Är av intresse att köpa bm20 alt bm50.

Helst i Gbg området.

Hör av dig isåfall //Erik

Är intresserad!
Hur lång garantitid är det kvar? Inköpt på humle?-

Hallå,

Någon som fyllt ett 9L corny från ett stort 18/19 corny?

Vill inte ta med en nyfylld sommar pale ale till festen imorn, för vet att den kommer ta slut då.. smile

teoretiskt borde de väl inte ens bli något skum om man typ har 0.3 bar tryck i 9L och för över från det stora som har 1bar tryck. Problemet kanske är att se när det är fullt.

kastrull kvar, resten sålt

Hämtas i Majorna

erikbengtsson86@gmail.com

Hallå

Har uppgraderat brygghuset och behöver inte längre utrustningen jag säljer! Hämtas i GBG (Majorna)

Biltemakastrull, använd 15 bryggningar på gasolbrännare. 300kr

Coronakvarn, (bult medföljer så att den kan drivas med skruvdragare) använd 15 bryggninar, 400kr

UT200 termostat, aldrig använd. Beställd från Conrad.se 300kr

/Erik

Jag är kanske intresserad av 75l varianten med tapp! Vad skulle det kosta med frakt osv?

Hallå,

Har idag jäst min vienna lager i 3v på primären, 10 grader.
Tänkte slänga den på cornykeg till helgen, då har den stått 3½ vecka.

John Palmer säger ju max 4 veckor på primären.

Börjar ju noja att den stått för länge, men det borde inte bli några problem eller?

33

(7 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)

Hallå!

Ska till New York en vecka i Juni, några tips på bra resturanger/pubar som även funkar för mindre ölälskande flickvänner.. ?

Bra svar!

Jag kör 19l batch med ca 1.5l beräknad jäskaka, Og kommer i princip vara desamma i båda ölen. 1.050.

Så med ditt råd borde jag pitcha med ca 3dl slurry då?

Man kan väl vänta en stund efter man hällt av dom 3dl i en rent kärl, då hinner ju de värsta grumset sjunka till botten innan man pitchar.

Ska bli kul att testa!

Hallå,

Har en Vienna lager på jäsning nu och går i tankarna att brygga en München helles samma dag som jag kör över Vienna lagern på cornykeg. Tanken är då att återanvända delar av jästkakan till den München helles ölet! Jästen jag använder är s-23.

Har läst på en del om hur man tvättar och förvarar jäst, men inte skall väl det behövas med tvättning om man ska återanvända jästen samma dag?

Min BIAB påse är typ 50x50 x80 så den är rejält tilltagen. Har inte testat med någon riktig humlebomb än, senast Vienna lager med typ 60g humle å sen en American Brown Ale med 100g humle. Men då har de funkat riktigt bra, så tycker absolut du ska testa igen!! Jobbigt att göra rent bara hmm

IKEA Saritatyg.

Vörten som man låter rinna av efter man lyft upp påsen med grumset kvar är kristallklart så tror den funkar mycket bättre som filter än saftsilen.

Jag använder mig av en hemmasydd biabpåse som jag spänner över jäshinken, sen häller jag hela kastrullens innehåll genom påsen, sen lyfter jag bara upp påsen med ca 1.5 - 2 liter grums/humlerester som jag sen kan kasta bort. Funkar väldigt bra och sparar oerhörd tid. Fast man får ju typ vara två vid det momentet om man inte har tappkran dvs.

internationellt Braumeisterforum

profiler för 20l och 50l

https://forum.braumeisters.net/viewforum.php?f=11

40

(4 svar, postad i Utrustning)

Okej va sjyst! Jag som var i färd med att beställa kolsyra från Tyskland! smile

41

(4 svar, postad i Utrustning)

Vet du vad en 6kg tub kostar?

42

(540 svar, postad i Utrustning)

Bör man tänka på något om man köper en Beg. Braumeister 20L från 2008.

Köpt direkt från Speidel, tyskland till Sverige.

barnsjukdomar osv?

Enligt jamil, brew Classic styles ska man pitcha 3 grader kallare än jästemp, exemplen jag har bryggt från boken föreskrivs pitch vid 7 grader, jäsning vid 10 grader. Det medför att du inte behöver ha en diacetylrast.

Resultatet en clean krispig lager.

Köp en större, minst 36l är mitt råd. Har oxå Biltema, nu 36, men nu kollar jag på större igen.

Hallå!

Precis bryggt min första lager, myburger receptet ur jamils brew Classic styles.

Receptet säger s23 men den var slut så använde w34/70.

Tycker ölet blev kanon, men smakar mer åt en bättre eurolager än en tysk pilsner, receptet skall ju i grunden vara i närhet med bitburger.

Så ni som är kunniga på lagerjäst, vad är skillnad på dessa jästtyper?

Hade det varit stor skillnad om jag använt s-23?

46

(0 svar, postad i Utrustning)

Hallå,

Tänkte nu när man ändå har byggt en stc-1000 controller och har en ut200 som man inte använder att man kunde bygga någon slags HLT när man ändå är i farten.

Har en avlagd Biltema kastrull å en mängd jäshinkar, ska man satsa på att bygga in ett värmeelement? Kan man styra genom att ha sladden i vattnet till ut200?

Tips tas emot hjärtligt på byggförslag osv!

/Erik

Börjat intressera mig för Braumeister.

Om någon är sugen på att kränga av en så pm:a mig!

/erik

Det stämmer med skalan..

Men ta de lungt, blir nog en drickbar öl ändå. Hade själv halva värdet fösta gången jag bryggde, blev typ en go folköl istället big_smile

Så lägg den här ölen bakom dig, å fundera på hur du kan lyckas bättre till nästa gång. Ölbryggande är en ständig kamp till att göra det perfekta ölet.

tackar för svaren!

ska bli en fröjd att dricka min tyska pilsner direkt ur flaskan! Inte för att det är goare, men för att jag kan smile

Okej låter bra!

Borde bli en jädra hets under flaskningen då, om man ska vara snabb som räven att kapsylera medan skummet är kvar!