Humlerizomer

Hej,

jag har för mig att jag för något år sedan såg humlerizomer i humlegårdens utbud. Stämmer detta eller är det bara önsketänkande?

Har någon av er prövat att odla humle själv? Till vilken odlingszon kan den överleva? Är det svårt att odla den? Hur använder man kottarna i bryggningen? Blir det bra resultat?

Det där var ett gäng frågor jag funderar på. Kan någon av er svara på någon av dem?

Nils Hoyer, Brave Beaver's Brewhouse

Sv: Humlerizomer

nille skrev:

Hej,

jag har för mig att jag för något år sedan såg humlerizomer i humlegårdens utbud. Stämmer detta eller är det bara önsketänkande?

Hej Nille!

Det stämmer att vi under ett antal år tog hem humlerhizomer från USA. De senaste åren har vi tyvärr inte kunnat göra det, p g a restriktioner vad gäller export och transport av levande växtdelar från USA.

Det finns ett hyfsat stort antal personer här i Sverige som genom åren har köpt rhizomer av oss och som nu har egna humleodlingar. Det bästa är om man kan få växtmaterial från någon av dem. Det här diskussionsforumet är ett bra ställe att knyta sådana kontakter!

-- Svante

Tack för svaret!

Jag ska se om jag kan få tag på några til våren...

Har också en plan på att försöka få tag i humlerizomer lagom till det är dags att plantera.

Har läst lite guider och sånt och de verkar inte vara alltför svårt att få plantorna att trivas. Ställa dem i jorden på lagom avstånd från varandra och ge dem något att klättra på.

Hej,

jag köpte för några år sen en humleplanta på en handelsträdgård. Sorten var Humulus Lupulus, dvs humle. Mer specifika än så är alltså inte handelsträdgårdarna. De sorter vi söker efter, Saaz, Willamette, Cascade etc, finns alltså inte att få tag i på det sättet.

En idé vore att försöka att få igång ett utbyte här på diskussionsforumet. Kanske en särskild tråd under den här rubriken.

Så en uppmaning till alla som har, eller känner någon som har, en  känd ölhumleplanta och som kan tänka dela med sig när våren kommer - skriv in och berätta på detta forumet!

Den planta jag har klarar sig alldeles utmärkt här i Stockholmstrakten och ger väl ca 100gr odefinierbar humle varje sommar.

/PeO

Jag har Tettnanger, East Kent Golding och Fuggle planterat hemma i trädgården.
I vår så kommer det massor med nya skott så om någon är intresserad att få några så kan jag skicka dem med post.

Dock!
Jag vill ha betalt för portot (självkostnadspris).
Om jag packar skotten ordentligt så kommer det att kosta en liten slant att skicka.

En kompis till mig blev snuvad på betalningen av några stycken så jag kommer nog att kräva förskottsbetalning på något sätt.

Bor ni i närheten av Stenhamra så kan ni hämta skott själva. Jag kan också ta med dem till jobbet i Liljeholmen, Stockholm.

Hör av er i vår om intresse finns.

Hej,
jag är intresserad av humle-skott. Vilken har gått bäst tycker du.
Är intresserad av all tre. Och givetvis inga problem med förskottsbetalning.

Hälsningar

PeO

/PeO

Kenneth skrev:

Jag har Tettnanger, East Kent Golding och Fuggle planterat hemma i trädgården.
I vår så kommer det massor med nya skott så om någon är intresserad att få några så kan jag skicka dem med post.

Jag är väldigt intresserad av alla 3 sorter. Självklart ser jag till att du får portopengar innan du skickar iväg dem.

Får de samma smaker som om de skulle varit odlade på ursprungsplats eller ändras karaktären och blir mer 'nordlig'?

Hej,

det skulle ju vara jättesjysst av dig om du kunde skicka dem mot förskottsbetalning. Nu är det ju inte vår än så vi kan ju återkomma lite senare.

Jag tror inte att jag skulle tjäna så mycket på att odla egen humle (jag anänder humle för 10-15kr per 20 liter-batch) men det är ju himla roligt att göra ännu mer själv...

P.S. Det var ju som ##¤&##@§... nu handlar ju även den här tråden inte om humlegårdens sortiment längre wink

Lund skrev:

Får de samma smaker som om de skulle varit odlade på ursprungsplats eller ändras karaktären och blir mer 'nordlig'?

EKG & Fuggle är rätt lika.
Tettnangern har jag haft lite problem med att få en bra avkastning. Den trivs nog inte riktigt bra hemma hos mig.

Jag hade även en Cascade planta tidigare. Den blommade dock väldigt sent varje år och jag fick aldrig fram citruskaraktären på den. På grund av massiv löss-attack i somras så kollapsade den så jag blev tvungen att gräva upp den och slänga bort den sad

Om du ska odla egen humle så se till att du har vindskyddat söderläge, annars blir det svårt att få den att trivas.

Jag rekommenderar att man införskaffar en bok om hur man sköter humle.
Till exempel Homebrewers Garden (Fisher & Fisher), 187 sidor, 1998   199 kr   produktnummer 7129  hos Humlegården.

Se där nu fick jag med Humlegårdens sortiment i inlägget wink

Här är ett ställe som har lite humleplantor (och mycket andra växter).

http://www.poyntzfieldherbs.co.uk/

/Björn

Hallå.
Jag inser att den här tråden är stengammal, men det är värt ett försök.
Jag tänkte börja odla lite humle på balkongen i vår och undrar om det är någon snäll bryggare som har rizomer han/hon vill dela med sig av?
Jag betalar givetvis för porto och skyddsförpackning etc.
Vore skoj!

Beror ju lite pa vilken humle man ar ute efter. Tank pa att en planta blir valdigt stor. Om man odlar den pa stang upp till 5 meter hog. Pa en balkong bor 1 planta tacka en stor del av balkongen.
Men den ger inte sa manga batcher ol som man kanske skulle vilja. Fast brygger man inte jattemycket kanske man kan klara sej till nasta ars skord.
Humletorkan i nasum saljer svalof. Men kanske nan annan smakhumle du ar ute efter? http://www.humletorkan.com/

Det basta ar om man har tex foraldrar som bor i hus eller andra bekanta, som kan tycka det ar skoj med humle.. Men det sprider sej. Ett javla ogras nar det ar oonskat.... Mossan vill bli av med allt dar hemma. Men det satter jag stopp for! Har nyss bryggt en wiener ol med en del av det humle jag plockade i hostas dar. Tycker det blev helt ok.
Vet inte vilken sort, annars kunde man skickat.
Helt klart en forvildad planta som odlades i omradet forr. (Finns i hela tradgarden nu)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

tack för tipset, kollar upp det!
Ja, jag har hört det, men jag har en väldigt stor balkong och vill mest testa för att det är skoj.
Sen får det bli så mycket skörd som det blir.