Nybörjartabbe
Har gjort en första helmaltsbryggning och inser en vecka in på jäsningen att Og var på tok för lågt. Prognosen pekar mot lättöl;-). Så går det göra något åt det för att rädda vad som räddas kan, t.ex tillföra socker lag?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Nybörjartabbe
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Har gjort en första helmaltsbryggning och inser en vecka in på jäsningen att Og var på tok för lågt. Prognosen pekar mot lättöl;-). Så går det göra något åt det för att rädda vad som räddas kan, t.ex tillföra socker lag?
Njut av en god lättöl!
rent teoretiskt skulle du kunna tillföra sockerlag men det kommer troligtvis smaka skit.
vad hade du för OG?
Njut av en god lättöl!
rent teoretiskt skulle du kunna tillföra sockerlag men det kommer troligtvis smaka skit.
vad hade du för OG?
Det vi bryggt är en Am.Brown Ale, och håller ett OG På 1,030, skall vara 1,058. Antar att problemet kommer från lakningen hink i hink, där vi lät tappkranen stå helt öppen under hela lakningen....?
Hur kom det sig att du kom på detta en vecka in i jäsningen? Jag tänker att antingen mäter man innan jäsningen eller så glömmer man helt och hållet. Eller mätte du utan att reflektera över värdet?
Frågan är ställd av nyfikenhet.
Själv har jag gjort tabbar som får den där att blekna.
Hur kom det sig att du kom på detta en vecka in i jäsningen? Jag tänker att antingen mäter man innan jäsningen eller så glömmer man helt och hållet. Eller mätte du utan att reflektera över värdet?
Frågan är ställd av nyfikenhet.
Själv har jag gjort tabbar som får den där att blekna.
Bra fråga. Det kommer av att vi inte greppade skalan på mätaren. Trodde helt enkelt den visade någon annan skala,fins vist flera. Men efter lite klurande ( 1vecka) så är nu slutsatsen att det som anges som 30 på skalan är 1,030, eller?
Det är väl det vanligaste men det borde stå på hydrometern eller i bruksanvisningarna.
Men då kan jag fatta hur det gått till iaf... ![]()
Om ölet är gott skulle jag dricka det, lära av misstagen och brygga igen. Klart du kan mickla med det, välj i så fall maltextrakt hellre än socker. Men samtidigt som du tillsätter lagen/vörten så späder du ju ölen så det kan bli svårt att få dina värden bra i alla fall.
Det stämmer med skalan..
Men ta de lungt, blir nog en drickbar öl ändå. Hade själv halva värdet fösta gången jag bryggde, blev typ en go folköl istället ![]()
Så lägg den här ölen bakom dig, å fundera på hur du kan lyckas bättre till nästa gång. Ölbryggande är en ständig kamp till att göra det perfekta ölet.
Då håller jag tummarna för att det blir gott i alla fall! Tack för bra svar!
Själv landade jag på en bra bit över men med en mycket mindre volym första gången (jag räknar inte satsen med "alkoläsk" jag gjorde i sena tonåren...). Det var "Priminister's bitter" eller liknande från humles exempelrecept, men jag kallade den Old Ale och var hur stolt som helst att jag gjort min egen öl som dessutom var god! Inte riktigt som det skulle vara men jag tyckte att det var asgott och blev frälst på den här hobbyn. Bryggning nummer två var jag lite mer noga med att räkna på nerkokningen...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Nybörjartabbe