, med hänsyn taget till efterfrågan på varje humlesort (Saaz, Hersbrucker osv) och humleform (pellets, kottar, puckar). Idealet vore förstås om vi kunde lagerhålla alla sorter vi har i alla tre formerna av senaste skörd. Tyvärr går det inte av praktiska skäl. Puckar tillverkas inte av alla sorter. Och eftersom vi måste ta hem en viss minimimängd av varje humleprodukt kan vi inte göra det varje år, om efterfrågan är mindre än denna minimimängd. I så fall brukar vi alternera mellan pellets och kottar, t ex vartannat år.
När det gäller just de sorter du nämner så har vi Spalter Select kottar från 2003 i lager, som beräknas räcka tills 2005 års skörd kommer in. Samma sak gäller Styrian Golding puckar (som ju i stort sett kan användas som kottar). Tyvärr är Willamette kottar slut. Den här gången beställde vi hem Willamette pellets istället, eftersom det var flera år sedan senast.
Vad jag ser just nu så verkar det bara vara två sorter (Willamette och Amarillo) som bara kommer att finnas som pellets detta år. Alla andra sorter vi har kommer att finnas som kottar eller puckar (eller både och).
Sedan kommer troligen somliga sorter att ta slut innan nästa skörd kommer (för kottar så ser det ut att gälla Hallertauer Tradition och Hallertauer Mittelfrüh). Det är alltid bra att passa på att köpa humle på våren, då finns det som mest att välja på. Särskilt om man har vissa favoritsorter man är "beroende" av.
1,005 2005-01-02 22:33:12
Sv: Krossa malt (3 svar, postad i Humlegården)
... skulle inte Humlegården kunna tillhandahålla en sådan så att t ex dom som hämtar malt kan krossa den på plats?
...
Jo visst, det går bra att använda den maltkross vi har här (och som vi själva använder för egen bryggning).
1,006 2004-12-30 20:24:27
Sv: Planerad flytt av humle.se - detta forum ersätter det gamla (10 svar, postad i Humlegården)
Jag har nu lagt tillbaka de bilder som saknades. Hör gärna av dig om du upptäcker något annat fel, då försöker vi rätta till det så fort som möjligt.
Rapportera gärna eventuella fel eller konstigheter ni upptäcker, både i detta forum och i sajten som helhet, till webmaster@humle.se . Både Ken och jag läser post till den adressen, och vi försöker rätta till saker så snabbt vi kan.
1,007 2004-12-24 10:02:21
Sv: Planerad flytt av humle.se - detta forum ersätter det gamla (10 svar, postad i Humlegården)
Ja, det är sant. Men det är enkelt att lösa. Det är bara att logga in en gång för alla, gå till sin profil och välja automatisk inloggning. Då har man tillgång till detta varje gång man kommer tillbaka till forumet.
God jul alla hembryggare! Hoppas julölet smakar riktigt gott idag!
1,008 2004-12-23 21:56:54
Sv: Planerad flytt av humle.se - detta forum ersätter det gamla (10 svar, postad i Humlegården)
Hej Svante,
Vore det möjligt att få ett sorteringsalternativ "senaste = först" på länkarna? Nuvarande "äldsta = först" är ju bra om man inte följt inläggen någon tid, men följer man inläggen ofta är det bättre om man direkt kommer till de mest aktuella. I det gamla forumet fanns ju bara rubrikerna att gå förbi, men nu ska man scrolla förbi en massa känd text speciellt i länkar med många inlägg.
Ett tips är att klicka på "Visa nya inlägg", som finns längst ner på forumets hemsida. Då slipper du scrolla igenom inlägg du redan läst.
1,009 2004-12-22 22:48:37
Planerad flytt av humle.se - detta forum ersätter det gamla (10 svar, postad i Humlegården)
Vi planerar att flytta hela humle.se till ett nytt webbhotell under mellandagarna. I och med detta kan det bli några dagar med driftstörningar.
