Nytt förslag på kategoriindelning

Kul att så många har varit inne och lämnat synpunkter!

Efter att ha läst alla inlägg funderade jag lite och kom fram till detta förenklade förslag till forumindelning:

Bryggning
Utrustning
Litteratur
Recept
Humlegården (sortiment, webbutik mm)

Här är Bryggning den tyngsta kategorin, där den mesta diskussionen troligen hamnar. De övriga kan väl ses som att man har brutit ut vissa viktiga specialintressen, så att de inte dränks i floden...

Det går ju alltid att lägga till kategorier senare, så det är kanske klokt att inte ha för många till att börja med. (Men det kan samtidigt bli lite knepigt att dela på en kategori. Då har man ju problemet med alla befintliga inlägg i den gamla kategorin, vart ska de föras?)

Borde man dela upp Bryggning i t.ex. Vörtframställning och Jäsning?

Är det OK att skippa Ingredienser? Kan de behandlas inom Bryggning och Recept?

Kan Tappning och lagring behandlas inom Bryggning och Utrustning?

Kan Tips och tricks behandlas inom Utrustning?

Ordet är, som vanligt, fritt!

-- Svante

-- Svante

2 Senast ändrad av Fredrik (2004-12-07 18:56:27)

Sv: Nytt förslag på kategoriindelning

Jag tycker det 5 föreslagna kategorierna Bryggning, Utrustning, Litteratur, Recept, Humlegården (sortiment, webbutik mm) verkar bra!

Indelning i vörtframställning och jäsning är visserligen en logiskt bra indelning (om man nu ska ha en ytterligare indelning) men det kanske är synd att splittra upp det för mycket i onödan? vad vet jag.

För min del tycker jag tappning, ingredienser, tricks etc kan ingå i de övriga kategorierna?

/Fredrik

3 Senast ändrad av Fredrik (2004-12-07 18:54:48)

Ah nu hittade jag just redigera knappen!! lysande smile Då behövs ingen förhandsgranskning, då men kan redigera ev fel.

/Fredrik

4 Senast ändrad av Kenneth (2004-12-09 18:49:00)

Vore det inte bra med en kategori för forumet i sig?
Dvs typen av frågor som behandlas i denna tråd.
En FAQ är också alltid bra att ha. Dvs information om hur forumet fungerar. Jag har lite svårt att hitta och vet inte riktigt vilka funktioner som finns och som man kan använda. Det känns lite som ett dataspel smile

Kenneth

Kenneth skrev:

Vore det inte bra med en kategori för forumet i sig?
Dvs typen av frågor som behandlas i denna tråd.
En FAQ är också alltid bra att ha. Dvs information om hur forumet fungerar. Jag har lite svårt att hitta och vet inte riktigt vilka funktioner som finns och som man kan använda. Det känns lite som ett dataspel :-)

Kenneth

En kategori för forumet i sig är absolut bra, men tanken var att det ska vara denna kategori. Där kan man också tänka sig att ha en FAQ, som en "sticky thread".

Ett förslag från en annan tråd var att också ha en kategori för Köp/sälj av begagnad utrustning.

Nytt förslag på kategoriindelning:

Bryggning
Utrustning
Litteratur
Recept
Köp/sälj begagnad utrustning
Humlegården (sortiment, webbutik, diskussionsforum mm)

-- Svante

6 Senast ändrad av Kenneth (2004-12-09 20:51:59)

Svante skrev:

Nytt förslag på kategoriindelning:

Bryggning
Utrustning
Litteratur
Recept
Köp/sälj begagnad utrustning
Humlegården (sortiment, webbutik, diskussionsforum mm)

Det verkar vara en bra indelning att starta med. Sedan får man väl se om det behövs korrigeras, tas bort eller läggas till.

Hej,

det nya forumet ser mycket bra ut och om vi som skriver i forumet lyckas hålla fokus på hembryggning av öl så ser jag detta forum som ett tekniskt sett bättre alternativ till SHBFs "Bryggaren".

Kategoriindelning som föreslagits borde räcka. Om vi jämför med "Bryggforum", som bara har två kategorier inom ölområdet så är detta en väsentlig förbättring.

Tekniskt kan denna typ av forum kanske vara lite svår att komma igång med men alla möjligheterna kompenserar för inlärningströskeln. Detta är så nära en ölchat vi kan komma inom vårt lilla kulturområde. De stora fördelarna jämfört med det gamla forumet och "Bryggaren" ligger i;

1. Profilerna. Efter ett tag blir det lätt att börja känna igen varandra även om det bara sker genom en symbol.

2. Bildhantering. Enkelt att bifoga bilder till sina inlägg.

3. Sökfunktionen. Efter ett tag blir ett sådant här forum rena lexikonet där man med några få knapptryckningar snabbt får svar på sina frågor och funderingar.

4. Prenumerationerna. Om man vill kan man enkelt följa alla eller enstaka diskussioner via mejl och behöver inte ständigt gå in på forumet för att kolla om det har hänt något som man är intreserad av.

Det finns säkert mycket annat som andra saknar eller tycker är fördelar men det viktigaste är ändå att det kommer igång ett antal intressanta diskussioner.

PeO

/PeO