Classic Beer Style Series #8: Scotch Ale

Hej nytt forum!

jag hade tänkt att fördjupa mig lite i skotskt öl i vinter och funderar därför att köpa nr 8 i "Classic Beer Style" serien.

Jag har allt mitt nuvarande vetande från "Designing Great Beers" och undrar om det är lönt att köpa ovannämda bok. Jag tycker att kapitlet om skotskt öl i "Designing Great Beers" ger en bra överblick över historien och recepten.

Kan någon av er som har läst båda böckerna säga vad "Classic Beer Style"-boken beskriver bättre eller mer utförligt?

Det skulle vara jättesjysst om någon skulle kunna svara på min fråga!

Nils Hoyer, Brave Beaver's Brewhouse

Sv: Classic Beer Style Series #8: Scotch Ale

Hej Nils!

"Designing Great Beers" är en utmärkt bok, som ger en bra överblick över denna och en rad andra öltyper för den som vill designa recept.

"Classic Beer Style"-böckerna går mycket mer på djupet inom varje öltyp. Denna bok, #8 "Scotch Ale", är skriven av Greg Noonan, en legendarisk ölboksförfattare och bryggare. Den går som sagt mer på djupet på alla områden, öltypens historia, råvarorna, bryggprocessen, och även kommersiella exempel och en rad recept. Det är 180 sidor, jämfört med 18 sidor i "Designing Great Beers".

Det är väl det man ska fråga sig: vill man ha 18 sidor eller 180 sidor om denna öltyp? Båda böckerna är ytterst välskrivna och vederhäftiga.

-- Svante

PS Denna diskussion skulle kanske egentligen vara under kategorin Litteratur.  :-)

-- Svante

Sv: Classic Beer Style Series #8: Scotch Ale

Tack för svaret!

Jag håller med om att Designing Great Beers är en enormt bra bok. Helt klart den bästa jag har om ölbryggning! Men den kan ju inte innehålla allt...

Du har nog rätt att den här diskussionen hör hemma bland "litteratur" men jag visste inte att det fanns en sådan kategori...helt apropos diskussionen om kategorier här på forumet just nu :-)

Nils Hoyer, Brave Beaver's Brewhouse