Okej!
Självklart skickar jag men mot förskott smile

Säljer på grund av förlorat intresse, allt är sparsamt använt pga tidsbrist.

Flaskfyllar-kit m 2 kulkopplingar, ca 3 m sytråd-slang (3/16), flaskfyllare för kulventil till PET-flaskor 200 kr
29 st Bruna PET-flaskor med (oanvända så klart) 150kr
Maltkvarn Corona för skruvdragare/vev - 300 kr
Gastub 2 kg tom 300 kr
Gastub 1.3 kg tom 200kr
Rostfri kulventil 3-delad 1/2", aldrig använd. 200kr
Blichmann ThruMometer 1/2" 200kr
Gallon-flaska 2st 50kr/st
Frostvakt, perfekt för att använda i kylskåp för jäsning om man behöver höja temperaturen. 100kr

Finns i Stockholm men kan skickas mot fraktkostnad (dock ej gastuberna)

Det skulle jag verkligen uppskatta Kenneth! Jag hör av mig under helgen.

Och stort tack till er alla för all feedback! Nu har jag mycket att tänka på så nu ska det bryggas med förhoppningsvis bättre resultat.

Mvh /Harald

Okej då är jag med. Tack för förklaringen. Det kommer mest troligt göra stor skillnad för min kommande öl.

Skönt att det är andra som tycker detta är märkligt..
Jag får väl erkänna att jag alltid kört Beersmith rakt av o inte räknat ut IBU manuellt, men har tänkt att det mer är ett riktmärke för mig själv än helt rätt, jag ska ju inte sälja ölen.

På mina i snitt 4 kg malt o 18 liter vatten har jag de senaste 2 ggr använt 6g kalcium sulfat o lite drygt 1 g Lactol. På de tidigare 3-4 kalcium sulfat, 1g kalcium klorid o 1g Lactol. PH har landat mellan 5,2-5,6.
Ursäkta Kenneth jag var inte tydlig, Brewersfriend.com borde jag skrivit, där finns verktyg för beräkning av detta o även vattenrapporter.

Jäskylen har en stc1000 som jag kollar av varje gång med Greisinger labbtermometer. Så jag tycker att själva kontrollen av jästemperaturen borde vara ok.

Det jag kanske kan tänka mig o som jag läst någonstans är att man inte ska ha locket på vid kok, det har jag iofs inte helt haft, tidigare ca 50% på glänt o nu senast inte alls, kanske därför som dessa smaker förekommer i mindre grad?

Innan jag tappade upp den senaste på fat så tyckte jag den doftade fantastiskt fint, pigg o fräsch av humle, precis som jag hoppats på. Men när den väl var på fat o kolsyresatt så var det som bortblåst.

Kan det vara så att det är själva bryggmetoden som är grejen, att man pressar ur påsen för mycket o därav får med sig för mycket "felsmaker"? Att laka vörten på vanligt vis egentligen ger bättre öl?

Jag har egentligen aldrig misslyckats helt med en brygd men de har alltid haft denna bismak, men för övrigt goda öl.

O det är inte möjligtvis så att någon av er bor eller jobbar i Stockholm som skulle tänka sig att testa en flaska för bedömning? smile

Först vill jag tacka för all input! Det uppskattas!

Jag skulle vilja beskriva smaken som lite lätt syrlig, lätt söt kola-liknande smak, men inte burkmajs eller papp eller så, i den senaste ölen är den inte lika tydlig som de tidigare, men den finns där. Att det har med jäsningen låter intressant. Min tanke är att det haft med mängden karamellmalt att göra så i den senaste hade jag bara 2,5% o resten pale, massa humle i koket o torrhumlad med 11g/L vilket det inte finns mycket spår av i det färdiga ölet. O sötman i gommen är ändå relativt hög, hur jag än gör tycker jag ölen blir ganska maltig.
OG1.067 FG 1.008.
Mäskade 75 min 65c, kokade 60 min o jäste ölet med wlp001 vid 20-21c 1v, torrhumlade 1v, kallkrasch 4 dagar o ner i fatet. Jag har gjort kloner, recept från böcker o egna.