I samband med flytten kommer vi att stänga det gamla diskussionsforumet till förmån för detta forum. Det finns dock en stor mängd samlad kunskap i det gamla forumet, så ambitionen är att de gamla inläggen ska vara sökbara även fortsättningsvis.
1,010 2004-12-16 22:50:30
Sv: Saaz (1 svar, postad i Humlegården)
Hej Kenneth!
Tyvärr är en rad humlesorter tillfälligt slut just nu. Vi har ännu inte hunnit få hem 2004 års skörd, men den är på gång, troligen dock inte förrän i januari, amerikanska sorter i februari. Givetvis kommer Saaz in igen!
1,011 2004-12-14 16:37:31
Webbsajten (0 svar, postad i Humlegården)
Vårt webbhotell har haft återkommande problem med webbservern. Den låg nere under en stor del av dagen idag, och likaså i torsdags. Vi beklagar att detta gjort att denna webbsajt inte har varit tillgänglig som den ska.
Om webbhotellet inte får ordning på detta kommer vi troligen att flytta till ett annat webbhotell i en snar framtid, kanske under juluppehållet.
Eposten fungerar i alla fall, så det går att nå oss på ekolager@humle.se och webmaster@humle.se även om webbsajten skulle gå ner igen.
1,012 2004-12-13 23:32:29
Hur använder man detta forum? (11 svar, postad i Humlegården)
Här kan vi samla frågor och svar om hur man använder forumet.
Det blir roligare och bättre om vi hjälps åt att bidra. Om du upptäcker något, lägg in en fråga - svar. Om du undrar något, lägg in en fråga. Så småningom kan vi redigera detta till en FAQ.
1,013 2004-12-13 20:20:21
Sv: Prenumeration och så (3 svar, postad i Humlegården)
Ja, det ska gå att göra trådar "sticky", dvs att de alltid syns och inte blir undanskuffade av nyare trådar.
1,014 2004-12-12 23:57:58
Sv: Kolsyra och brandsläckare (15 svar, postad i Utrustning)
Det behöver du kanske inte göra - så länge du inte kapar stigarröret fungerar den ju fortfarande också som brandsläckare - fast det tar ju förstås en stund att skruva loss regulatorn, vilket inte är så kul om det brinner...
1,015 2004-12-12 22:55:35
Sv: Kolsyra och brandsläckare (15 svar, postad i Utrustning)
Hej PeO!
Utmärkt svar du skrev på din egen fråga - jag instämmer i allt du skrev.
I själva verket är det så att de kolsyretuber vi säljer är ombyggda f.d. brandsläckartuber. De är ombyggda på så sätt att stigarröret kapats och ventilen bytts till en rattventil. Dessutom är de blästrade och rengjorda, och ommålade till grått i stället för rött (för att de inte ska kunna tas för brandsläckare).
1,016 2004-12-12 15:30:04
Nya forumet inlänkat från hemsidan (0 svar, postad i Humlegården)
Nu har vi länkat in både detta forum och det gamla via knappen Diskussionsforum på hemsidan. Under en övergångsperiod kommer alltså båda forumen att vara tillgängliga "på lika villkor". Så småningom kommer vi att välja vilket av dem vi ska ha, baserat på hur stor aktiviteten är i respektive forum.
1,017 2004-12-12 14:50:46
Sv: Prenumeration och så (3 svar, postad i Humlegården)
Jag upptäckte knappen "prenumeration" och klickade på den.
En bild flashar förbi så snabbt att jag inte hinner läsa vad som står.
Sedan är inläggen tillbaka.
Vad är det som händer?Lite mer tjat:
Jag tycker dessutom fortfarande att det saknas en hjälpsida med vilka funktioner som finns och hur man ska göra.Går det inte att lägga upp en allmän informationssida om hur forumet fungerar och vad man kan göra?
Hej Kenneth!
Jag håller med om att bilden som bekräftar att man har prenumererat på en tråd flashar förbi alldeles för snabbt. Vi ska se om det går att göra något åt detta.
När det gäller hjälpsida, vad sägs om att ha detta integrerat i forumet, som en tråd under denna kategori?
