Lambic och spridning av Brett och pedioccocus
God kväll, hembryggare!
Jag har nu äntligen kastat mig in i lambic-branschen. Bryggde i lördags den första men är redan sugen på att göra fler
Jag använde Wyests "lambic blend" till jäsningen vilken kom igång redan tidigt dagen efter (höll på att skjuta av locket på jäshinken). Nu till min fråga. Jag har hört att de speciella mikroorganismerna brettanomyces (och kanske även pedioccocus?) kan sprida sig i bryggeriet med utrustningen och så. Detta har jag tagit hänsyn till genom att ha köpt en uppsättning utrustning till just lambic (hävert, jäshink, damejeanne, hydrometer osv.). Men jag kom också att tänka på huruvida dessa organismer kan spridas i luften? Traditionellt får väl lambic det mesta av sin jäst från just luften? Vad händer då i mitt bryggeri när min lambic står där och jäser bland mina övriga brygder, där jag flaskar, brygger och tappar om? Kommer brettanomyces sprida sig via luften ur jäshinken och kanske följa med ner när jag flaskar min öl? Självklart utför jag en grundlig rengöring av varje flaska och utrustning innan tappning men är vildjäsningsrisken större när jag har lambic i bryggköket?
Tack på förhand!
Jäser/ lagrar: Ljus stark belgisk ale på massor av vete, Saison på äpple och ekkuber, Bitter - "Green Lincoln"(på vete), Lambic på vinbär och äpple
På flaska: Julöl - "Santas coffee", Bitter - "Robin hood", Cider på skogens sura äpplen, Mörk stark belgisk ale, Flädervin
På fat: Saison - "Bondens päron", Tripel