Hej. Såg en cylindrisk kyl på Bauhaus på 50liter som verkar liten och smidig. Hemsidan säger 2000:-. Vet inte om den använder kompressor eller peltierelement. Bara en heads up!
1 2014-05-19 06:43:18
Sv: BrewJacket Immersion - Lager Beer Without a Refrigerator (8 svar, postad i Utrustning)
2 2013-11-26 07:48:53
Sv: Gose (28 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Enligt en del bryggare(bl.a Chad Yakobson från Crocked Stave Artisan project, http://thebrewingnetwork.com/shows/866) brukar öl med brett stanna på långt under 1,010. Ibland så lågt som 1,003. Om SG var 1,018 när du flaskade bör du nog hålla flaskorna väl kylda. Du kan ju iof testa att ha någon flaska vid rumstemperatur i en påse så ser du om det smäller! ![]()
3 2013-09-03 10:35:58
Sv: Filtrering av keggad öl. (35 svar, postad i Utrustning)
Raasken, jag är precis likadan när det kommer till att servera icke-ölnördar grumligt öl. Några funderingar dök upp efter att ha läst ditt inlägg. Du har säkerligen tänkt igenom dem men för att stimulera egen tankeverksamhet och lärande tänkte jag ändå posta några tankar.
Kan det kanske vara chill haze? Jag brukar köra gelatin i ca tre till fem dagar i ca sju grader och har hittills fått väldigt klara öl. Dock har jag inte testa gelatin på särskilt humliga öl. Det humligaste var nog en American Blonde Ale.
Colin Kaminski talar i ett avsnitt av The Sunday Session om att använda en andel vetemalt i sin totala maltmängd för att minska 'hop haze'. Tasty McDole berättade i något avsnitt(kanske i det aktuella) att han alltid använder ca 5% vetemalt i sina recept. Dock använder han alltid gelatin eller filtrerar sina öl. Kan vara en tanke för framtida bryggningar.
(http://www.thebrewingnetwork.com/forum/ … hp?t=25895)
Har du experimenterat med att använda olika klarningsmedel tillsammans? Dem du nämner ovan har ju lite olika egenskaper och du kanske har mer än ett problem. Gelatin och Isinglass används för att få jäst att flockulera medan Polyclar binder till polyphenoler och Silica gel binder till proteiner.
Jag använder Irish Moss för att koagulera proteiner i koket och kokar ganska intensivt för att få en så bra hotbreak som möjligt. Sedan kyler jag med en immersion chiller men vet dock inte hur effektivt den får till min coldbreak. Efter jag fått ner temperaturen till lagom nivå rör jag runt för att göra någon slags wirlpool och låter vörten stå 10 - 20 min för att forma en kon(vilket mer blir ett lager med bös) på botten och sedan hävertar över vörten i ett jäskärl. Efter jäsningen är klar så kyler jag till ca sju grader och kör i gelatin. Det var inte meningen att babbla om min process men den kanske kan ge någon insikt.
Ett intressant förfarande skulle vara att köra Irish moss i koket, och sedan använda gelatin och polyclar när ölet jäst ut. Kanske först gelatin i ca tre till fem dagar och efter det polyclar i den temperatur och under den tiden som det kräver.
Palmer skriver i "How to brew" att om ett grumligt öl smakar bra så är det troligen proteiner, polyphenoler eller båda som orsakar det. Han nämner också att brist på Calsium kan orska grumlighet men med de tillsatta mängderna salt skall inte det vara något problem.
Bara några tankar som dök upp. Meddela hur det går!
//Karl
4 2013-07-14 18:19:40
Är det här en gammal "soda stream"-tub? (3 svar, postad i Utrustning)
Hej!
Hittade vad jag tror är en gammal "soda stream"-tub på loppis och undrar om någon här vet om man kan byta in den nånstans? Om inte, kan man fylla den eller får den funktionsduglig på något sätt?
http://www.flickr.com/photos/57159697@N02/9283600157/
http://www.flickr.com/photos/57159697@N02/9283601581/
http://www.flickr.com/photos/57159697@N02/9283600571/
http://www.flickr.com/photos/57159697@N02/9286378986/
5 2013-04-04 13:28:14
Sv: Hjälp med vatten (11 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Hög sulfathalt i förhållande till kloridhalt accentuerar bitterheten och brukar användas vid bryggning av Pale Ale, IPA osv. Ale eller lager spelar ingen roll egentligen. Skulle jag behandla ditt vatten med annat än mjölksyra så skulle jag satsa på att få upp halten magnesium något och samtidigt sulfaterna genom att använda MgSO4.
