Bananskal, går den att minska.

Satte en julöl i lördags och den har tagit en oväntad väg pga ett termostat haveri. Jag hade en OG på 70 och kör med Safale S4 jäst och temperaturen stack första dagarna upp till 19 grader. Nu i kväll har den panikjäst ner till 30 och doftar och smakar skumbanan, har flyttat den så den nu står i 12 grader. Finns det något jag kan göra för att minska banan smaken under resten av jäsningen eller är det bara att döpa om den till en Belgare :-)?

Sv: Bananskal, går den att minska.

Känns spontant inte som att 19 grader borde vara problemet. Den kan ge en del estrar men inte så att det borde dra iväg till skumbanan vid den tempen. Hur mycket jäst hade du till vilken volym?

Sv: Bananskal, går den att minska.

Tror också att tempen är boven, skulle ligga på 15 men som sagt hade ett missöde där. Körde med 1/3 paket Safale s04 till 26 liter, använt samma mängd tidigare utan banan effekt men då jäst vid 14 grader. Kan man på något sätt lindra smaken från detta läge? Var inte alls mitt mål nämligen.

Sv: Bananskal, går den att minska.

Jag tror inte tempen är.problemet. Du har underpitchat gasnka rejält och kanske från ett gammalt öppnat paket (?). Stressad jäst i möjlig dålig kondition (om paketet vräarit öppet ett tag).

Sv: Bananskal, går den att minska.

Var ett nytt paket iof. Men stressad, ja det verkar den helt klart. Bara att döpa om till belgare med andra ord då. Får sätta en ny till helgen och då körde med en chec pilz jäst i stället. (och helt termostat).

Sv: Bananskal, går den att minska.

Var extremt noga med dina jästvolymer bara. Och räkna med mer jäst än du behöver, du har inget säkert sätt att veta om jästens hälsa i ett paket med färsk jäst förutom ett tillverknings eller bäst-föredatum. Om du inte läst på om jästmöngder och jästhälsa innan du brygger lager är det bästa tipset du kan få.

Sv: Bananskal, går den att minska.

Tackar för tipset, är en glad amatör så här långt, men detta är första satsen som blir konstig. Kanske haft lite tur tidigare. Ska testa att göra en ny till helgen. Får tappa upp något av denna på flaska och kalla den Banana Bungalow så länge :-)

Sv: Bananskal, går den att minska.

Visst, underpitch och höga temperaturer kan bidra till bananestrar. 19 grader är dock ingen hög temp. och esterbildningen borde således inte bli så stor. Det är inte läge att oroa sig för problem med underpitch ännu, gör det först när ölen jäst ut. Vad jag hänger upp mig på är att du bryggde i lördags och enbart har luktat på din bryggd. Färsk öl har ofta tämligen konstiga smaker/dofter som vanligen balanseras upp av en kort tids lagring(T.ex. kattpiss, diesel, bananer i olika nedbrytningsstadier m.m.) Enligt min erfarenhet tycker jag att det ofta luktar åt bananhållet tidigt i jäsningsprocessen.

Mitt tips är alltså: Håll temperaturen nere efter bästa förmåga. Låt ölet jäsa ut innan du oroar dig för felsmaker.

På gång: Belgisk blonde, olika typer av Lambic
Jäser/ lagrar: Ljus stark belgisk ale på massor av vete, Saison på äpple och ekkuber, Bitter - "Green Lincoln"(på vete), Lambic på vinbär och äpple
På flaska: Julöl - "Santas coffee", Bitter - "Robin hood", Cider på skogens sura äpplen, Mörk stark belgisk ale, Flädervin
På fat: Saison - "Bondens päron", Tripel

Sv: Bananskal, går den att minska.

"Luktat och smakat". ok. Visst kan det hända saker med ölet till det positiva men det kan knappast kallas jästslöseri att använda 1/3 paket till 26 liter vört med og 1070. Min erfarenhet av bananfenoler är att de mer eller mindre är där för att stanna. De är inga naturliga mellansteg för jästen så som diacetyl. Det finns förstås andra tänkbara skäl, vildjäst t.ex. men när de kommer på en gång och med den tydliga jästbristen så tror jag saken är biff. Ett paket torrjäst kostar ju inte mer än typ 20 spänn. Bara så att igen tycker att det är en bra idé. Du får gärna rapportera i tråden hur ölen utvecklar sig.
Jäsningen är det man ska vara mest noggrann med. Det är där magin sker.

