Hallå,

Som topic lyder, hur länge tror ni en öl håller jämfört med en kolsyrejäst flaska? Om vi typ säger att man kolsyrat med en hemmagjord beergun aka ghettoblaster?

Snackar vi hållbarhet under 1 månad eller kan man lagra flaskan en längre tid?

Nyfiken, tänkte börja med den metoden inom den närmaste tiden!

/erik

52

(2 svar, postad i Humlegården)

hej,

har ni så att man kan köpa reserv-packningar till weld-b-gone?

Den ena gick sönder när jag skulle montera på kastrullen..

53

(1 svar, postad i Utrustning)

Hallå alla glada (är ju fredag, får man dricka öl)

Har fått hem en stc-1000 från kina och nu i helgen tänkte jag köpa tillbehören som behövs för att bygga ihop den.

Hur skarvar ni ihop kablarna, snubben på youtube lödar och sen krympslang på. Finns det något annat sätt, har ingen lödutrusning? (kopplingsklämmor, kabelskor)

Känns ju som man vill göra de ganska seriöst då det är starkström med i bilden..

http://www.youtube.com/watch?v=30TvX1Zz1-Y

54

(5 svar, postad i Utrustning)

Gasol är samlingsnamn för ett gasformigt bränsle som består av lätta kolväten som propan och butan

Den borde ju vara längre, sen står de väl att den lämpar sig för godstjockek på mellan 10-20mm, tror rubbermaidensgodstjocklek vid hålet är runt 5mm.. Så bara den inte är för lång lixom.. Fast även i den beskrivningen, står det väl att man ska köpa ett annat rör om man har mindre?

förstår hur du menar, bättre att köpa rejält från början än alla DIY lösningar som man sedan tröttnar på.

kolla in kina länken, http://www.aliexpress.com/store/product … 7378.html.

ganska mycket billigare..

Jag kör med Weld-b-gone, men den är på håret för kort genomföring för rubbermaiden, man får dra den väldigt hårt för att få tillräckligt gänglängd på utsidan för kulkopplingen. Så det tog några försök och några meter gängtejp senare för att den skulle vara tät.

Jag kör bazooka screen från humle, har varit inne på att beställa en 12" falskbotten från US, men kännde till slut att det inte var värt de, då de typ går på 500-600 med frakt, tull osv. Men det är möjligt att jag köper en sån när jag ändå ska till USA senare iår.
Bazooka screen funkar ju minst lika bra som falskbotten så länge man kör batchsparge enl. john palmer, how to brew.

Har nu fått hem min Rubbermaid och hunnit testa den i helgen.
Kanonnöjd, lär knappast gå tbax till BIAB. Känns äntligen som jag hittat ett långsiktigt system, 10G Cooler + 36L patina på 7kw gashäll.

Utomhus vädret påverkar jättemycket, har du vindskydd?
Kör själv med en enkel gasolbrännare från jula på 7kw, det går fort som satan att få upp 30l i kok.
Lycka till med inställningarna

Fräck video! Dom brygger med en GoPro på skallen!

http://tjock.se/strupen/art/291846/lbryggning_pov/

Ett tips på en bra IPA,
'
Hoppiness is an ipa av Jamil Zainasheff som finns i boken brewing class styles!

Tycker personligen den slår det mesta av sortimentet på systemet.

http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/ … -is-an-ipa

61

(1 svar, postad i Humlegården)

När i lager?

rossen skrev:

Detta är samma försäljare. Kollade kontoutdraget och kalaset gick på 708,45 kr, ca;)

http://www.ebay.com/itm/NEW-RUBBERMAID- … 1e8485e1d5

Vad är det för någon godstjocklek på väggen där genomföringen är?
Räcker det med den vanliga weld-b-gone från humle? Har en sån liggandes hemma nämligen.

Ruggigt bra pris!

Blir nog att beställa den! (Köpte en nu, gick på 795 med frakt plus tull, hade som billigast kommit undan med 1200 då för en igloo i SE)

Någon som har en åsikt om att beställa en falskbotten från USA alt köra på bazooka från humle?

