Jag har nyligen köpt lite ny utrustning, bla. i form av en ca 110-120 liters vedeldad kokgryta. Jag har nu planer att med denna gryta bygga ihop ett nytt bryggsystem/bryggverk.
Grytan ser ut så här (pannmur som man ser en lite bit ner på sidan):
http://johanskogsgangare.blogspot.se/20 … -horn.html
Jag har sedan tidigare humles 98 liters gryta som jag använt som kokgryta, uppvärmd med 2st av humles 3,2 kW doppvärmare. Min idé är att bygga om denna gryta för att kunna använda den som mäsk och lakkärl. Jag har tänkt mig att man isolerar kärlet noga med passande isoleringsmaterial (typ liggunderlag, några bättre idéer?), sätter in en wood pecker-falskbotten, värma vatten i min vedeldade kokgryta och mäska in i 98 liters grytan.
För att hålla en jämn temperatur under mäskningen tänkte jag sänka ner en av doppvärmarna i mäsken kopplade till humles universaltermostat (inställd på mäsktemp), samtidigt som jag cirkulerar mäsken med en pump. Om man vill ha olika raster kan man höja temperaturen genom att tillsätta nästan kokande vatten från den vedeldade kokgrytan. Så man kan säga att jag vill bygga ett system där man utnyttjar både vedeldning och el.
Under tiden mäskningen fortgår så ska jag värma lakvatten i den vedeldade kokgrytan och laka direkt i mäskkärlet. Funkar det bra att laka i ett kokkärl med wood pecker-falskbotten?
Min första riktiga fråga till alla er vad ni tycker om ovanstående idé? Är det något som skulle kunna fungera? Eller är universaltermostaten för dålig? Doppvärmaren karamelliserar mäsken etc?
Jag har också funderat lite på hur mitt laksystem ska se mer i detalj.
1. Lakvatten värms upp i vedeldade kokgrytan under tiden mäskningen fortgår
2. När mäskningen är slut börjar man lakningen genom att tappa av vätskan i lakkärlet, under falskbottnen i ett annat kärl (tex. en plasthink/jäshink).
Min idé är att ha den vedeldade kokgrytan lågt och mäsk/lakkärlet högt, så att det av gravitationen kan rinna vätska som utan hjälp av pump kan hamna i en jäshink (alltså från lakkärl som står högt till hink som står lågt). Är det en bra idé tycker ni?
För att få lakvattnet från kokgrytan och upp i mäsk/lakkärlet har jag tänkt mig att använda en pump, vilken pump rekommenderas till detta? Jag har tänkt att styra flödet av lakvattnet ner i lakkärlet med en AutoSparge från humle (som jag köpte för några år sedan), är det möjligt att göra det? Är det en bra idé att ha pumpen igång en längre tid och samtidigt låta den jobba mot ett motstånd som det som uppstår i en AutoSparge?
När lakningen är genomförd och jag samlat upp vätskan i ett antal jäshinkar har jag tänkt att pumpa tillbaka vätskan till den vedeldade kokgrytan och koka som vanligt. I nuläget planerar jag att kyla ner vörten efter kok med samma kylspiral som jag alltid använt, direkt nedsänkt i kokgrytan. I botten av grytan har jag tänkt att sätta en bazooka-screen för att sila bort humlen. Hur är det att använda pumpen efter kylningen för att förflytta vörten till jäskärlen? Slangar och pump lär ju inte vara sterila då, kan man cirkulera lite kokande vört precis innan kylningen för att rengöra slangar och pump?
Tacksam för alla svar!