Jäst till trappistöl
Hej alla ölkära vänner!
Jag har stött på ett litet problem i min tillvaro. Jag har nyligen inhandlat allt prova på att brygga trappist. Jag har bara erfarenhet av enklare ölbryggningsprojekt tänkte därför det var dags att ge mig ut och försöka fånga dom tunga belgiska smakerna!
Frågan jag skulle vilja ställa kan beskriva som sådan. Jag siktar på 78 öchsle i min trappistvört, kommer min jäst kunna jäsa sockret som den ska eller behöver jag göra en förkultur? Vad inträffar om jag inte gör en förkultur? Jag har köpt jästen "trappist blend" från Wyeast (Humle: http://shop.humle.se/se/art/trappist-bl … ivator.php ).
Tacksam för svar!
Jäser/ lagrar: Ljus stark belgisk ale på massor av vete, Saison på äpple och ekkuber, Bitter - "Green Lincoln"(på vete), Lambic på vinbär och äpple
På flaska: Julöl - "Santas coffee", Bitter - "Robin hood", Cider på skogens sura äpplen, Mörk stark belgisk ale, Flädervin
På fat: Saison - "Bondens päron", Tripel