1,018 2004-12-11 17:34:15
Sv: Humlerizomer (13 svar, postad i Humlegården)
Hej,
jag har för mig att jag för något år sedan såg humlerizomer i humlegårdens utbud. Stämmer detta eller är det bara önsketänkande?
Hej Nille!
Det stämmer att vi under ett antal år tog hem humlerhizomer från USA. De senaste åren har vi tyvärr inte kunnat göra det, p g a restriktioner vad gäller export och transport av levande växtdelar från USA.
Det finns ett hyfsat stort antal personer här i Sverige som genom åren har köpt rhizomer av oss och som nu har egna humleodlingar. Det bästa är om man kan få växtmaterial från någon av dem. Det här diskussionsforumet är ett bra ställe att knyta sådana kontakter!
1,019 2004-12-08 23:57:30
Sv: Nytt förslag på kategoriindelning (6 svar, postad i Humlegården)
Vore det inte bra med en kategori för forumet i sig?
Dvs typen av frågor som behandlas i denna tråd.
En FAQ är också alltid bra att ha. Dvs information om hur forumet fungerar. Jag har lite svårt att hitta och vet inte riktigt vilka funktioner som finns och som man kan använda. Det känns lite som ett dataspel :-)Kenneth
En kategori för forumet i sig är absolut bra, men tanken var att det ska vara denna kategori. Där kan man också tänka sig att ha en FAQ, som en "sticky thread".
Ett förslag från en annan tråd var att också ha en kategori för Köp/sälj av begagnad utrustning.
Nytt förslag på kategoriindelning:
Bryggning
Utrustning
Litteratur
Recept
Köp/sälj begagnad utrustning
Humlegården (sortiment, webbutik, diskussionsforum mm)
1,020 2004-12-08 23:37:00
Sv: synpunkter på detta diskussionsforum (11 svar, postad i Humlegården)
Jag tycker att det ser mycket fint och proffsigt ut! Kul att saker och ting utvecklas lite.
Jag håller med de andra att det ibland var lite krångligt med det gamla forumet. Jag kom ofta inte åt någonting och missade ofta nya inlägg...tills jag upptäckte att man kan prenumerera :-)
Jag tror inte att det blir något problem för mig att missa nya inlägg. Jag går bara in på "nya inlägg" på startsidan för att få en sammanfattning
En annan positiv grej är att humlegårdens sortiment är separerat från de andra diskussionerna. Jag tycker att det är otroligt hyggligt av er att tillhandahålla det här forumet men jag hoppas att det aldrig blir någon censur eller, för den delen, för hård självcensur på det här forumet. Möjligheten för diskussion om era produkter finns ju såklart fortfarande. Mycket fin och smidig lösning!
Hej Nille!
Kul att du liksom de flesta verkar uppskatta diskussionsforumet!
Som du med flera här har noterat så har vi vissa problem med det nuvarande ("gamla") forumet, framför allt att inläggen "försvinner" titt som tätt. De är dock inte borta på riktigt, utan vad som skett är att länkarna till inläggen försvunnit. Detta åtgärdar Ken eller jag så fort vi upptäcker det med några enkla kommandon, men det kan ju dröja en tid tills vi får reda på problemet.
Angående censur så är det så att vi vill ha en fri diskussion och öppet idéutbyte om öl och bryggning på detta forum. Vi kommer inte att censurera inlägg inom ämnesområdet. Däremot förbehåller vi oss rätten att ta bort inlägg som är oseriösa. Under det nuvarande ("gamla") forumets drygt treåriga existens har det kommit in närmare tvåtusen inlägg. Vad jag minns har vi plockat bort kanske tio inlägg under denna tid. Det rör sig om ett inlägg på temat tonårsfylla från någon skolungdom, ett inlägg som enbart bestod av en länk till ett konkurrerande företags hemsida och resten spam.
I och med att det krävs registrering för att kunna göra inlägg på det nya forumet så tror jag att problemet kommer att bli ännu mindre.