6 2013-04-02 08:32:32
Sv: Rengörning av ölslangar/tappkranar (19 svar, postad i Utrustning)
Drog några varm med teflontejp runt gängorna och då satt kopplingen som ett smäck. Inga läckor kring kopplingen alls. Jag kör i princip bara PBW i min, hur gör ni?
7 2013-03-18 23:06:11
Sv: Kalciumtillsats? (17 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Enligt Colin Kaminsky, vän till The Brewing Network, kan man tillsätta lite vetemalt i sina humligare öl för att då dessa har motsatt laddning till partiklarna som skapar "hop haze". Eventuellt att det kan motverka köldgrumling också. Sedan är ju en bra idé att inte torrhumla efter man har använt gelatin både på grund av hop haze och oxidering. En liten sidnot såhär i klarningsdiskussionen!
Referens enligt följande: The sunday session 022711 DJ's brewery tweak
8 2012-11-07 14:46:30
Sv: Sämre utbyte i nya kylväskan? (24 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Tjena Nano m.fl. Jag använder en identisk beskrivning av mäskkärlet du nämner ovan med chilliväska samt plastic-paddingnät. Det komiska är att jag också kommer upp i runt 60% effektivitet samt mer och svagare vört efter lakning. Har begrundat olika orsaker till detta men inte riktigt kommit fram till något vettigt. Tänkte först att det kunde vara att mäsken slank mellan väggen/botten rätt in i "nätstrumpan" istället för att filtreras igenom maltbädden. Nu när Thomas diskuterar flödeshastighet samt manifold gentemot strumpa så blir jag väldigt sugen på att bygga en manifold. Håll oss uppdaterade om hur du fortlöper samt om hur bryggningarna går för dig så skall jag försöka göra detsamma.
9 2012-10-29 22:28:54
Sv: Jäsning och övriga nybörjarfrågor (15 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Det kanske tråkigaste och viktigaste inom bryggning är också att vara renlig. Du borde skaffa dig en sanitizer såsom Star-San eller Iodophor som finns på humlegården. Åker du på en infektion och använder plastgrejor så kommer dina nästkommande öl med största sannolikhet att bli infekterade också. Sök på lite rengörningsvideos på Youtube för "inspiration". ![]()
10 2012-10-15 06:42:14
Sv: geletin klarning efter kolsyrning? (12 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jag gjorde en högst Jamil-inspirerad american brown med US-05 och blev också förskräckt över grumligheten. Två till tre dagars cold crash runt 0 grader gjorde verkligen susen och nu är den riktigt klar även om det kanske är mindre önskvärt än i en lager. Anledningen till att jag gjorde en cold crash var lathet för annars brukar jag numer använda gelatin och hittills(ta i trä) endast med utmärkt resultat.
Har någon upplevt att gelatinet har satt igen stigröret i ett fat någongång?
11 2012-09-14 16:43:05
Sv: Vattenbehandling GBG (4 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Tjena Martin! En snabb fråga: utgår du från värdet 23 mg/l "Hårdhet total beräknad" från vattenanalysen av dricksvattnet för göteborgare(se länk)?
http://www.goteborg.se/wps/wcm/connect/ … 3d2a09bb7a
Jag har i mina värden räknat med en halt på 58 HCO3 när jag vattenbehandlat och det är ganska stor skillnad. Jag är inte alls kemiskt bevandrad och är bara nyfiken på var du har fått 19,5 ifrån. Om du har go koll på hur man ska räkna ut värdet HCO3 genom totala hårdheten så skulle jag gärna vilja veta hur!
Annars vill jag bara önska forumet en trevlig helg!
12 2012-08-18 13:28:25
Sv: Obama brygger hemma (8 svar, postad i Inget av ovanstående...)
För att inte tala om att han är världens högst uppsatta person i största allmänhet! ![]()
13 2012-07-29 09:59:20
Sv: Klen IBU trots massor med humle! (28 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Kjelleman, jag håller också på att brygga en IPA i detta nu!
WIN!