Jag har ungefär samma procedur varje gång, jag justerar vattnet med hjälp av Brewers friend. Mäskar, kokar, kyler snabbt med plattvärmeväxlare ner i 15L hink, vispar som en tok i 1 min (orkar inte mer) o tillsätter jästen. Kör jag flytande tillsätter jag den direkt, kör jag torrjäst rehydrerar jag den i vatten (enl instruktion) o tillsätter. Sen skakar jag hinken 1 min. Jag har en jäskyl på balkongen m tempkontroll, innan det jäste jag i källare med en temp på 17-18c. Jag kanske ska tillägga att jag bara brygger 10 L batchar om det kan ha betydelse.
Jag har bara använt flytande jäst 2 gånger annars har jag bara använt torrjäst, US-05 eller andra från samma tillverkare o aldrig gjort förkultur för det verkar så krångligt men använder jästnäring.

Jag är inte kung på att beskriva smaker men är ändå känslig. Det skulle vara kul om någon med erfarenhet kunde testa ölen för en opartisk bedömning, ens vänner kan man inte lita på wink de har aldrig klagat.

Jag var på SM förra året när det hölls i Solna o då tyckte jag att min egen höll sig ganska bra i jämförelse.

Kanske har jag för höga förväntningar på mig själv med tanke på den korta tid jag hållt på men samtidigt vill jag verkligen få till det.

Hoppas ni kan få ut något av detta

/Harald

Hej.

Jag har bryggt i 3 år och har alltid haft som ambition att brygga riktigt bra öl, a la kommerisellt, ibland blir det riktigt bra och ibland inte. Brygger ipa, veteöl, pale ale mm men mestadels försöker jag brygga dubbel ipa och skulle vilja få till de i "Pliny"-klass men det kan man ju glömma.. Fattar inte hur de gör?(!) Men jag kan aldrig komma ifrån den där "hembrygda" touchen, nånting i smaken.. Kan inte sätta fingret på vad det är, förstår ni vad jag menar? Kanske har det med bryggmetoden att göra, kör alltid Biab för tidsbesparingens skull, krossar malten själv o använder fat och extremt noga med renligheten.
Behöver man köpa ett bryggverk för att komma ifrån detta problem?

Så nu till min fråga, hur bra blir era öl om man ställer de mot ett motsvarande kommersiellt öl?

/Harald

Är det någon som har en hydrometer för utlåning/försäljning? Precis när jag skulle mäta tappade jag den i golvet... Jag skulle behöva en akut under helgen

/Harald

Jag har hittat ett riktigt schysst bryggverk från Unibräu,

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0389/0 … 1434836952

Men jag tycker det är för dyrt så jag tänkte ge mig på att bygga ett liknande själv, eftersom biab passar mig borde detta bli klockrent. Grejen är att jag bor i lägenhet o har bara tillgång till vanliga vägguttag 10A. Tanken är att jag ska köra elpatroner o induktion för uppkok. Nu till mina frågor:

1. Finns det elpatroner som funkar för mig o vart köper man dem o funkar de med induktion?

2. Hur löser man "sprinklern" under locket på grytan?

Jag hoppas verkligen att nån kan hjälpa mig med detta

/Harald

Hej.

Jag har bryggt en veteöl som jag ska prima o tappa på ett partyfat o resten på flaska. Vad jag förstått ska man prima med mindre socker till fat än till flaska. Jag hade tänkt mig 9g/L till flaska men hur mycket Ska jag ha till fatet? Jag har både ett partyfat med 2,5 bar-plugg + partystar o en Easykeg.

Kör man pbw o starsan för rengöring?

Jag har aldrig gjort detta o vill bara att det ska bli rätt.

Har ni några tips?

