Hej Jan!
Tack för dina frågor och kommentarer om vårt humlesortiment. Den här typen av feedback är bra att få, och jag hoppas att det är fler som skriver vad ni tycker om detta.
Jag ska förklara lite om hur vi tänker när det gäller humle. Vi försöker få till ett så brett sortiment som möjligt, med hänsyn taget till efterfrågan på varje humlesort (Saaz, Hersbrucker osv) och humleform (pellets, kottar, puckar). Idealet vore förstås om vi kunde lagerhålla alla sorter vi har i alla tre formerna av senaste skörd. Tyvärr går det inte av praktiska skäl. Puckar tillverkas inte av alla sorter. Och eftersom vi måste ta hem en viss minimimängd av varje humleprodukt kan vi inte göra det varje år, om efterfrågan är mindre än denna minimimängd. I så fall brukar vi alternera mellan pellets och kottar, t ex vartannat år.
När det gäller just de sorter du nämner så har vi Spalter Select kottar från 2003 i lager, som beräknas räcka tills 2005 års skörd kommer in. Samma sak gäller Styrian Golding puckar (som ju i stort sett kan användas som kottar). Tyvärr är Willamette kottar slut. Den här gången beställde vi hem Willamette pellets istället, eftersom det var flera år sedan senast.
Vad jag ser just nu så verkar det bara vara två sorter (Willamette och Amarillo) som bara kommer att finnas som pellets detta år. Alla andra sorter vi har kommer att finnas som kottar eller puckar (eller både och).
Sedan kommer troligen somliga sorter att ta slut innan nästa skörd kommer (för kottar så ser det ut att gälla Hallertauer Tradition och Hallertauer Mittelfrüh). Det är alltid bra att passa på att köpa humle på våren, då finns det som mest att välja på. Särskilt om man har vissa favoritsorter man är "beroende" av.
-- Svante