Självcensur tror jag däremot att vi kommer att vara fortsatt hårda med. Reklam för produktnyheter osv kommer vi vad jag tänker mig även fortsättningsvis att hålla till nyhetsarean på hemsidan, nyhetsbrevet och annonser i Hembryggaren. Fast, det är klart, om vi nu har en kategori för Humlegårdens sortiment, och om en majoritet av användarna tycker att det vore värdefullt, så kan man ju tänka sig att vi skriver om detta även där. Helst skulle jag dock se att diskussionerna i detta forum styrs helt från ett hembryggarperspektiv.
1,021 2004-12-08 21:41:02
Sv: synpunkter på detta diskussionsforum (11 svar, postad i Humlegården)
Detta nya forum är enligt min mening betydligt bättre och mer överskådligt än det förra.
Jag hoppas verkligen att det blir kvar.
Vad gäller kategorier så ger det sig säkert med tiden. Det tar alltid ett tag att känna av vilka behov etc som finns. Bra början som det är nu dock.
Om det inte strider mot humlegårdens intressen anser jag att en köp/sälj kategori för privathandel med begagnad utrustning vore en värdeful tillgång.
/
Peter
Hej Peter!
Det var en bra idé med köp/sälj av begagnad utrustning som kategori! (Det strider inte alls mot Humlegårdens intressen, tvärtom.)
1,022 2004-12-07 23:20:37
Sv: Ta bort UID peor (1 svar, postad i Här kan du testa att posta inlägg)
Hej PeO!
Jag har nu tagit bort ditt andra konto "peor".
-- Svante
1,023 2004-12-07 20:47:13
Sv: Classic Beer Style Series #8: Scotch Ale (2 svar, postad i Litteratur och informationsresurser)
Hej Nils!
"Designing Great Beers" är en utmärkt bok, som ger en bra överblick över denna och en rad andra öltyper för den som vill designa recept.
"Classic Beer Style"-böckerna går mycket mer på djupet inom varje öltyp. Denna bok, #8 "Scotch Ale", är skriven av Greg Noonan, en legendarisk ölboksförfattare och bryggare. Den går som sagt mer på djupet på alla områden, öltypens historia, råvarorna, bryggprocessen, och även kommersiella exempel och en rad recept. Det är 180 sidor, jämfört med 18 sidor i "Designing Great Beers".
Det är väl det man ska fråga sig: vill man ha 18 sidor eller 180 sidor om denna öltyp? Båda böckerna är ytterst välskrivna och vederhäftiga.
-- Svante
PS Denna diskussion skulle kanske egentligen vara under kategorin Litteratur. :-)
1,024 2004-12-07 17:42:50
Sv: Nytt inlägg (6 svar, postad i Humlegården)
Detta är fixat nu (tydligen är det bara administratörer som kan ändra användarnamn).
1,025 2004-12-07 17:33:00
Nytt förslag på kategoriindelning (6 svar, postad i Humlegården)
Kul att så många har varit inne och lämnat synpunkter!
Efter att ha läst alla inlägg funderade jag lite och kom fram till detta förenklade förslag till forumindelning:
Bryggning
Utrustning
Litteratur
Recept
Humlegården (sortiment, webbutik mm)
Här är Bryggning den tyngsta kategorin, där den mesta diskussionen troligen hamnar. De övriga kan väl ses som att man har brutit ut vissa viktiga specialintressen, så att de inte dränks i floden...
Det går ju alltid att lägga till kategorier senare, så det är kanske klokt att inte ha för många till att börja med. (Men det kan samtidigt bli lite knepigt att dela på en kategori. Då har man ju problemet med alla befintliga inlägg i den gamla kategorin, vart ska de föras?)
Borde man dela upp Bryggning i t.ex. Vörtframställning och Jäsning?
Är det OK att skippa Ingredienser? Kan de behandlas inom Bryggning och Recept?
Kan Tappning och lagring behandlas inom Bryggning och Utrustning?
Kan Tips och tricks behandlas inom Utrustning?
Ordet är, som vanligt, fritt!
-- Svante