Klen IBU trots massor med humle!

Senaste bryggningen tänkta jag ta i så jag storknade,.. 280g humle till 20 liter.

Receptet enligt följande:

Recipe: WBW3A4-30+
Brewer: Martin Dehlin
Style: American Amber Ale
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 20,00 L     
Boil Size: 22,89 L
Estimated OG: 1,072 SG
Estimated Color: 24,6 EBC
Estimated IBU: 113,1 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
2,30 kg       Viking Pale Ale (4,6 EBC)                 Grain        38,98 %       
2,00 kg       Viking Münchermalt (18,0 EBC)             Grain        33,90 %       
0,80 kg       Viking Melanoidmalt (70,0 EBC)            Grain        13,56 %       
0,20 kg       Viking Wheat Malt (5,0 EBC)               Grain        3,39 %       
30,00 gm      Centennial [10,00 %]  (Dry Hop 3 days)    Hops          -           
40,00 gm      Simcoe [13,00 %]  (Dry Hop 3 days)        Hops          -           
40,00 gm      Pacific Gem [15,00 %]  (Dry Hop 3 days)   Hops          -           
20,00 gm      Magnum [14,60 %]  (60 min)                Hops         29,8 IBU     
10,00 gm      Nugget [14,20 %]  (40 min)                Hops         12,7 IBU     
10,00 gm      Magnum [14,60 %]  (40 min)                Hops         13,1 IBU     
15,00 gm      Nugget [14,20 %]  (20 min)                Hops         13,2 IBU     
15,00 gm      Citra [13,00 %]  (20 min)                 Hops         12,0 IBU     
30,00 gm      Citra [13,00 %]  (10 min)                 Hops         14,4 IBU     
30,00 gm      Citra [13,00 %]  (5 min)                  Hops         7,9 IBU       
40,00 gm      Centennial [12,30 %]  (5 min)             Hops         10,0 IBU     
1,00 tsp      Yeast Nutrient (Primary 3,0 days)         Misc                       
13,50 gm      Irish Moss (Boil 15,0 min)                Misc                       
20,00 gm      PH 5.2 Stabilizer (Mash 60,0 min)         Misc                       
0,60 kg       Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC)          Sugar        10,17 %       
1 Pkgs        Safale American  (DCL Yeast #US-05)       Yeast-Ale                 

Mash Schedule: Braumaister
Total Grain Weight: 5,30 kg
----------------------------
Braumaister Standard
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
15 min        Proteinrast        Heat to 54,0 C over 0 min           54,0 C       
75 min        Socker rast 2      Heat to 66,0 C over 0 min           66,0 C       
15 min        Utmäskning         Heat to 78,0 C over 0 min           78,0 C

Det är inte det rätta bettet i humlen, skulle jag göra en uppskattning skulle jag säga ca 60 ibu om jag jämnför mer komerisella varianter av ipa:s. Satsar jag för mycket krut i slutet? All humle utom centennial är pellets. All humle är från 2011 och är förvarad i kylskåp. Jag ville ha en tydlig beska, men ändå en trevlig fruktighet.

Nåra ideer?

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Klen IBU trots massor med humle!

CaSo4

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Kan du utveckla det där Thomas. Jag har haft samma problem men det kan också ha berott på gammal humle.

4 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2012-06-27 07:54:39)

Kalciumsulfat anses framhäva humle i öl. Balansen mellan kalciumsulfat och kalciumklorid i bryggvattnet, kan vara av intresse. En vanlig uppfattning är att man kan/bör ha dubbelt så mycket sulfat som klorid i en humledriven öl. Kolla upp ditt vatten. Och ha inte för mkt mineraler. Läs mer om vattenbehandling.

Men sen tänker jag också att det kan vara svårt att få ur allt det goda ur 280 gram humle i en 20 litersgryta. Det måste ju ha varit knökfullt.

Det var ganska ok, humlen var pellets på det gick bra. Jag ska återkomma med en vattenanalys efter semestern så då vi se vad Mr har för förslag.