14 2012-07-29 09:57:35
Sv: Klen IBU trots massor med humle! (28 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Ballista, jag har aldrig använt 5,2 stabilistaorn men jag har för mig att man alltid tillsätter salter efter malten är i mäskvattnet. Malt bidrar ju till att minska pHvärdet av sig själv och särskilt då mörka och rostade malter. Du kanske kunde testa att tillsätta stabilisatorn efter du mäskat in? Bara en tanke!
Bra tråd. Vattenbehandling är något jag kämpar med för tillfället också. Och det är inte lätt.
15 2012-07-24 17:30:31
Sv: Kolsyra i Göteborg? (4 svar, postad i Utrustning)
Väcker liv i denna gamla tråden och ställer frågan igen. Var kan man fylla sin kolsyretub i Göteborgsområdet och vad kostar det?
Kanske det till och med finns ett telefonnummer att dela med sig av?
MVH Kalle
16 2012-07-22 19:04:31
Sv: Rengörning av ölslangar/tappkranar (19 svar, postad i Utrustning)
Jag tycker att det är ganska enkelt men jag kör ju just nu på enklast möjliga variant. Man skulle nog kunna finlira med en till packning eller ev en bricka för att få en så bra tillslutning som möjligt. Sedan skadar det ju inte en fattig student om det är billigt heller! Sedan kanske inte en fattig student borde hålla sig med corneliusfat men därvidlag hävdar jag snarare att det handlar om en prioriteringsfråga. ![]()
17 2012-07-21 11:31:06
Rengörning av ölslangar/tappkranar (19 svar, postad i Utrustning)
Såg den här tråden på HBT om en "DIY beer line cleaner" och blev genast intresserad.
http://www.homebrewtalk.com/f51/diy-bee … er-226497/
Mycket behändigt att kunna regöra sina ölslangar/tappkranar utan att slösa massa koldioxid.
Tror inte någon här på forumet har postat om något liknande men i så fall ber jag om ursäkt.
Hittade en motsvarande "pumpsprayflaska" på Jula med säkerhetsventil på 2 bar som inte syns på bilderna. Den kostade 50:-, liquid-out posten lånade från ett av mina två fat.
På bilden kan man även se teflontejp vilken egentligen inte är nödvändig.
När jag försökte klura ut vilken "adapternippel" jag var tvungen att använda provade jag att skruva av "spraystycket" samt
skruva på en "liquid-out post" vilken passade ganska bra. Stigningen på gängorna stämmer antagligen inte jättebra överens men
om man skruvar på den tillräckligt hårt, dvs, inte så den sitter stenhårt men tillräckligt hårt för att hålla tätt så fungerar det tillfredställande bra.

Lite trixande med gängtejp skulle säkert få den permanent bra men jag har ingen extra "liquid-out post" över så jag orkade inte trixa för mycket.
Pumpar man sedan upp lite tryck så behöver man bara öppna tappkranen och sedan kommer den PBW man har i tryckflaskan farandes.
Som kan ses på bilden nedan sitter inte kulkopplingen helt på men det fungerar ändå. Vet dock inte om den möjligen kan skada ölkulkopplingen men är man försiktig
är det nog ingen fara. Detta säkert modifieras på något smart sätt! 
Denna tillämpningen är väl egentligen mest lämpad för folk med fasta tappar installerade men fungerar även bra till picknicktappar som jag använder.
Hoppas det hjälper någon.
18 2012-07-21 10:14:51
Sv: Temperaturreglering av jäsning (7 svar, postad i Utrustning)
Okej, så här blev det tillslut. En frysbox från Elgiganten. Tror det är på 148l. Det går i två stora corneliusfat samt en kolsyretank på 2kg utan problem. Den var lite mindre än jag trodde att det skulle vara. Dock passa den perfekt i min lilla lägenhet så på det hela taget är jag mycket nöjd. Jag får i en jästunna(som får stå på den upphöjda delen av frysen som jag tror kompressorn ligger under samt ett corneliusfat plus tank. Dock kan jag inte använda jäsrör då höjden inte tillåter det och lösningen fick bli en PVC-slang ner till en flaska med starsan på frysboxens botten som ett slags blow-off tube. Men det verkar fungera riktigt bra. Blev orolig första gången jag satte i faten och kopplade på kulkopplingarna för gas och liquid. Det är på det berömda håret att de får plats höjdmässigt men det fungerar. Jag använder picknicktap för tillfället. Har funderingar på att bygga en krage som kan sättas på frysboxen samt fästa dörren/locket i kragen för att höja upp det hela lite. Har dock inte kollat närmare på hur locket sitter fast i själva kroppen på frysboxen.

