Temperaturreglering av jäsning

Hej på er!

Jag skall just till att skaffa mig en frys eller kyl för att har möjlighet att kontrollera temperaturen under jäsning samt "cool-crash". Vad jag funderar på är vilken typ av kyl, frys eller kombination som är den bättre. Det finns även planer på att inhandla corneliusfat. Det ultimata hade varit att ha tre olika kylningsanläggningar för att kunna jäsa, lagra samt servera öl på tapp men jag har bara plats för en och denne får alternera efter behov. Nu skulle jag vilja veta vad ni använder och vad ni tycker om era anläggningar. Kistfrys är ju lämplig eftersom den är bra på att hålla inne kyla samtidigt som det antagligen är ett helvete att lyfta jäskärl med 20 liter öl i och ur den.

Använder någon en kombination med kyl och frys i samma enhet? Kan man isåfall reglera de båda på något finurligt sätt?

//Kalle

Sv: Temperaturreglering av jäsning

Vi har både en kyl och en kombination kyl/frys i vår brygglokal men jag tycker inte det senare är att rekommendera. Bästa sättet att reglera temperatur är med en extern termostat som stänger av och sätter på hela kylen, vilket inte funkar om du ska ha två olika temperaturer. Någon mer tekniskt kunnig kanske har en bättre lösning - fram till dess är frysen humleförvaring...

Personligen tycker jag att en fullstor kyl är att rekommendera framför en frysbox. Jag har själv en vår brygglokal och en hemma. Om det inte är några knepigheter i kylen får du in fyra corneliusfat och ett gäng flaskor (alternativt jäshink). Temperaturreglerar du den med en extern termostat på runt 10 grader får du en vettig temperatur för servering, lagring och lagerjäsning. De är dessutom ofta avsevärt billigare än frysboxar.

Jag kör på vanlig kyl, 180cm. Det har blivit min bästa vän! Kör två våningar, bottenvåningen för 3-4 cornelius, ovanvåningen för en jäshink. Mitthyllan är gjord av avsågade gardinstänger så det håller samt gör att luften når hinken från botten också. Humles termostat styr det hela. Idéer från Thomas Fransson.
Riktigt nöjd med detta, tagit bryggningarna till helt ny nivå!

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Jag kör också fullhöjds och använder den enbart för jäsning. En hink nere och en uppe. Det brukar bli bryggning både lör och sön, för att kunna jäsa två satser åt gången utan att krångla när det ska kall-kraschas.
Kolla gärna att det är plan botten på kylen innan, annars kan det blir tajt med två hinkar resp. fatlagring.
Eller att 2*jäshink + 2*jäsrör får plats på höjden med ett hyllplan.
Termostaten köptes i tyskland på conrads, den är snarlik humles, men billigare smile

Jag fick tag på en drickakyl moddel mindre, dvs såpass sor att en 30l jästunna går in i den, men man får ha en annan modell av jäsrör.
Den har ett par fördelar, den inbyggda termostaten går att ställa mellan ca 0 - 10 grader plus vilket är mer eller mindre perfekt för lagerjäsning, kallkrasch osv. Den har en fläkt som pumpar runt kylan så det blir jämnt. Den har en stor glasdörr så man kan se in i kylen och som gör det någorlunda lätt att lyfta in och ut stora grejer.
Den har ett par nackdelar, fläkten låter en del, den drar (troligtvis, jag "strutsar" i detta fall och tänker på nåt annat) en del ström, den har ett inbyggt lysrör (som dock var trasigt när jag köpte kylen wink ) som nog inte ska lysa dag o natt vilket det annars gör.

Jag har en fullhöjds kyl som jag lagrar ölen i samt med en tappkran i dörren.
Det går in 3 corneliusfat och en 5kg gastub.
Jäser ölen i en dricka kyl med fläkt. Tejpade kartong för glasen i dörrarna så ölen får jäsa mörkt. I denna kyl får det plats 2 jäshinkar. Använder Humles termostat och tejpar fast tempgivaren på jäshinken.

Jag kör på en "halvhöjdskyl" som jag köpte begagnad för 150kr. Får utan problem plats med en 30L jäshink med vanligt jäsrör. Har clas olhson-termostat som ligger på en gallerhylla ovanför hinken tillsammans med två glödlampor (två = redundans om ena går sönder) samt en datorfläkt som cirkulerar luften. Clas ohlsons termostat har ingen extern givare utan måste ligga inne i kylen men det är inga problem att dra in kylens sladd om man termostaten ska styra själva kylskåpet. Kylen funkar perfekt att kallkrascha med då den går ner till några minusgrader om man kör på max kyla.

Se bild (dock med förkultur istället för jäshink).

http://www.humle.se/punbb/images/upload/j%E4stkyl2.JPG

8 Senast ändrad av karlwjohansson (2012-07-21 10:16:50)

Okej, så här blev det tillslut. En frysbox från Elgiganten. Tror det är på 148l. Det går i två stora corneliusfat samt en kolsyretank på 2kg utan problem. Den var lite mindre än jag trodde att det skulle vara. Dock passa den perfekt i min lilla lägenhet så på det hela taget är jag mycket nöjd. Jag får i en jästunna(som får stå på den upphöjda delen av frysen som jag tror kompressorn ligger under samt ett corneliusfat plus tank. Dock kan jag inte använda jäsrör då höjden inte tillåter det och lösningen fick bli en PVC-slang ner till en flaska med starsan på frysboxens botten som ett slags blow-off tube. Men det verkar fungera riktigt bra. Blev orolig första gången jag satte i faten och kopplade på kulkopplingarna för gas och liquid. Det är på det berömda håret att de får plats höjdmässigt men det fungerar. Jag använder picknicktap för tillfället. Har funderingar på att bygga en krage som kan sättas på frysboxen samt fästa dörren/locket i kragen för att höja upp det hela lite. Har dock inte kollat närmare på hur locket sitter fast i själva kroppen på frysboxen.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMAG0006_1.jpg
Temperaturregleringen sköter det kända akvarietermostaten från ebay inbyggd i en låda med ett uttag från Clas Ohlson. Kontrollern är dual stage och kan teoretiskt både värma och kyla men jag har bara kopplat uttaget till kylning då det redan är väldigt varmt inne i min lilla skrubb vilken kan skymtas på bilden.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMAG0003_1.jpg