Sv: Bananskal, går den att minska.

Jo vet att det kan lukta och smaka annorlunda, men har aldrig känt det så markant tidigare och att den jäst på så snabbt. Får se vart det tar vägen och återkommer med status framöver.

Sv: Bananskal, går den att minska.

1/3 paket till 26 liter på ett så högt OG som 1070 är ordentligt i underkant (2 hela paket hade varit mer lagom) så det är inte så konstigt om det  blir massa skumma estrar. Bananestrar har tyvärr  som andra påpekar en tendens att stanna i rätt stor utsträckning (kyla efteråt hjälper föga). Flytta hellre ölet tillbaka kring 19-20 igen annars riskerar du dessutom svag utjäsning med så lite jäst.

/CalleT

Sv: Bananskal, går den att minska.

CalleT skrev:

1/3 paket till 26 liter på ett så högt OG som 1070 är ordentligt i underkant (2 hela paket hade varit mer lagom) så det är inte så konstigt om det  blir massa skumma estrar. Bananestrar har tyvärr  som andra påpekar en tendens att stanna i rätt stor utsträckning (kyla efteråt hjälper föga). Flytta hellre ölet tillbaka kring 19-20 igen annars riskerar du dessutom svag utjäsning med så lite jäst.

/CalleT

Kan jag tjäna något på att ge den en sekundär jästkick? För att kunna köra vidare vid lägre temperatur?

Sv: Bananskal, går den att minska.

Hajen skrev:

Kan jag tjäna något på att ge den en sekundär jästkick? För att kunna köra vidare vid lägre temperatur?

Det gör inte så stor effekt på redan bildade estrar, men kan absolut rädda utjäsningen om den håller på att stanna av. Tillsats av ny jäst bör dock vara i form av aktivt jäsande jäst (t.ex. en bubblande förkultur), och det skall vara mycket, jäst. Gärna mer än vid normal start (denna jäst kommer inte kunna föröka sig så mycket då massa näringsämnen redan är slut). Att bara strö torrjäst i halvfärdigt öl fungerar dåligt, då det är en tuff miljö och den mesta jästen kommer inte att livas upp på rätt sätt utan dör direkt.
Så om det fortfarande inte jäst ut som det skall så kan du göra någon liter förkultur på maltextrakt, köra i en påse torrjäst i denna, vänta (timmar eller högst över natt) och pytsa rubbet i ölet.

/CalleT

Sv: Bananskal, går den att minska.

Tack Calle

Jo det var mer med tanke på risken för underpitchning jag tänkte på jästen. Verkar inte som att denna behöver det. Gjorde en mätning i går och den är nere på 24 nu och det bubblar regelbundet i jäsröret fortfarande så det känns som att den kommer nog att jäsa ut bra. Bananestrar har tonats ner lite också både i doft men framförallt smaken, men är fortfarande tydliga.

Har däremot en porter stående som kan behöva en jästkick till så ska göra en förkultur till den i kväll på en flytande jäst.

Sv: Bananskal, går den att minska.

Då är julen över och julölen är testad och här kommer en liten rapport.

Visade sig att jag oroade mig lite i förtid över bananigheten. Nu när det stått till sig på flaska så finns den lite kvar ,men när jag smakar på den nu så tror jag de tonerna kommer mer från att jag kryddat den lite med saffran. Det är känslan jag får när jag smakar den. Blev på det hela en trevlig öl men jag kommer att justera receptet lite och då bland annat minska andelen saffran för den blir lite dominerande i smaken. Men oj vad jag blev fundersam när brygden rockade loss och hela källaren doftade banan :-).

Man lär så länge man lever och tacka för alla råd och tips, tar med mig dem in till 2013 bryggande och återkommer strax i en ny tråd med ett annat problem som uppstått på en annan omgång som jag är nyfiken på vad det kan vara.