Temperaturregleringen sköter det kända akvarietermostaten från ebay inbyggd i en låda med ett uttag från Clas Ohlson. Kontrollern är dual stage och kan teoretiskt både värma och kyla men jag har bara kopplat uttaget till kylning då det redan är väldigt varmt inne i min lilla skrubb vilken kan skymtas på bilden.
19 2012-06-07 21:02:58
Temperaturreglering av jäsning (7 svar, postad i Utrustning)
Hej på er!
Jag skall just till att skaffa mig en frys eller kyl för att har möjlighet att kontrollera temperaturen under jäsning samt "cool-crash". Vad jag funderar på är vilken typ av kyl, frys eller kombination som är den bättre. Det finns även planer på att inhandla corneliusfat. Det ultimata hade varit att ha tre olika kylningsanläggningar för att kunna jäsa, lagra samt servera öl på tapp men jag har bara plats för en och denne får alternera efter behov. Nu skulle jag vilja veta vad ni använder och vad ni tycker om era anläggningar. Kistfrys är ju lämplig eftersom den är bra på att hålla inne kyla samtidigt som det antagligen är ett helvete att lyfta jäskärl med 20 liter öl i och ur den.
Använder någon en kombination med kyl och frys i samma enhet? Kan man isåfall reglera de båda på något finurligt sätt?
//Kalle
20 2011-09-25 19:46:30
Sv: Lagringstid för cider (9 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Vad är vanlig cider och varför bör den drickas inom ett år?
Vad skall man tänka på när man väljer äpplen för cidertillverkning?
Påverkar alkoholhalten lagringstiden?
21 2011-09-21 10:40:46
Obama hembryggare? (10 svar, postad i Inget av ovanstående...)
22 2011-09-19 22:04:10
Sv: Ta till vara på all vört!? (14 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Håller nog med peps där. Vört är ett medium som är perfekt för att odla jäst och andra mikroorganismer i och eftersom man inte kan ha en helt steril omgivning när man tar till vara på den så kommer något antagligen börja få den att bubbla förr eller senare. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att förvara den i en/flera större glasburk/glasburkar som man pastöriserar. Jag tycker dock att du ställer en riktigt bra fråga för jag har själv funderat en del över hur man kan förvara vört utan att den blir dålig. Senaste avsnittet av basicbrewing så använder dom sig av en tryckkokare för att rengöra och pastörisera behållare med vört som skulle kunna användas till snabba starters.
Har någon hittat något bra sätt att ta till vara vört som inte skall användas på ett tag?
//Kalle
23 2011-09-16 09:32:18
Sv: Dry Maltini (9 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
John Palmer skriver i how to brew att den grönäppliga tonen du känner kan försvinna med lite lagring. De kan bero på saker som överpitch av jäst, inte tillräckligt syresatt eller för varm jästemp. Vilket kan verka lite motstridigt med den pappiga smaken som brukar komma av oxidering. Nåväl, jag skulle låta flaskorna stå ett tag innan testa för att se om det blivit någon skillnad. Jag har skälv gjort öl som inte varit någon höjdare men som blivit bättre efter att ha fått stå en tid. Att du har en OG på 1,006 behöver inte bero på en orenhet utan kan kanske bero på att du hade en väldigt förjäsbar vört.
Bara några tankar!
//Kalle
24 2011-09-10 16:14:38
Sv: Glömde syresätta vörten, vad göra? (13 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Tjena!
Jag tror inte du behöver vara orolig. Hittade den här tråden på HBT: http://www.homebrewtalk.com/f36/forgot- … ort-48220/
Också en snubbe som glömde syresätta och det skall inte vara några problem.
Om nu ölen skulle bli dålig på något sätt så lär du ju aldrig glömma att aeratea igen! ![]()
Vad är det du har bryggt förresten?
//Kalle
25 2011-09-09 08:21:04
Sv: Torrhumlingsmaskinen (18 svar, postad i Utrustning)
Imponerade bygge. Snyggt jobbat!