Rengörning av ölslangar/tappkranar
Såg den här tråden på HBT om en "DIY beer line cleaner" och blev genast intresserad.
http://www.homebrewtalk.com/f51/diy-bee … er-226497/
Mycket behändigt att kunna regöra sina ölslangar/tappkranar utan att slösa massa koldioxid.
Tror inte någon här på forumet har postat om något liknande men i så fall ber jag om ursäkt.
Hittade en motsvarande "pumpsprayflaska" på Jula med säkerhetsventil på 2 bar som inte syns på bilderna. Den kostade 50:-, liquid-out posten lånade från ett av mina två fat.
På bilden kan man även se teflontejp vilken egentligen inte är nödvändig.
När jag försökte klura ut vilken "adapternippel" jag var tvungen att använda provade jag att skruva av "spraystycket" samt
skruva på en "liquid-out post" vilken passade ganska bra. Stigningen på gängorna stämmer antagligen inte jättebra överens men
om man skruvar på den tillräckligt hårt, dvs, inte så den sitter stenhårt men tillräckligt hårt för att hålla tätt så fungerar det tillfredställande bra.

Lite trixande med gängtejp skulle säkert få den permanent bra men jag har ingen extra "liquid-out post" över så jag orkade inte trixa för mycket.
Pumpar man sedan upp lite tryck så behöver man bara öppna tappkranen och sedan kommer den PBW man har i tryckflaskan farandes.
Som kan ses på bilden nedan sitter inte kulkopplingen helt på men det fungerar ändå. Vet dock inte om den möjligen kan skada ölkulkopplingen men är man försiktig
är det nog ingen fara. Detta säkert modifieras på något smart sätt! 
Denna tillämpningen är väl egentligen mest lämpad för folk med fasta tappar installerade men fungerar även bra till picknicktappar som jag använder.
Hoppas det hjälper någon.