geletin klarning efter kolsyrning?

Gjorde min första torrjäst test, safale us-05, vilket troligtvis blev det sista. Otroligt grumlig öl, kan omöjligt bli mera grumlig än så.
Smaken är ok, även om kanske inte full lika bra som med wyeast American Ale.
Frågan är dock kan jag försöka klarna ölet även om jag redan kolsyrat det i fatet. Jag kan tänka mig att kolsyran försvårar klarningsprocessen. Kanske det vore skäl att lätta på trycket först.
Eller är det bara så att denna jäst tar dig på sig att flocka och lägga sig? Den har stått lite över en veckan nu.

Sv: geletin klarning efter kolsyrning?

Nu har jag inte använt fat, men jag blev också förskräckt över ölets grumlighet första gången jag använde US-05. Men med lite tid, tålmodighet och kyla är våra öl nu så gott som kristallklara på flaska. (Nu ska jag inte sitta här och låtsas vara erfaren, förstås. Vi har bara bryggt tre öl med den jästen. Hittills. I morgon blir det ett till.) Håll ut och kyl, är alltså mitt råd! (Det är ju en ganska lågflockulerande jäst, men så jäser den ju i gengäld ut bra också.)

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Kok vatten, låt det svalna något innan du tar i gelatin(blad) - för en corneliuskeg så brukar jag använda ca 400 gram vatten och upp till 4 gelatinblad. Om du sen kan hålla en jämn och låg temperatur så går det rätt snabbt och få en klar öl. Ett par dagar på -2 grader brukar jag köra.

hmm kanske den får stå och vila några veckor till då och sänka temperaturen ytterligare någon grad. Jag har bara ett kylskåp och det kan väl vara svårt att få under nollstrecket. händer det inget får man väl ta fram gelatin. Tack!

Det funkar även om det är runt "serveringskallt". Jag har också bara ett kylskåp och har inga problem att klarna med gelatin vid 10c. Kan ta någon dag/dagar extra att få det briljant men det kan man lätt kosta på sig om man inte orkar vänta på att det skall flocka naturligt.

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-09-15 00:10:50)

Gelatin använder jag också, och precis som Dr. Karma så doserar vi ganska lika. Dvs. runt 0,25g/L
Ett gelatinblad väger ca 2g. Dock använder jag själv pulver och tillsätter 5g/fat.

Du kan om du vill bereda gelatinet i micron, enklast är då pulver.
Blomma gelatinpulvret ett par minuter (i kallt vatten) i en ex. te-kopp täckt med plastfilm. Stoppa sedan in i micron och kör ca 30-45 sec men pausa var 15:e sec ungf för att skvimpa runt gelatinet så alla ev. klumpar löses. Det du är ute efter är en ej för varm vätska som är helt klar om än "gulaktig" till färgen.

Ölet är kylt, gelatinlösningen slås i fatet och ölet förs från jäskärl till fatet, ovanpå gelatinet.

Enligt erfarenhet vet att gelatin funkar fint i fullt kolsyrad öl, i vart fall i kall öl vilket innebär att kolsyran också är hyffsat stabil i vätskan.
5 grader C är också fullt acceptabelt för att få ut jäst med gelatin i rätt dos på ca 48h. Hjälper inte gelatin kan det vara andra saker som orsakar grums i ölet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack Thomas! då blir det att köra gelatin på en gång!!

Kan man låta gelatinet ligga kvar i i fatet när det sedimenterat på botten eller bör man tappa om till rent fat. Använder då givetvis ett stigrör som slutar ett par centimeter från botten. Med tanke på all jäst kanske det är klokt för omtappning i detta fall.

petern skrev:

Kan man låta gelatinet ligga kvar i i fatet när det sedimenterat på botten eller bör man tappa om till rent fat. Använder då givetvis ett stigrör som slutar ett par centimeter från botten. Med tanke på all jäst kanske det är klokt för omtappning i detta fall.

Det beror på. Om du har fatet stationärt så behöver du inte tappa om. När väl gelatinet dragit med sig jäst och lite annat grums ner till bottnen så räcker det med att man tömmer upp ett par glas grums innan ölen blir klar.
Om du vet att fatet kommer att hänga med på en tur i bil eller annan transportering, så kan du nu tappa om till nytt fat.

Jag kör isåfall en svart koppling (fulla fatet) -> slang -> svart koppling (tomma fatet). Jag har då trycksatt det tomma fatet innan så det är fullt med CO2 och har ungefär samma tryck som tomma fatet.
Sen genom att släppa ut lite CO2 i taget så fyller man det tomma fatet med klar öl. (Jag har en slags nålventil på mina fat så jag slipper stå och lyfta på ringen för att fylla fatet).

Ok Karma tack för det! jo de förblir stationära. Ska jag mobilisera mig med öl tappar jag över på ett partyfat eller flaska. Svart till svart koppling har jag tänkt köra många gånger men varje gång det är aktuellt saknas lediga svarta kopplingar. Måste beställa hem några till;)

Gelatinet gjorde verkligen susen. Nu har jag en kristallklar öl som smakar riktigt bra trots att jag ver lite nedlåtande mot safale us-05 i början. Med tanke på hur bra jäsningen kommer igång och enkelheten med en torrjäst, så blir det att ha nån påse hemma på lager.

Tack för all hjälp igen!

Jag gjorde en högst Jamil-inspirerad american brown med US-05 och blev också förskräckt över grumligheten. Två till tre dagars cold crash runt 0 grader gjorde verkligen susen och nu är den riktigt klar även om det kanske är mindre önskvärt än i en lager. Anledningen till att jag gjorde en cold crash var lathet för annars brukar jag numer använda gelatin och hittills(ta i trä) endast med utmärkt resultat.
Har någon upplevt att gelatinet har satt igen stigröret i ett fat någongång?

Jag använder gelatin direkt i sekundären. Jag tar 4 dl vatten (kokande ) och blandar i gelantinpulver 2 msk låter det kallna och sedan vispar jag ner det i hinken. Kristallklar på två dagar..