Panik!! Mäskar på tok för högt! Hjälp

Åååh!
Jag mäskat en imperial stout nu, o tempen sket sig totalt, försökte mäta med greisinger o tråd som visade 67,3 men när jag bytte till min gamla pinne så visade den 75! Så jag tog ur vatten o i med kallt vatten för att slutligen ge upp på 71

Finns det nåt jag kan göra för att detta inte ska bli en sliskig sörja? Tanken var att ha 150g socker o 100g Dadelsirap i koket, ska jag utesluta nån av dess eller minska för att få ner FGt?

Hoppas nån är online som kan hjälpa mig nu

Sv: Panik!! Mäskar på tok för högt! Hjälp

Nä, snarare öka sockret. Så att du får högre alkoholhalt som kan balansera upp restsötman.

Ok. Med hur mycket isf? Det planerade OG är 1.093 o FG 1.017 (beersmith) men förstår att det inte kommer landa där

4 Senast ändrad av jacon (2015-03-09 22:47:33)

Svårt att säga. Vet du helt säkert att tempen låg så högt som du skrev? Du kan ju ta ett SG på det när jäsningen börjar stanna av. Är det på tok för högt så kan du tillsätta socker i omgångar. Kanske 2-3 gånger om du befarar att FG landar extremt högt, typ 1050. Då måste du nog ha rätt mycket socker i. Sikta på 14-15% ABV isf. Ev ännu högre. Men jag vet inte om det blir bra. hmm Vad har du för jäst?

Förmodligen lite för sent nu men jag hade dragit i lite enzym. Hjälper att spjälka förjäsbart socker om jag greppat det hela rätt och ska tillsättas i mäsken.
Bryggde en IS för ett par veckor sedan dock men den stannade av vid 1.030 ist för beräknade 1.024. Pytsade i lite mer jäst och några droppar enzym (bara ifall) i jäshinken och poff så droppade fg till rätt nivå. Förmodligen var det jästen som var trött (og på 1.094) men resonerade som så att några droppar enzym inte kunde skada iaf. Så om du stannar på för högt fg kan du ju alltid testa min metod.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Varför skulle FG sjunka om man häller i mer socker?
Om det är ojäsbart socker kvar så omvandlas
det väl inte om man häller i vanligt socker

Bagman skrev:

Varför skulle FG sjunka om man häller i mer socker?
Om det är ojäsbart socker kvar så omvandlas
det väl inte om man häller i vanligt socker

Du får ju en högre alkoholhalt (=lägre densitet=lägre fg). Borde väl funka?
Däremot bör ju ölen inte smaka så mycket mindre sött eftersom det finns lika mycket socker kvar.

/// M

"Trying is the first step toward failure."