Visst, underpitch och höga temperaturer kan bidra till bananestrar. 19 grader är dock ingen hög temp. och esterbildningen borde således inte bli så stor. Det är inte läge att oroa sig för problem med underpitch ännu, gör det först när ölen jäst ut. Vad jag hänger upp mig på är att du bryggde i lördags och enbart har luktat på din bryggd. Färsk öl har ofta tämligen konstiga smaker/dofter som vanligen balanseras upp av en kort tids lagring(T.ex. kattpiss, diesel, bananer i olika nedbrytningsstadier m.m.) Enligt min erfarenhet tycker jag att det ofta luktar åt bananhållet tidigt i jäsningsprocessen.
Mitt tips är alltså: Håll temperaturen nere efter bästa förmåga. Låt ölet jäsa ut innan du oroar dig för felsmaker.
På gång: Belgisk blonde, olika typer av Lambic
Jäser/ lagrar: Ljus stark belgisk ale på massor av vete, Saison på äpple och ekkuber, Bitter - "Green Lincoln"(på vete), Lambic på vinbär och äpple
På flaska: Julöl - "Santas coffee", Bitter - "Robin hood", Cider på skogens sura äpplen, Mörk stark belgisk ale, Flädervin
På fat: Saison - "Bondens päron", Tripel