Jag har nyligen köpt lite ny utrustning, bla. i  form av en ca 110-120 liters vedeldad kokgryta. Jag har nu planer att med denna gryta bygga ihop ett nytt bryggsystem/bryggverk.
Grytan ser ut så här (pannmur som man ser en lite bit ner på sidan):

http://johanskogsgangare.blogspot.se/20 … -horn.html

Jag har sedan tidigare humles 98 liters gryta som jag använt som kokgryta, uppvärmd med 2st av humles 3,2 kW doppvärmare. Min idé är att bygga om denna gryta för att kunna använda den som mäsk och lakkärl. Jag har tänkt mig att man isolerar kärlet noga med passande isoleringsmaterial (typ liggunderlag, några bättre idéer?), sätter in en wood pecker-falskbotten, värma vatten i min vedeldade kokgryta och mäska in i 98 liters grytan.
För att hålla en jämn temperatur under mäskningen tänkte jag sänka ner en av doppvärmarna i mäsken kopplade till humles universaltermostat (inställd på mäsktemp), samtidigt som jag cirkulerar mäsken med en pump. Om man vill ha olika raster kan man höja temperaturen genom att tillsätta nästan kokande vatten från den vedeldade kokgrytan. Så man kan säga att jag vill bygga ett system där man utnyttjar både vedeldning och el.

Under tiden mäskningen fortgår så ska jag värma lakvatten i den vedeldade kokgrytan och laka direkt i mäskkärlet. Funkar det bra att laka i ett kokkärl med wood pecker-falskbotten?
Min första riktiga fråga till alla er vad ni tycker om ovanstående idé? Är det något som skulle kunna fungera? Eller är universaltermostaten för dålig? Doppvärmaren karamelliserar mäsken etc?

Jag har också funderat lite på hur mitt laksystem ska se mer i detalj.
1.    Lakvatten värms upp i vedeldade kokgrytan under tiden mäskningen fortgår
2.    När mäskningen är slut börjar man lakningen genom att tappa av vätskan i lakkärlet, under falskbottnen i ett annat kärl (tex. en plasthink/jäshink).
Min idé är att ha den vedeldade kokgrytan lågt och mäsk/lakkärlet högt, så att det av gravitationen kan rinna vätska som utan hjälp av pump kan hamna i en jäshink (alltså från lakkärl som står högt till hink som står lågt). Är det en bra idé tycker ni?
För att få lakvattnet från kokgrytan och upp i mäsk/lakkärlet har jag tänkt mig att använda en pump, vilken pump rekommenderas till detta? Jag har tänkt att styra flödet av lakvattnet ner i lakkärlet med en AutoSparge från humle (som jag köpte för några år sedan), är det möjligt att göra det? Är det en bra idé att ha pumpen igång en längre tid och samtidigt låta den jobba mot ett motstånd som det som uppstår i en AutoSparge?

När lakningen är genomförd och jag samlat upp vätskan i ett antal jäshinkar har jag tänkt att pumpa tillbaka vätskan till den vedeldade kokgrytan och koka som vanligt. I nuläget planerar jag att kyla ner vörten efter kok med samma kylspiral som jag alltid använt, direkt nedsänkt i kokgrytan. I botten av grytan har jag tänkt att sätta en bazooka-screen för att sila bort humlen. Hur är det att använda pumpen efter kylningen för att förflytta vörten till jäskärlen? Slangar och pump lär ju inte vara sterila då, kan man cirkulera lite kokande vört precis innan kylningen för att rengöra slangar och pump?

Tacksam för alla svar!

Visst, underpitch och höga temperaturer kan bidra till bananestrar. 19 grader är dock ingen hög temp. och esterbildningen borde således inte bli så stor. Det är inte läge att oroa sig för problem med underpitch ännu, gör det först när ölen jäst ut. Vad jag hänger upp mig på är att du bryggde i lördags och enbart har luktat på din bryggd. Färsk öl har ofta tämligen konstiga smaker/dofter som vanligen balanseras upp av en kort tids lagring(T.ex. kattpiss, diesel, bananer i olika nedbrytningsstadier m.m.) Enligt min erfarenhet tycker jag att det ofta luktar åt bananhållet tidigt i jäsningsprocessen.

Mitt tips är alltså: Håll temperaturen nere efter bästa förmåga. Låt ölet jäsa ut innan du oroar dig för felsmaker.

Nu är det äntligen dags att uppgradera mitt lilla bryggeri. I ungefär ett år har jag nu gjort satser på 25 liter men ska äntligen öka i volym (och tidseffektivitet). Jag tänkte köpa humlegårdens rostfria kittel på 98 liter (http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … n-och-lock) och sätta in en värmepatron i denna. Förhoppningsvis kompletterar jag med en plattvärmeväxlare i passande storlek. Hur stora satser kan man göra med en gryta på 98 liter? Skulle det praktiskt gå att göra en sats där man får ut 75 liter färdigt öl?

