Five Star Chemicals
Deras produkter är något som jag gärna vill se i Humlegårdens sortiment. Se även tråden CIP under Bryggmetoder och råvaror. Mycket populärt bland amerikanska hembryggare.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Humlegården → Five Star Chemicals
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Deras produkter är något som jag gärna vill se i Humlegårdens sortiment. Se även tråden CIP under Bryggmetoder och råvaror. Mycket populärt bland amerikanska hembryggare.
Tack för tipset. Jag har redan en diskussion på gång med dem sedan tidigare, men det har legat på is en tid. Kan vara dags att ta upp den igen.
Är spekulant jag också.
Star San, PBW och 5.2 är alla produkter jag är intresserad av att köpa. Funderade på att köpa från utlandet men kan ni ta hem det så handlar jag direkt. ![]()
Under tiden skulle det vara intressant att höra vilka förpackningsstorlekar som det är störst efterfrågan på, eftersom vi inte räknar med att lagerhålla alla.
Detta är vad som finns:
Star San : 4 oz, 8 oz, 16 oz, 32 oz
PBW : 2 oz, 1 lb, 4 lb, 8 lb
5.2 : 4 oz, 1 lb
Rekommenderad dosering:
Star San : 1 oz per 5 gal
PBW : 1 oz per gal
5.2 : 1 oz per 15 gal
Efterfrågan beror givetvis på priset, men hittills har jag inga exakta prisuppgifter. Bästa gissningen är att priset hamnar ungefär som i USA, med tillägg för frakt och moms.
Lite info för alla:
Charlie Talley som "uppfann" Star San mfl. var gäst i The Brewing Network "The Sunday Session" där han beskrev produkternas olika funktioner och användningsområden. Väldigt lärorikt. På HomebrewTalk forum finns en sammanställning av vad han sa: http://www.homebrewtalk.com/f11/charlie … sts-58928/
Detta är vad som finns:
Star San : 4 oz, 8 oz, 16 oz, 32 oz
PBW : 2 oz, 1 lb, 4 lb, 8 lb
5.2 : 4 oz, 1 lb
Star San : 4oz = 118ml, 8oz = 237ml, 16oz = 473ml, 32oz = 946ml
Star San har ju väldigt lång hållbarhet om det blandats med destillerat vatten (i tex en sprayflaska) och kan användas om och om igen tills det blir grumligt.
Jag skulle nog köpa 8 eller 16oz till att börja med...(när jag väl får tummen ur och börjar brygga igen
)
PBW : 2oz = 57g, 1lb = 454g, 4lb = 1,8kg, 8lb = 3,6kg
Här skulle jag nog kunna tänka mig att börja vid 4 lb och senare köpa 8 lb om jag är nöjd och priset inte är alltför blodigt.
5.2 : Här känns 4 oz tillräckligt för mig som småskalig bryggare.
Jag är främst intresserad av PBW men StarSan kan man väl testa också.
I så fall i dessa storlekar:
PBW: 4lb
StarSan:16oz
Jag är främst intresserad av PBW men StarSan kan man väl testa också.
StarSan:16oz
Dito
Jag håller på och kalkylerar var priserna skulle hamna. Just nu ser det ut så här:
PBW 2 oz 49 kr
PBW 1 lb 99 kr
PBW 4 lb 319 kr
PBW 8 lb 599 kr
Star San 4 oz 49 kr
Star San 8 oz 89 kr
Star San 16 oz 139 kr
Star San 32 oz 219 kr
5.2 pH Stabilizer 4 oz 59 kr
5.2 pH Stabilizer 1 lb 129 kr
(Det kan slå lite beroende på hur det blir med fraktkostnaden och eventuell tull.)
Måste bestämma vilka storlekar vi ska satsa på att ha i lager - tror inte att vi kan ha alla. Vilka kombinationer av produkt, mängd och pris ser mest attraktiva ut? Input välkomnas!
svensson.lu skrev:Jag är främst intresserad av PBW men StarSan kan man väl testa också.
StarSan:16ozDito
Samma för mig.
Efter att ha lyssnat på "Cleaning" och "Sanitation"-avsnitten av Brew Strong är jag också spekulant på PBW och StarSan. Bra reklam det där, man fattar inte hur man har klarat sig utan produkterna...
Även jag skriver under på vad ovanstående talare har efterfrågat vad gäller förpackningsstorlekar!
jag vill också ha star san ![]()
Halloj, nåt nytt om kemikalierna?
