Tips på passande kylväska och allmänna tips på nytt bryggeri

Nu är det äntligen dags att uppgradera mitt lilla bryggeri. I ungefär ett år har jag nu gjort satser på 25 liter men ska äntligen öka i volym (och tidseffektivitet). Jag tänkte köpa humlegårdens rostfria kittel på 98 liter (http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … n-och-lock) och sätta in en värmepatron i denna. Förhoppningsvis kompletterar jag med en plattvärmeväxlare i passande storlek. Hur stora satser kan man göra med en gryta på 98 liter? Skulle det praktiskt gå att göra en sats där man får ut 75 liter färdigt öl?

Ett stort dilemma jag har är vad för mäsk- och lakningsutrustning jag ska använda. Jag har förut mäskat i samma gryta som jag sedan kokat i och lakat med hink-i-hink-metoden. Nu är jag lite sugen på att uppgradera till en stor kylväska för att både mäska och laka i. Går det att både mäska och laka i en kylväska (i samma kylväska)? Hur stor bör kylväskan vara för att man ska kunna mäska till en sats på 75 liter? Jag tycker om att brygga starka öl, gärna belgiska öltyper på runt 8-9%, så jag använder ofta mycket malt. Någon som kan/vill rekommendera en kylväska åt mig? Ge mig en länk?

Jag behöver  en helhetsbild på hur det nya bryggeriet ska se ut innan jag börjar köpa saker och bygga bänkar m.m. Någon som känner igen tankarna jag har? Jag är väldigt tacksam för all hjälp.

Mvh Peruuk

På gång: Belgisk blonde, olika typer av Lambic
Jäser/ lagrar: Ljus stark belgisk ale på massor av vete, Saison på äpple och ekkuber, Bitter - "Green Lincoln"(på vete), Lambic på vinbär och äpple
På flaska: Julöl - "Santas coffee", Bitter - "Robin hood", Cider på skogens sura äpplen, Mörk stark belgisk ale, Flädervin
På fat: Saison - "Bondens päron", Tripel

2 Senast ändrad av DrKarma (2012-08-07 18:25:53)

Sv: Tips på passande kylväska och allmänna tips på nytt bryggeri

För större bryggerikärl så räknar man med effektiv volym * 1,3 (+30%). Antar att det även stämmer för mindre dimensioner.
Så 75 + 30% = 97,5 liter så du är "safe" :-)

Ja det är brukligt att använda samma kylväska för både mäskning och lakning.

Själv så har jag en kylväska som jag har för mig är på 38 liter. I den så får jag i ungefär 13 kg malt, men då blir det att jag får laka en massa och således ha längre koktid. Även om du tror att du kommer att brygga stora 75 liters-satser så kanske du ska nöja dig med att göra 20 liter fast ha möjligheten att brygga större satser. För det handlar ju mångt och mycket om att lära sig hur olika maltsorter smakar och vilka andra egenskaper man får av dem. Så då kan det vara lite mycket med 75 liter.

Sv: Tips på passande kylväska och allmänna tips på nytt bryggeri

Sist jag tittade in på Chilli så hade de 50L kylväska för 299:-

Hur bra är den?
När jag gör mindre batcher 15-23 så brukar jag använda en mindre väska eftersom den då håller värmen bättre.
För att hålla värmen i den brukar jag förvärma den med kokande vatten. Tappar då ca 2 grader/h.
Jag gissar att Igloo kylväskor är bättre men vet inte om de finns i större storlekar än 10 gallons.

Kan bara instämma med DrKarma, jag gör sällan mer än 20L/gång även om jag har kapacitet för nästan dubbla.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Tips på passande kylväska och allmänna tips på nytt bryggeri

När det gäller mäskvolymen så tror jag knappt du hittar en billig väska i lagom storlek. Bättre att satsa på en rejäl mäskgryta. Gör ett testrecept, googla "total mash volume" och hitta en sida som visar vilken mäskvolym du får. Jag skulle gissa på att humles 78L gryta skulle kunna fungera.
Du kan sedan brygga med "no rinse" som i en braumeister fast med två separata kärl, dvs med cirkulation mellan kärlen. Det svåra blir bara att balansera flödena.

5 Senast ändrad av svensson.lu (2012-08-07 21:19:00)

Sv: Tips på passande kylväska och allmänna tips på nytt bryggeri

Nästan så här alltså: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=44960#p44960 fast direkt till kokgrytan utan slinga.
Om man sätter kokkärlet över mäskkärlet så klara man sig med en pump.