Martin

På flaska:

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-06-27 11:06:22)

Ser ut att vara mjukt vatten du har där i Eksjö. En ex. IPA mår bäst och smakar mer som man förväntar sig med aningen hårdare vatten.

Vattenrapporten från Eksjö energi innehåller inte riktigt allt man vill se och är dess utom från 2008 -
http://www.eksjoenergi.se/filer/Analyse … 202008.pdf
Maila dem och fråga, dom brukar tycka att det är roligt att man är intresserad och brygger öl på vattnet wink

Be om färska siffror på följande -

* Ca
* Mg
* SO4
* Cl
* Na
* HCO3

www.bryggradio.com

ni som är kunniga i ämnet vattenbehandling. Kan ni rekommendera en bra bok i det ämnet. Det ska bli nästa steg i min bryggprocess att se över.

Vatten behandlas i många böcker som vänder sig till iaf medel till avancerade bryggare. Till och med många böcker för nybörjare avhandlar ämnet rätt bra. How to brew är ett bra och gratis källa till det som du kommer långt med. Vet inte om det behövs mer avancerat än så. Håll koll på hårdhet, restalkalinitet och lite vad de andra jonerna kan göra för upplevelsen, tex klorid och sulfatkvot. Det mesta står nog i How to brew och där hittar du också ett väldigt bra kalkylblad som du har användning av. införskaffa lite mjölksyra för pH och du är hemma.

@ballista: Vad ligger FG på? Ett högt FG brukar dämpa bitterheten rätt så mycket.

Böckerna New brwwing lager och how to brew innehåller matnyttig och lättförstålig info om vattenbehandling.

Www.thebrewingnetwork.com har ett program som heter brew strong  som även behandlar ämnet under ca 4x 1h episoder. www.bryggradio.com har också program om vattenbehandling.

ju mer man vet ju lättare att göra rätt. maila gärna om frågetecken uppstår.

www.bryggradio.com

Skulle även rekomendera Braukaiser. http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Main_Page
Uttömmande om pH's betydelse för mäskningen. Finns även ett bra kalkylblad.

Ulf

Hej Thomas,

Jag lyssnade igenom episoderna om vatten på bryggradion. Mycket intressanta. Nu har jag fått en resultat på mitt vatten i Västervik. Kan du ge ett kort utlåtande om det. Jag är lite osäker hur jag ska tänka.
Ca (Kalcium): 27 mg/l
Mg (Magnesium): 2.3 mg/l
SO4 (Sulfat): 20 mg/l
Cl (Klorid): 10 mg/l
Na (Natrium): 7.7 mg/l
HCO3 (Alkalinitet): 69 mg/l

Som Brandemannen skriver ovan, det du behöver veta har John Palmer skrivit, i kapitel 15 i howtobrew: http://www.howtobrew.com/section3/chapter15.html och du har fått ett antal till länkar här ovan.

"Nomografen" är ett användbart verktyg för att räkna på restalkanilitet och mäsk-ph, samt hur du kan påverka mäsken för önskat resultat. Balansen mellan sulfat:klorid kan du ju enkelt se själv och dra slutsatser.

Lite nyare tankar på vattenbehandling hittas här. Hittade dit från denna.

Weinkeller skrev:

@ballista: Vad ligger FG på? Ett högt FG brukar dämpa bitterheten rätt så mycket.

1,015 tror jag, låg hamnade lite under uträknat i bm och ölen uppfattas som torr.

Martin

På flaska:

chris_schmidt skrev:

Hej Thomas,

Jag lyssnade igenom episoderna om vatten på bryggradion. Mycket intressanta. Nu har jag fått en resultat på mitt vatten i Västervik. Kan du ge ett kort utlåtande om det. Jag är lite osäker hur jag ska tänka.
Ca (Kalcium): 27 mg/l
Mg (Magnesium): 2.3 mg/l
SO4 (Sulfat): 20 mg/l
Cl (Klorid): 10 mg/l
Na (Natrium): 7.7 mg/l
HCO3 (Alkalinitet): 69 mg/l

Tänk som så att Kalcium vill du ha minst 50 mg/l (ppm) av. Tänk också att balansen mellan sulfat och klorider påverkar om ölet uppfattas som humligt eller maltigt. Enklast är att lägga fokus på en av egenskaperna och sedan lägga tid på finlir.
Här hittar du en onlineverktyg som hjälper dig att luska ut åt vilket håll du vill gå - http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/

Men, var på det klara med vad du vill åstadkomma innan du börjar laborera. Utgå gärna från en recept du redan bryggt och är väl förtrogen med för att utvärdera skillnaden.

