Tips på passande kylväska och allmänna tips på nytt bryggeri
Nu är det äntligen dags att uppgradera mitt lilla bryggeri. I ungefär ett år har jag nu gjort satser på 25 liter men ska äntligen öka i volym (och tidseffektivitet). Jag tänkte köpa humlegårdens rostfria kittel på 98 liter (http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … n-och-lock) och sätta in en värmepatron i denna. Förhoppningsvis kompletterar jag med en plattvärmeväxlare i passande storlek. Hur stora satser kan man göra med en gryta på 98 liter? Skulle det praktiskt gå att göra en sats där man får ut 75 liter färdigt öl?
Ett stort dilemma jag har är vad för mäsk- och lakningsutrustning jag ska använda. Jag har förut mäskat i samma gryta som jag sedan kokat i och lakat med hink-i-hink-metoden. Nu är jag lite sugen på att uppgradera till en stor kylväska för att både mäska och laka i. Går det att både mäska och laka i en kylväska (i samma kylväska)? Hur stor bör kylväskan vara för att man ska kunna mäska till en sats på 75 liter? Jag tycker om att brygga starka öl, gärna belgiska öltyper på runt 8-9%, så jag använder ofta mycket malt. Någon som kan/vill rekommendera en kylväska åt mig? Ge mig en länk?
Jag behöver en helhetsbild på hur det nya bryggeriet ska se ut innan jag börjar köpa saker och bygga bänkar m.m. Någon som känner igen tankarna jag har? Jag är väldigt tacksam för all hjälp.
Mvh Peruuk
Jäser/ lagrar: Ljus stark belgisk ale på massor av vete, Saison på äpple och ekkuber, Bitter - "Green Lincoln"(på vete), Lambic på vinbär och äpple
På flaska: Julöl - "Santas coffee", Bitter - "Robin hood", Cider på skogens sura äpplen, Mörk stark belgisk ale, Flädervin
På fat: Saison - "Bondens päron", Tripel