TopTier Burner ger dåliga resultat. Hjälp?
Hej gott folk,
Har köpt mig en TopTier Burner med en 10Kg gasolflaska och en 50L Platina gryta.
Det tog mig en timme att ta 15L vatten upp från 24c till kok... något är fel.
Jag inser att det måste vara min okunskap om hur man kalibrerar lågan på en gasolbrännare, men jag försökte massor av olika luft/gasol blandningar utan att uppnå vad jag skulle vilja kalla "optimal" värme. Det kan handla om att grytan är ganska smal, om man ser till vad TopTier tål. Värmen kanske läcker ut på sidorna (grytan blir ju varm hela vägen upp till locket av värmen som kommer från brännaren). Det kan handla om vinden, som påverkar mer än jag trodde den skulle. Mer vind = mer syre = helt nya förhållanden.
Vad som gör mig mest misstänksam är att jag inte behövde öppna gasen särskilt mycket. Det känns som att jag kanske körde på low-flow när jag menade att bränna fullt ut. Jag ville ha den rena ljusa blå flamman som beskrivs i manualen, och de fick jag med syretillförseln på max och gasen på... ja... ganska lite tycker jag. Men jag har ju ingen referenspunkt så vad vet jag.
Kan någon ge mig lite tips på hur man skall tänka för att få max kraft ur en TopTier? Jag har bara instruktionsvideon att gå på, och det har inte funkat briljant än så länge.