/Harald

11

(0 svar, postad i Utrustning)

Är det någon som råkar sitta på reservdelar till partystar tappkran? Jag fick en kran men den saknar själva "handtaget"

Harald

Ok. Med hur mycket isf? Det planerade OG är 1.093 o FG 1.017 (beersmith) men förstår att det inte kommer landa där

Åååh!
Jag mäskat en imperial stout nu, o tempen sket sig totalt, försökte mäta med greisinger o tråd som visade 67,3 men när jag bytte till min gamla pinne så visade den 75! Så jag tog ur vatten o i med kallt vatten för att slutligen ge upp på 71

Finns det nåt jag kan göra för att detta inte ska bli en sliskig sörja? Tanken var att ha 150g socker o 100g Dadelsirap i koket, ska jag utesluta nån av dess eller minska för att få ner FGt?

Hoppas nån är online som kan hjälpa mig nu

14

(11 svar, postad i Utrustning)

Nä det måste jag ju faktiskt hålla med om ;-)
Jag har länge tänkt köra på stc-1000 men fegat ur, men det kanske är bästa alternativet ändå. Jag läste att man inte ska använda UT200 under 0 även om sensorn så klart klarar kallare. Eftersom jacket sitter på utsidan blir detta ett problem. Hur är det med STC1000?

15

(11 svar, postad i Utrustning)

Tack för all input!
Då ska jag bara inhandla grejerna. Tror det blir en ut200 ändå, hittade på Conrad.se för 399. Jag litar inte på mig själv o el..
Det verkar vara som du säger Lindh att de inte rekommenderar minusgrader, men har det funkat för dig Hojen hoppas jag det funkar för mig.
Kyl+frostvakt+Ut200

Tack ska ni ha!

16

(11 svar, postad i Utrustning)

Jag har tänkt skaffa ett litet kylskåp för jäsning, men det är inte så lätt att övertyga min fru om att vi ska ha en fristående kyl i tex hallen i vår 3a... Önskar hon var mer förstående ;-) Så då är det bara den inglasade balkongen kvar.

Skulle det funka att ha den där? jag tänker att det kanske är svårt att kontrollera temperaturen inuti pga av den växlande yttre temperaturen eller när det är smällkallt på vintern. Jag brygger ca 1 gång i månaden sep-maj. Är det nåt speciellt jag borde tänka på? Jag har tänkt att införskaffa en Ut200, är för oteknisk för stc1000.

Jag är väldigt tacksam för svar.

/Harald

Jag har 7-8 kg krossad pilsnermalt (humlegården) som jag vill bli av med snarast pga flytt.

Finns att hämta i Sundbyberg senast torsdag 25/9

/Harald

Tack för snabbt svar!

Hej.

Det börjar bli dags att prima mina första imperial stout, men jag börjar bli rädd för att det är för lite jäst kvar med tanke på kolsyran, jag hade ett OG på 1.082 o ett FG när jag flyttade till sekundär på 1.020. Tror ni att det räcker eller bör jag tillföra mer jäst o isf hur? Jag använde 2 pkt US05.
Det andra jag undrar över är hur mycket socker/liter ni rekommenderar för stilen? Man vill ju inte ha för mycket men inte heller för lite som tex omnipollo hypnopompa. Jag hade tänkt mig 5g/L

Jag är väldigt tacksam för svar!

/Harald

Vad bra då börjar det ju likna något! ????
Jag ökar 60-minuters givan till 25g o tar bort 30-minuters.
Mäskar 75 minuter o kokar i 90. Det blir bra va?

Stort tack till er alla för all input. Jag tycker det är bättre att lyssna på råd än att gå den långa vägen själv.

Nu hoppas jag bara att resultat blir bra ????

/Harald

Nu har jag korrigerat receptet ganska rejält, jag har sneglat här o där o lyssnat på er o försökt hitta rätt. Så kan man få ett sista utlåtande? Är det nåt jag missat eller borde tänka på? Jag har sett att många kokar 120 min o ibland ännu längre, vad är det för fördel med det mot 60 min? Jag vill att det ska bli lite sötare än Yeti men inte sliskig.