Ett stort dilemma jag har är vad för mäsk- och lakningsutrustning jag ska använda. Jag har förut mäskat i samma gryta som jag sedan kokat i och lakat med hink-i-hink-metoden. Nu är jag lite sugen på att uppgradera till en stor kylväska för att både mäska och laka i. Går det att både mäska och laka i en kylväska (i samma kylväska)? Hur stor bör kylväskan vara för att man ska kunna mäska till en sats på 75 liter? Jag tycker om att brygga starka öl, gärna belgiska öltyper på runt 8-9%, så jag använder ofta mycket malt. Någon som kan/vill rekommendera en kylväska åt mig? Ge mig en länk?

Jag behöver  en helhetsbild på hur det nya bryggeriet ska se ut innan jag börjar köpa saker och bygga bänkar m.m. Någon som känner igen tankarna jag har? Jag är väldigt tacksam för all hjälp.

Mvh Peruuk

Jo, det bubblar ungefär med 1.20-1.30 minuters mellanrum. Det där med temperaturen är en idé, kan hända att de avger mer CO2 nu pga att det faktiskt är varmare. Men det har bubblat i samma takt sedan i slutet av mars.

Gjorde en suröl med brettanomyces, i slutet av april. De olika bryggderna har dock inte haft någon möjlighet att komma i kontakt med varandra. Om brettanomyses inte kommit upp ur jäsröret på en hink och ner genom jäsröret i en annan smile

Jag har två öl som fortfarande står i sina jäshinkar, efter 2 månader. Jag bryggde dem i mars och brukar tappa upp på flaska efter sisådär 4 veckor. Brukar titta på bubblorna i jäsröret. När det bubblar ungefär var 7:e-8:e minut brukar jag tappa på flaska. Har aldrig haft något problem, tills nu! Vad kan den långa jäsningen bero på?

Jag tackar för svar. Jag ville bara vara på den säkra sidan. Så dessa organismer sprider sig inte med sporer eller andra spridningsorgan utan helt enkelt genom att torka och flyga iväg?

God kväll, hembryggare!

Jag har nu äntligen kastat mig in i lambic-branschen. Bryggde i lördags den första men är redan sugen på att göra fler smile Jag använde Wyests "lambic blend" till jäsningen vilken kom igång redan tidigt dagen efter (höll på att skjuta av locket på jäshinken). Nu till min fråga. Jag har hört att de speciella mikroorganismerna brettanomyces (och kanske även pedioccocus?) kan sprida sig i bryggeriet med utrustningen och så. Detta har jag tagit hänsyn till genom att ha köpt en uppsättning utrustning till just lambic (hävert, jäshink, damejeanne, hydrometer osv.). Men jag kom också att tänka på huruvida dessa organismer kan spridas i luften? Traditionellt får väl lambic det mesta av sin jäst från just luften? Vad händer då i mitt bryggeri när min lambic står där och jäser bland mina övriga brygder, där jag flaskar, brygger och tappar om? Kommer brettanomyces sprida sig via luften ur jäshinken och kanske följa med ner när jag flaskar min öl? Självklart utför jag en grundlig rengöring av varje flaska och utrustning innan tappning men är vildjäsningsrisken större när jag har lambic i bryggköket?

Tack på förhand!

Godmiddag, hembryggare. Jag funderar lite på en klon av Old speckled hen. Efter lite letande hittade jag detta receptet:

Old Speckled Hen (from Clone Brews)
12 oz 55°L British crystal malt
5.25 lb. M&F light DME
4 oz. Wheat DME
1 oz. Challenger @ 8%AA (bittering)
½ oz. East Kent Goldings (flavor)
½ oz. Challenger (flavor)
1 tsp. Irish moss
1 oz. East Kent Goldings (aroma)
Wyeast 1084 Irish Ale Yeast, or
Wyeast 1028 London Ale Yeast

Problemet är att jag inte riktigt kan tyda/översätta receptet. Svårt med alla namn på engelska och även mängder.
Jag undrar också lite över hur man ska uppnå smaken på denna öl. Den man köper i affären smakar stark av järn, tycker jag. Någon annan som känt samma sak? Hur uppnår man en järnsmak? Vattenbehandling? Eller kommer smaken med malt och humle?                     Keep on brewing

Hej alla ölkära vänner!

Jag har stött på ett litet problem i min tillvaro. Jag har nyligen inhandlat allt prova på att brygga trappist. Jag har bara erfarenhet av enklare ölbryggningsprojekt tänkte därför det var dags att ge mig ut och försöka fånga dom tunga belgiska smakerna!

Frågan jag skulle vilja ställa kan beskriva som sådan. Jag siktar på 78 öchsle i min trappistvört, kommer min jäst kunna jäsa sockret som den ska eller behöver jag göra en förkultur? Vad inträffar om jag inte gör en förkultur? Jag har köpt jästen "trappist blend" från Wyeast (Humle: http://shop.humle.se/se/art/trappist-bl … ivator.php ).

Tacksam för svar!