I övrigt kan jag säga att du har ett rätt bra vatten, det är alltid lättare att lägga till mineraler i stället för att ta bort dem.
Ok att du behöver lite bikarbonat etc. om du vill brygga en porter/stout men det luskar du snabbt ut med hjälp av länken eller beersmith.

www.bryggradio.com

Hej. Tänkte testa att behandla mitt mjuka vatten med Kalciumsulfat och Kalciumkarbonat vid nästa bryggd. Har tidigare använt 5,2 PH stabilisator, ska man utesluta den senare när man behandlar med de förstnämnda?

Jag brygger idag och har använt ph 5,2 stabelisator. Efter den mängd som anges på förpackningen hade jag ph 6,8, tillsatte mer stabelisator till 6,5, tillsatte malten och gick ner till 5,9. Tillsatte mer stabelisator, men fick endast en mindre sänkning. Jag litar inget vidare på denhär produkten nu när ja mätt.

Jag väntar fortfarande på svart från vattenverket, när den kommer blir det vatten behandling på allvar.

Vad kan ett vettigt ph ligga på innan jag tillsätter malten till en t.ex. pale ale, 5 kg pale, 0,3kg crystal 100?

Martin

På flaska:

Menar du i vatten direkt från reningsverket?

Hur mätte du pH?

Jag har inte heller något större förtroende för den där stabilisatorn. Egentligen är det inte så knepigt med vatten eftersom det finns så bra hjälpmedel (då tänker jag på pH). Jag köpte rätt nyligen en digital pH-mätare och använde mig av Palmers protokoll för att uppskatta pH. När jag mätte så hamnade jag på 5,4 vilket jag är nöjd med. Det faller inom min felmarginal och efter ett par försök till ska jag nog kunna lita på den gode Palmer möjligen med lite små egna justeringar om det faller väl ut (justerat då med olika EBC på vörten).

På söndag är det bryggdag. Då ska det jävlar i mig vattenjusteras. En arsenal med "E" har införskaffats, tillika en digital PH-mätare från E-bay. En Singelhop IPA på Citra står på programmet. Spännande spännande! :-)

Ligger man för högt i pH i mäsken så skulle jag använda mjölksyra för att sänka ner pH till runt 5,2 under mäskningen.

Ligger man för lågt så gäller det att ha i karbonater (kalcium och/eller natrium beroende lite på hur ens eget vatten är).

Vet inte vad den där "stabilisatorn" innehåller, står det på förpackningen?

Så nu är vi igång. Har tillsatt Kalciumsulfat, Magnesiumsulfat och Kalciumklorid i mäskvattnet i doser framräknat i mr. Palmers excellblad. Är nu på PH 5.7. Brygger i RIMS-verk. När kan man räkna med att PH:t har landat i tid räknat?

Verkar ha landat på 5.6, får man väl vara ganska nöjd med. Ska bli spännande att se om utbytet påverkas.

Ballista, jag har aldrig använt 5,2 stabilistaorn men jag har för mig att man alltid tillsätter salter efter malten är i mäskvattnet. Malt bidrar ju till att minska pHvärdet av sig själv och särskilt då mörka och rostade malter. Du kanske kunde testa att tillsätta stabilisatorn efter du mäskat in? Bara en tanke!

Bra tråd. Vattenbehandling är något jag kämpar med för tillfället också. Och det är inte lätt.

Kjelleman, jag håller också på att brygga en IPA i detta nu! wink WIN!