Sv: Five Star Chemicals

Hej,

Vad gäller PBW så är 2 oz / 5 gallons den rekomenderade dosen för hembryggare, bryggerier använder mer, 1-2oz / gallon. 2oz = 57g och 5 gallon är ca. 20 L vilket motsvarar ca. 0,3% PBW. PBW bör verka minst 30 minuter men helst över natten.

Vad gäller Star San så går det utmärkt att fylla öl direkt på flakan efter rengöring. Se bara till att hälla ut så mycket skum som möjligt, för skum kommer det att vara kvar hur du än gör. Ställ gärna flaskorna upp och ned 5 minuter så att så mycket skum som möjligt får rinna ut.

mvh,

Peter Högström

27 Senast ändrad av purjo (2010-06-11 00:44:43)

har tyvärr inte riktigt behövt haft användning pbw ännu. men tycker star san funker sjujäkla bra. har inte riktigt kommigt över det där med att INTE skölja sina pinaler efter att doppat dom i star san men det släpper nog snart. har använt rekordrens(den där klorinbaserade skiten från pgw) och klorin(endast för att ssterilisera flaskor) innan då jodofor inte är att tala om då jag inte är så sugen på ett brunt badkar. är mycket tacksam för att vi äntligen fått inte lite vättiga kemikaler! otroligt skönt att slippa allt detta klor.
har dock upplevt att det slitigt en del på händerna med star san. är det någon annan som haft samma problem?(obs berglunds vidriga händer efter att steriliserat 2backar 33/35or och 1 back 50cl). kan tycka att jag får nariga händer efter att jag använt starsan också men det kanske det är värt. its a quite outstanding product.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00581.JPG

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Hur mycket Star San ska man ha per 10 liter vatten? Stämmer det att man kan spara och återanvända utblandad Star San?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Rekommenderad dosering är 1 fl oz per 5 gallon. Omräknat till våra enheter är detta ungefär 30 ml per 20 l, dvs 15 ml per 10 l. Alltså en matsked per 10 liter.

Man kan spara och återanvända utblandad Star San så länge pH är under 3,5. Man kan enkelt avgöra det genom att se på klarheten. Om lösningen har börjat bli grumlig är det dags att hälla ut och blanda ny.

-- Svante

Jag funderade precis på detta i torsdags när jag bryggde, om man kunde spara Star San. Jag brukar fylla upp 30-litershinken och slänga ner allt jag skall använda.
Sist så sparade jag 10 liter och tänkte kolla upp om man kan återanvända.. Nu vet jag att det går.
När jag skall tappa på flaska så slänger jag också ner flaskorna i 30lit och låter de liga i några minuter.. Det får plats ganska många flaskor åt gången.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

31 Senast ändrad av Jonte (2010-09-06 18:52:45)

Nån som har testat 5.2 pH Stabilizer ännu?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Jag köpte Humlegårdens startkit med PBW och Star San och har nu provat det med framgång smile För att rengöra jäshinken, stora mängder flaskor m.m. så kom en 90 liters murbruksbalja från Ö&B väl till pass. Liksom Purjo skrev ovan kan jag notera att produkterna ger nariga händer. Visserligen använde jag diskhandskar av gummi för det mesta, men en del handgrepp krävde att jag tog av handskarna. En fundering jag har är att det står i manualen att PBW ska lösas i varmt vatten. Detta svalnar ju av efter hand när exempelvis flakorna badar en lång stund i en balja som står på ett något dragigt köksgolv. Har någon tänkt ut något knep för att hålla uppe eller återställa temperaturen på PBW-lösningen? Kan man t.ex. värma upp den igen i en rostfri kastrull på spisen utan att kastrullen tar skada? Blir PBW mycket mindre verksamt när lösningen kallnat? Kan man kompensera genom att låta badet vara längre tid?

Enligt innehållsförteckningen så består PBW av natriumbikarbonat och natriummetasilikat
Natriummetasilikat är ett fast natriumsilikathydrat som är lättlösligt och som ger mycket alkaliska lösningar.

Så i mina ögon skulle det fungera lika bra med vanlig bikarbonat och hushållssoda.

34 Senast ändrad av megen (2010-11-24 23:52:21)

Jag sprayar allt med star san. Blandar en liter vatten med 1,5ml star san. Har en sån där doseringsspruta för flytande medicin och suger ut ur star-sanflaskan så det blir ganska exakt. Häller över i blomsprutan och sprayar generöst i hinkar och på utrustning. Har funkat jävligt bra hittills. Tror att min star-sanflaska aldrig kommer ta slut.
Jag är snål, men det verkar fungera effektivt ändå.

När beräknas starsan finnas i lager igen?

megen skrev:

Jag sprayar allt med star san. Blandar en liter vatten med 1,5ml star san. Har en sån där doseringsspruta för flytande medicin och suger ut ur star-sanflaskan så det blir ganska exakt. Häller över i blomsprutan och sprayar generöst i hinkar och på utrustning. Har funkat jävligt bra hittills. Tror att min star-sanflaska aldrig kommer ta slut.

Ett tips om du inte redan gör eller om ngn annan missat -

Blandar man i ex. en blomflaska så är det bra att använda destillerat vatten. Det ökar livslängden på blandningen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

styrman_jansson skrev:

Det bör komma in under den tidigare delen av mars.

-- Svante

38 Senast ändrad av megen (2011-02-17 23:11:14)

Thomas Fransson skrev:
megen skrev:

Ett tips om du inte redan gör eller om ngn annan missat -

Blandar man i ex. en blomflaska så är det bra att använda destillerat vatten. Det ökar livslängden på blandningen.

Jag kör med jonomvandlat vatten. det håller i flera månader

Det lustiga är att jag har så mycket kalk i vattnet så det är en omöjlighet att inte använda avkalkat vatten när man blandar till star san. Grumlar sig direkt annars.

Svante skrev:
styrman_jansson skrev:

Då blir det lambics fram tills dess wink

www.bryggradio.com

Svante skrev:
styrman_jansson skrev:

Kommer PH 5,2 stabilisator då med?

megen skrev:
Svante skrev:
styrman_jansson skrev:

Japp!

-- Svante

Svante skrev:
megen skrev:
Svante skrev:

Japp!

Kung! smile

Kanoon! smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Hej!

Lägg undan lite Star San till mig också. Jag väntar med beställning tills det kommer in. Kommer det upp datum i butiken?

Pallen från Five Star kom just in, så nu har vi PBW, Star San, jodofor och 5.2 i lager igen. PBW och Star San också i större förpackningar. Dessutom Saniclean, i princip Star San utan skum.

-- Svante

Härligt Svante!
Kul att ni tog in saniclean, ligger helt rätt i tiden med antalet CIP-bara bryggverk som poppar upp i hembryggarsverige ett efter ett.

Se fram mot en order star san och lite TF Crystal samt jäst.

www.bryggradio.com