Jag kör för tillfället på 19 liters satser, sällan jag brygger högre OG än 1.065, men de kan ju lätt ändras.

Hallå,

Hela min bryggkarriär har jag kört med BIAB metoden, har ofta lakat ur påsen efteråt med 5 liter vattten. Nu har det hunnit bli 18 Biab satser, 15st i biltemakastrull och 3st i patina 36 liter. Tycker lätt det blir slabbigt, speciellt när jag trappat upp volymerna. Dessutom blir det tungt när man ska lyfta ur den.

Mina tankar går nu i banorna att köpa en Igloo 10 Gallon kylbox och ansluta en bazooka screen. Vet att den väldigt mycket dyrare här i sverige än USA, men tror ändå jag känner att det är värt det om jag slipper allt bök med isolera kastrullen med liggunderlag som ändå bara smälter på min gasspis samt slippa nojja med att tempen faller alldeles för mycket osv. Känns som en igloo kan vara en långsiktigt lösning.

Känner inte att pengarna är det som styr mitt bryggande, mer att jag vill ha ett system som är så effektivt som möjligt.


Är jag dum som överger BIAB?

Vart bor du i Göteborg? Jag kan tänka mig att köpa allting.

Om du verkligen måste ha 9 liter får du nog köpa dom här nya på humlegården! Extremt svårt att få tag i beg. 9l fat tyvärr!

68

(26 svar, postad i Utrustning)

Kör utan falskbotten numera och det funkar kanon. Ska tilläggas att jag kör med 7kw gasolbrännare.

Tack för att du hörde av dig men har redan köpt fat! Lycka till med försäljningen! /erik

70

(5 svar, postad i Utrustning)

Hallå,

Funderar på att överge BIAB och testa mäska i kylbox. Tycker Biab blivit krångligare när jag stegat upp volymenerna. har blivit smått sugen på en igloo 10 gallon mash tun. Någon som har erfarenhet av en sån och vart man köper den i Sverige/Europa? USA blir de sned dyr frakt när den är så otymplig.

Bra ämne du tar upp! Absolut tråkigaste och mest ångestladdat moment under bryggningen! Har alltid kört med saftsil (18 bryggningar) och funkat med varierande resultat! Kör alltid whirlpool mem får aldrig någon kon, bara 2-5 cm grumstäcke längst ner. Funderar på att testa att köra genom en hemmasydd BIABpåse av saritatyg nästa gång jag ska filtrera. Finns fan ingen riktig bra lösning på detta!

Hallå,

Ska brygga American Stout, "reprobate stout" till helgen och har en fundering ang. malten.
Receptet säger american 2-row, jag tänkte från början köra med Maris Otter men då lyssnade jag
the jamil show när dom pratar om american stout och i princip säger att stouten blir för mastig om man kör med maris otter.

Tänker då att kanske en lösning är att blanda 50/50 Maris Otter/Weyermann Pilsner Malt? För att då mer kanske efterlikna American 2 row.

En annan fundering, Jamil kör med Centennial som smak & Arom humle, tänkte köra med Chinnok istället pga att dels inte har den humlen hemma samt aldrig använt Chinook innan. Va tror ni ?

73

(4 svar, postad i Vin, cider och mjöd)

Hehe lurt som ett riktigt hopkok! Blir nog kanon!

Haha jo, nog vettigt att skippa potatisen om man ska koka.

74

(4 svar, postad i Vin, cider och mjöd)

Tänker snart göra årets version av den klassiksa "dunderglöggen" fast med modifikationen att jag köpt vinjäst istället för bakjäst.

En fundering, vad skulle hända om man kokade ihop alla ingredienser innan man slängde i det i jäshinken kontra att köra den vanliga metoden, bara hiva ner det snabbt å smidigt?

75

(6 svar, postad i Utrustning)

Det är UNC-gänga i Coronan vad det nu innebär. Jag köpte en mutter med insexnyckel-hål från Clas Ohlson för någon tia. Sen är det en vanlig sexkantsbits till borrmaskinen.

Tack, precis ditt svar jag var på jakt efter! smile

efter lite research visade de sig att de är en 5/16" UNC Insexskruv jag är uteefter!