BiaB tyg - Sarita

Hej!

Jag ska precis sätta igång med BiaB och har sytt en påse av IKEA:s sarita-tyg! Är det någon som använt det? Jag undrar hur man skall ställa sig till distans mellan påsen och grytbottnen. Det verkar vara lite olika bud... Någon som har erfarit att det har bränt hål i påsen? Jag har förstått att det är lättare att röra om utan distans!

Sv: BiaB tyg - Sarita

Jag kör med distans från Maltmagnus, inga problem med omrörning. Spontant skulle jag tro att man skulle kunna köra utan.

3 Senast ändrad av Salle (2012-08-30 11:47:24)

Sv: BiaB tyg - Sarita

Jag testade utan distans i måndags, det funkade fint, jag har en 36 litersgryta och en 3,4kW induktionshäll

Salle

Tillagt: när jag har distans så har jag använt Ikeas stekskydd och en bit rör.

Sv: BiaB tyg - Sarita

Har tänkt testa BIAB jag med och undrar du hur era maltpåsar ser ut.
Syr ni efter kittelns form, eller en påsform? Se bild.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/maltp%E5se.jpg

5 Senast ändrad av nils-alf (2012-08-30 12:45:21)

Sv: BiaB tyg - Sarita

Jag sydde min som den översta bilden. Tänkte att grytan skull få plats i påsen.

http://img580.imageshack.us/img580/8202/imageuas.jpg

Sv: BiaB tyg - Sarita

Oj vilka seriös skräddare! Jag kom på att min gamla påse var utsliten när mäskvattnet började närma sig 50 grader förra gången jag bryggde så jag vek en halv sarita-gardin dubbel och sydde dubbla sömmar på sidorna.

Funkar finfint.

Jag har ett värmeelement i mitt kärl så jag använder ett tårtflugskydd som falskbotten i grytan.

Sv: BiaB tyg - Sarita

När brorsan och jag kört biab, har vi använt påsar i nylon som används som filter i fruktpressning. vi fäster en slev mitt i malten och binder fast påsen runt sleven. Detta gör att vi kan röra runt lite som det passar i malten. Vi fäster altså inte påsen mot väggarna i kitteln. I botten har vi en distans för att inte påsen ska landa direkt mot botten.

Jag kan tänka mej att det finns tonvis med invändningar mot denna metode, men det fungerar finfint.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: BiaB tyg - Sarita

Jag har sytt mitt enligt översta bilden, jag tycker ditt sätt verkar bra Martin, på det viset så riskerar ju inget av malten att sprätta ut ur påsen och smutsa ner en massa i onödan.

Salle

Sv: BiaB tyg - Sarita

Hej hej, första posten här.

Jag kör själv med sarita påsar till biab och är jättenöjd med materialet. Men det blir förståss värre ju större påse man syr. Jag har påsar till grytor i storlekarna 10L och 36L. 10L påsarna har funkat till en lång rad testbrygder och inte spruckit i sömmarna. Men 36L varianten är ju en annan femma då det blir så pass tungt att tråden i sömmarna riskerar att dra upp en lång rad av revor, särskilt i botten. Allt hänger naturligtvis på om man tex kramar ur påsen eller ej, och jag låter bara påsen rinna av.

Antal veck på materialet för att få något att sy i är ju en annan sak som kan avgöra hur länge du och påsen blir bryggkompisar. Jag kör fyra lager, dvs sy en gång vika in och sy en gång till. Har tänkt att leta på någon typ av syntetiskt band att vika med in materialen för mer styrka där. Samt att jag har noterat att de enda påsar som svikit mig är de jag sytt med raksöm, som var elak mot sarita. Sicksack har hållt bättre. Har använt en ganska tunn nylontråd då den enda tillgängliga symaskinensnålen hade ett microöga.

Sv: BiaB tyg - Sarita

Grymt! Nu har jag kört min första helmaltsbryggning, sydde ihop en rund bit med kanter, så det blir som en cylinder (som på megens bild). Det gick finfint även utan distans! Tack för alla tips och råd smile

Sv: BiaB tyg - Sarita

Lite nyfiken. Vilket material är  saritatyget? Nylon?

Sv: BiaB tyg - Sarita

petern skrev:

Lite nyfiken. Vilket material är  saritatyget? Nylon?

Google är din vän:

"SARITA
Metervara
39 kr
Storlek
Bredd: 150 cm


Förpackningsmått och vikt
Förpackningar: 1
Artikelnummer: 201.102.86
Vikt: 0 kg
Antal: 1
Skötselråd:
Vattentvätt 40°C.
Ej klorblekning.
Ej torktumling.
Strykning, mellantemperatur.
Ej kemtvätt.
Krympning 2%.
Produktbeskrivning
100% polyester"

Lustigt att man rekommenderar 40°C tvätt, men det är väl gammal vana, för att slippa reklamationer.
När jag var o köpte Sarita (har inte sytt påsen ännu, fick en gjord åt mig i silduk) fanns ingen vit/natur kvar, så jag stod inför valet lila/silver/inget alls. Jag tvekade länge, men valde till slut silver...