Batch: 12 L
OG 1.087
FG 1.018
IBU 64

Mäska 75 min i 66

4000g Palemalt 72.1%
300g Caraaroma 5,4%
100g Black malt 1,8%
500g Chocolate malt 9%
350g Roasted barley 6,3%
300g Havregryn 5,4%

20g Chinook - 60 min
10g Chinook - 30 min
10g Centennial - 15 min
10g Centennial - 5 min

2 pkt US-05

Jag är mycket tacksam för svar!

/Harald

Oh det är mycket att ta hänsyn till, jag läste länkarna ni gav o där finns verkligen mycket nyttigt.
Anledningen till jästen är att jag är van vid den men har du bättre tips så tar jag gärna emot det. I värsta fall får jag skjuta upp bryggningen ????
Ang receptet så är det råg o veteflingor inte malt, förmodar att det gör skillnad på resultatet. Hur mycket mer chokladmalt föreslår du? Jag gillar ju choklad ????

Stort tack för all hjälp! Jag förstår inte hur nu kan ha sån koll..

Ja denna gång har jag kompenserat för bortkok, men sist jag bryggde kokade jag 16,5L i 60 min, kyler snabbt m spiral men i slutändan hade jag 11,5 L i hinken, så liter bort.. Har bara bryggt ipa så humlen suger upp en del, sen silar jag av det i saftsilar. Vet inte varför det försvinner så mycket men nåt är galet.

Jag kör hink-i-hink, testade satslakning en gång men fick inte till mängden vatten, det bev för blaskigt, jag fick ut betydligt mer ur mäsken än beräknat.

Ska testa med kalciumkarbonat, jag bor i Sundbyberg o har förstått att vi har ganska mjukt vatten. O laka ur mer.

Har ni några synpunkter på mäsktemeraturen?

Tack för råden!

Hej!

Jag tänkte brygga min första imperial stout på lördag, men har några frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Jag utgår från en Yeti-klon o hoppas på det bästa. I alla mina tidigare brygder (6) har jag haft problem med för lågt OG, jag har förstått att det har med effektiviteten att göra, jag vet inte om det är mina inställningar i Beersmith eller om det är jag som fumlar. Nu har jag ställt in den på 65%. Men den har varit lägre än så...
Vad kan jag göra innan det det är för sent? Ska man mäta OG under koket o tillsätta socker eller spraymalt om det är lågt?

Ett annat problem är att det kokar bort för mycket, vilket oxå är svårt att beräkna tycker jag. När är det bäst att späda o hur påverkas resultatet?

Slutligen till ölet..  ;-) Jag skulle önska att ölet var lite sötare än originalet o lite mer kropp, hur ska jag göra för det?
Räcker det med att höja mäsktempen o mäskat längre eller kortare tid?

Jag vill att denna brygd ska bli klockren så jag är tacksam för all input jag kan få. Ser receptet bra ut annars?

Batch: 12 L
Boil volume: 15,5
Boil off: 2L/h

Mäska 60 min i 66c

4690g Palemalt
200g Caramel 120L
150g Black malt
150g Chocolate malt
150g Roasted barley
150g Flaked Rye
150g Flaked wheat

25g Chinook - 60 min
12g Chinook - 30 min
11g Centennial - 15 min
11g Centennial - 5 min

2 pkt US-05

OG 1.090
FG 1.018
IBU 75

Det blev ett rörigt inlägg men jag hoppas ni kan reda ut det ;-)

Mvh /Harald

Hej!

Tiden börjar bli knapp inför jul o jag kom på att ett eget julöl hade ju varit gott! Har tyvärr inte tid för ett helmalt..
Så efter ha testat en variant av köksbryggeriet så är jag mer ute efter ett eget julöl än att det måste vara världsklass ;-) Jag hade tänkt mig ett kok på 5 liter. Men hur ska man tänka o hur ska man krydda för bästa resultat? Jag antar att ni är många där ute med god erfarenheter :-)
Jag är tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh //Harald