Old speckled hen-klon

Godmiddag, hembryggare. Jag funderar lite på en klon av Old speckled hen. Efter lite letande hittade jag detta receptet:

Old Speckled Hen (from Clone Brews)
12 oz 55°L British crystal malt
5.25 lb. M&F light DME
4 oz. Wheat DME
1 oz. Challenger @ 8%AA (bittering)
½ oz. East Kent Goldings (flavor)
½ oz. Challenger (flavor)
1 tsp. Irish moss
1 oz. East Kent Goldings (aroma)
Wyeast 1084 Irish Ale Yeast, or
Wyeast 1028 London Ale Yeast

Problemet är att jag inte riktigt kan tyda/översätta receptet. Svårt med alla namn på engelska och även mängder.
Jag undrar också lite över hur man ska uppnå smaken på denna öl. Den man köper i affären smakar stark av järn, tycker jag. Någon annan som känt samma sak? Hur uppnår man en järnsmak? Vattenbehandling? Eller kommer smaken med malt och humle?                     Keep on brewing

På gång: Belgisk blonde, olika typer av Lambic
Jäser/ lagrar: Ljus stark belgisk ale på massor av vete, Saison på äpple och ekkuber, Bitter - "Green Lincoln"(på vete), Lambic på vinbär och äpple
På flaska: Julöl - "Santas coffee", Bitter - "Robin hood", Cider på skogens sura äpplen, Mörk stark belgisk ale, Flädervin
På fat: Saison - "Bondens päron", Tripel

Sv: Old speckled hen-klon

Det var många år sedan jag testade den ölen så det är nog inte en av mina personliga favoriter wink

Lite allmänna tips bara:

Konvertering av måttenheter etc. 
http://www.beersmith.com/
Beersmith är ett av många bryggprogram som gör konvertering och uträkning åt dig.
Skriv in receptet i antingen pounds (lbs) och ändra sedan preferenserna till Kg

På beersmith's hemsida finns en fullfungerande testversion som varar i 21 dagar. Med dagens dollar så kostar sedan ca 178:- att köpa via deras sida.
Det finns givetvis andra program och vissa av dem gratis. Det verkar dock som att flest använder beersmith vilket kan vara bra om man behöver hjälp
någon gång. Dom har även massor med bra video tutorials på sin hemsida http://www.beersmith.com/video/

Järn
Oftast klassas det som en oönskad felsmak som dom flesta bryggare inte vill ha i sin öl.
Järn kan komma från järn som kommer i kontakt med ölet eller vörten, men även från vatten och gammal sunkig malt.
Har man smakat på foder så wink

Humle
En annan grej med den ölen är att den packas i klarglasflaska. Öl i klarglas håller sig ohyggligt mycket sämre än öl i bruna flaskor.
Något som ofta uppstår (även i gröna flaskor) är att ljuset startar en reaktion i ölet, resultatet av denna reaktion är samma ämne som ger
skunkspray sin pikanta bouquet. Roligt är dock att många öldrickare vant sig och gillar den aromen.  wink

För att undvika "skunkning" som fenomenet kallas så använder sig ofta tillverkare av speciella modifierade icke ljuskänsliga humleextrakt.
Hur det är med den "Spacklade Hönan" vet jag inte, det är något du får undersöka och ha i åtanke när du bedömmer ölet.

Jag är inte så insatt i engelsk/skottsk/irländsk ale så jag kan nog inte vara till mer hjälp.
Men här finns många duktiga bryggare som brygger dessa öltyper ofta. 

Brygg receptet och provsmaka. Justera sedan efter tycke och smak och brygg igen. Det är svårt att brygga exakt samma öl. Men snarlika går att göra.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-05 10:34:51)

5.25 lb. M&F light DME
4 oz. Wheat DME

* DME är en förkortning av "Dry Malt Extract" eller på svenska Torkat maltextrakt eller Spraymalt.

* Crystalmalt är Karamellmalt

* 55°L är en skala för att ange maltens färg. I europa använder vi skalan EBC som i grova drag är Lovibond gånger 2, 
   dvs. 55°L*1,97 = 108 EBC. alt 55*2=110 EBC. Dessa uppgifter finns angivna på humles websida vid respektive maltsort.
   Stirra dig inte blind om det skulle skilja ett par siffror. Välj den närmsta och gärna engelsk crystal.

* Irish moss är ett klarningsmedel som tillsätts i slutet av koket. I humlegården webshop hittar du motsvarande om du söker på "Protafloc"

* Likaså med konvertering av vikt, skulle det bli ex. 347g så går det lika bra med 350g. Man ska inte krångla till det i onödan.
   Bara du noterar vikter och mängder så är allt fina fisken.

www.bryggradio.com

Jag har gjort många försök att brygga i den stilen, mitt sikte har varit ställt på Abbott ale, men den är ju ganska nära. Det är ganska lätt att få till maltprofilen, pale malt och crystal i lämplig proportion gör jobbet, brygg den utan vetemalt första gången så får du se om du tycker att det behövs till nästa batch.