Jodå, det är på gång, men det tar lite tid. Vi håller som bäst på och organiserar en gemensam frakt av varor från Five Star och BetterBottle. Eftersom det är fråga om flera pallar är det båt som gäller för att det inte ska bli orimligt dyrt, så det kommer att dröja lite till tyvärr.
Nåt nytt om Star San?
//Ulf
Ja, nu finns Star San, PBW och lite annat från Five Star på lagret. Kommer att dyka upp i webbutiken under dagen.
Såg att Star San finns i butiken nu, det står i beskrivningen "Vid dosering under 200ppm behöver du heller inte efterskölja med vatten"
Vad innebär 200 ppm?
Om man väljer den rekommenderade doseringen på 1 oz per 5 gal klarar man sig utan att skölja med vatten då?
Kan man anända det i sprayflaskor och spraya på mindre detlajer eller behöver de ligga i lösningen?
//ulf
ppm = parts per million, dvs miljondelar.
200 ppm = 200 miljondelar = 0,2 tusendelar = 0,2 promille
Ett överslag : 5 gal är i runda slängar 20 liter. 0,2 promille av detta är 0,2 x 1/1000 x 20 l = 0,2 x 20 ml = 4 ml.
Rekommenderad dosering till 5 gal är 1 fluid oz, dvs ungefär 30 ml, vilket alltså ger drygt 7 gånger högre koncentration än 200 ppm. Trots detta brukar det rekommenderas att man inte behöver efterskölja. Det kan vara så att gränsen på 200 ppm är väldigt konservativt angiven, eller så kan det vara så att man syftar på koncentrationen av ett verksamt ämne i Star San, vilket förstås är lägre än koncentrationen av Star San. Jag får kolla upp detta med Five Star.
Det räcker med 30 sekunders kontakttid, och det fungerar bra att använda en sprayflaska för att desinfektera mindre detaljer.
Se också avsnittet om desinfektion i How To Brew.
Nu finns alltså äntligen de efterlängtade produkterna från Five Star i webbutiken!
+ PBW (2 oz, 1 lb, 4 lbs)
+ Star San (8 oz, 32 oz)
+ 5.2 pH-stabilisator (1 lb)
+ Io Star lågskummande jodofor (4 oz, 32 oz)
+ startkit för rengöring och desinfektion (8 x 2 oz PBW + 1 x 8 oz Star San + broschyr)
Bra jobbat Svante, jag gör mig redo att beställa i veckan!
Rekommenderad dosering till 5 gal är 1 fluid oz, dvs ungefär 30 ml, vilket alltså ger drygt 7 gånger högre koncentration än 200 ppm. Trots detta brukar det rekommenderas att man inte behöver efterskölja. Det kan vara så att gränsen på 200 ppm är väldigt konservativt angiven, eller så kan det vara så att man syftar på koncentrationen av ett verksamt ämne i Star San, vilket förstås är lägre än koncentrationen av Star San. Jag får kolla upp detta med Five Star.
Nu har jag fått svar från Five Star:
Star San does not require a rinse when used at ranges up to 1oz/3gal of water. This is actually 2600 ppm of the total product. However, the formula is based off of the available phosphoric acid and DDBSA.
We recommend using the product at a range of 1oz/5gal to 1oz/3gal of water.
Om man sedan lyssnar på intervjun med upphovsmannen Charlie Talley från Five Star i podcasten som Torgny tipsade om
Charlie Talley som "uppfann" Star San mfl. var gäst i The Brewing Network "The Sunday Session" där han beskrev produkternas olika funktioner och användningsområden.
så framgår det ju att det inte är något problem även om det finns betydligt mer än några droppar Star San kvar i kärlet när vörten slås på. När pH stiger till över 3,5 deaktiveras Star San och beståndsdelarna (fosforsyra och DDBSA) kommer att brytas ner och fungera som näring för jästen! Det är en helt annan sak än med desinfektionsmedel som innehåller klor eller jod.
Vad bra, tack för infon :-)
jo star san har man ju velat ha länge..trevligt!!
Jag beställde Cleaner - Five Star PBW (2 oz) för att rengöra ett ganska smutsigt corneliusfat. Jag förstod inte riktigt hur jag skall dosera?
Hur är det med lämpligheten vad gäller att använda star san vid flaskfyllning ? bara tuta å köra eller?
mvh Heikki
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Humlegården → Five Star Chemicals