Vad tror ni, törs jag göra en påse i silver? Silduken är lite för tät, så det tar ett bra tag att låta det rinna av. Tungt som satan att lyfta och plaskar och kladdar. Men å andra sidan kanske det blir bra för effektiviteten, jag kan ju vrida ur av hjärtans lust utan att bekymra mig om att spräcka påse eller sömmar (sydda av ett proffs).
Gungor o karusell kanske?

Sv: BiaB tyg - Sarita

Stötte på samma problem med lila Saritagardiner senast på Ikea. För att undvika en lilarosa ton i kommande batcher valde jag helt enkelt en annan gardin i Ikeas enorma sortiment. Alltså; man har ju snöat in på ett speciellt tyg här men egentligen funkar nog de flesta alldeles ypperligt; bara det finns lite genomsläpplighet i dem?!

Sv: BiaB tyg - Sarita

bjolu340 skrev:

...Alltså; man har ju snöat in på ett speciellt tyg här men egentligen funkar nog de flesta alldeles ypperligt; bara det finns lite genomsläpplighet i dem?!

Nej! Hädare!

Skoja bara, skulle tro att det funkar med lite vadsomhelst, ja. Faktiskt så underkände min sömmerska Sarita som varande för "flimsigt" och tog fram sin silduk istället. Men uppenbarligen så funkar det. Polyester är kanske att föredra, bomull vetif-n om det håller i längden.

Sv: BiaB tyg - Sarita

Ja - polyester får det väl vara. Bomullen ändrar ju karaktär alldeles för mycket när den blir nedblött.

Sv: BiaB tyg - Sarita

Jag är ganska ny på det här, men jag har helt enkelt mätt upp en tillräckligt stor kvadrat Sarita, lagt den i kastrullen och vikt över kanterna, dragit ett varv tejp runt för att hålla på plats. När jag tar upp knyter jag bara ihop påsen med ett snöre.
Jag tycker det funkat väldigt smidigt, och är imponerad över hur omild behandling tyget tål vid urkramning/massering. Lägger i påsen vid uppnådd temp, så jag ser inte behovet av distanser.

17

Sv: BiaB tyg - Sarita

Har länge kört med malt magnus mäskpåse, testade igår påse av sarita tyg som morsan har hjälpt till att sy. Funkade kanon, mycket klarare vört än innan. Så rekomenderas starkt att köra med saritatyg.

Sv: BiaB tyg - Sarita

Hallå, ska sy en biab påse. Alla pratar ju om sarita tyget från ikea, nu har det ersatts av ett tyg som heter Teresa med 100% polyester oxå! Men räcker det att bara ett lager tyg eller måste man vika dubbelt? Det känns ju så himla tunt. Någon som vet?

Sv: BiaB tyg - Sarita

Sarita är också väldigt tunt, men väldigt mycket starkare än man först tror. Frågan är hur finmaskigt det nya är. Du får berätta hur det funkar!

Sv: BiaB tyg - Sarita

Tar upp frågan igen; Vågar man köra utan falskbotten? Har alltid haft falskbotten men det skulle kännas bättre utan, är ju ändå 2-3liter som ej har direkt kontakt med vörten, dvs en rätt stor procent om man brygger 15 liter.

www.facebook.com/bjorwik

Sv: BiaB tyg - Sarita

Om det ändå inte går att köpa Sarita längre skulle jag föreslå ett tyg i bomull istället så bränner den inte fast i kastrullbotten. Det finns saftsilstyg i tyghandeln som säkert fungerar väldigt bra men IKEA är ju så rackars prisvärda...

Sv: BiaB tyg - Sarita

Alltså det går ju inte åt några mängder tyg!

(fast tänk på att ta i i överkant annars går inte påsen att vika överkant!)

23

Sv: BiaB tyg - Sarita

Kör utan falskbotten numera och det funkar kanon. Ska tilläggas att jag kör med 7kw gasolbrännare.

Sv: BiaB tyg - Sarita

Sarita har ersatts med Teresia, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60260330/
Jag har en påse för mitt 70L kärl och det blir ganska tungt men tyget håller utan några
som helst problem, se till att dubbelvika ordentligt och sömmerskan använde overlock.

Mina 2c

Sv: BiaB tyg - Sarita

Okej. Jag kommer nog ändå köra med en falskbotten, iaf till en början då jag inte vill chansa att bränna det nya tyget. Sydde biab påsen av teresia igår. Eller jag och jag sydde inte det fick min kära mor göra. smile jag har ju symaskins "körkort" men kunde inte ens dra tråden xD. Det var nog ganska svårt att sy i tack vare att det är så förbannat tunt tyg , så sömmarna ville gärna gå upp så det fick bli en specialare! Hoppas att det fungerar. Tänkte köra på lördag om malten hinner komma hem! Kan uppdatera om tyget när jag vet!