Det luriga är humlen. Järnsmaken du upplever kan mycket väl komma från allmänna vattenmineraler, och den här typen av öl bryggs ofta på mycket mineralrikt vatten. Den generella rekommendationen brukar vara att tillsätta en redig dos kalciumsulfat, vilket även spetsar till humlesmakerna på ett lämpligt sätt.

Think globally. Drink locally.

Thomas Fransson skrev:

Beersmith är ett av många bryggprogram som gör konvertering och uträkning åt dig.
Skriv in receptet i antingen pounds (lbs) och ändra sedan preferenserna till Kg

På beersmith's hemsida finns en fullfungerande testversion som varar i 21 dagar. Med dagens dollar så kostar sedan ca 178:- att köpa via deras sida.

...och mindre än så vid köp från vår sida...
http://shop.humle.se/se/art/beersmith-l … kel-pc.php

-- Svante

Så klart!

www.bryggradio.com

Tack för hjälpen! Mängderna är ju lätta att räkna ut för hand, övrigt förstod jag inte riktigt, typ vad DME var för något. Men det har jag fått hjälp med nu! Jag undrar också hur man ändrar mängder och räknar ut receptet till att bli en helmaltsöl?

Jäser/lagrar: Bröderna Tages tripel, Fruktöl på körsbär enligt eget recept, Vallonernas bruksar 8:a, JaccsIPA 2.0, Belgisk blonde (än så länge namnlös...)

På flaska: Colonel Connys best bitter, JaccsIPA, Braggaten - Yggdrasil

Testa beersmith, kan inte bli enklare. Skriv in receptet som det är klicka på knappen "convert" och den omvandlar från extrakt till all grain eller tvärt om om så önskas.

Annars brukar torrt maltextrakt ligga på mellan 1.037 - 1.044 per hg/1L  (beroende på tillverkare och batch)
Jag räknar sällan på det för hand och har mest använt PPG (points per pound per gallon) och då ligger basmalten ungf på 1.037-1.038.
Men det är potentiellt extrakt och din effektivitet påverkar slutresultatet. dvs. om du har 75% effektivitet så får du ut 75% av det potentiella värdet.

Jag drar mig för att räkna för hand. Beer smith är suveränt. (nej jag jobbar inte åt dem) wink

www.bryggradio.com

Ett bra ställe när man funderar på brittiska öl är www.jimsbeerkit.co.uk. Jag gjorde en sökning där och fick massor med träffar, t.ex. den här.

Se också The Sorcerer's Zymurgy Database - mycket information i en ganska svårläst tabell.

Thomas har helt rätt, OSH på systemet brukar vara så "skunkad" i sin klara glasflaska att den är näst in till odrickbar. Det är långt från hur den smakar färsk på cask. Och jästkaraktären är viktig, fast jag vet tyvärr inte vilken jäst Morland använder.

Thomas Fransson skrev:

Humle
En annan grej med den ölen är att den packas i klarglasflaska. Öl i klarglas håller sig ohyggligt mycket sämre än öl i bruna flaskor.
Något som ofta uppstår (även i gröna flaskor) är att ljuset startar en reaktion i ölet, resultatet av denna reaktion är samma ämne som ger
skunkspray sin pikanta bouquet. Roligt är dock att många öldrickare vant sig och gillar den aromen.  wink

För att undvika "skunkning" som fenomenet kallas så använder sig ofta tillverkare av speciella modifierade icke ljuskänsliga humleextrakt.
Hur det är med den "Spacklade Hönan" vet jag inte, det är något du får undersöka och ha i åtanke när du bedömmer ölet.

Ang. det här med klarglasflaskor. Som hembryggare har man ju ändå lite mer kontroll över hur flaskorna kommer att hanteras/lagras än vad stora producenter har (där de måste klara transport/temperaturförändringar etc etc). Som jag ser det är det ju därför inget större problem att, för oss hembryggare, flaska på klarglas. Det är väl helt lugnt så länge man bara förvarar flaskorna mörkt tills de skall öppnas? Antingen i garderob etc eller bara ställt i en försluten låda? Rätta mig om jag har fel.

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-09 23:33:00)

Thomas Fransson skrev:

* För att reaktionen ska sättas igång (skunkning) så krävs endast ett par sekunders exponering för uv-ljus (finns extra mycket i bla. i lysrör)
   Du kan hälla upp ett glas öl utomhus och ölet är "lindrigt" skunkat innan du är klar med det glaset. Är man van vid skunkad öl kommer man
   bara att tycka att ölet smakar bättre och bättre...

* I tråden skrev jag att man måste ha detta i åtanke när man bedömer kommersiella öl i gröna och klarglasflaskor. Öl är en färskvara som skall
   förvaras kallt och mörkt. Att man ställer en bolagsöl i kylen ett par timmar spolar inte tillbaka bandet. Man får bara en kall dålig öl wink
   Att sedan basera sina preferenser och sina egna öl på en sådan är ju bara dumt. Tänk att försöka brygga ett öl som smakar trött och oxiderat...

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:
Sezzi skrev:

Ang. det här med klarglasflaskor. Som hembryggare har man ju ändå lite mer kontroll över hur flaskorna kommer att hanteras/lagras än vad stora producenter har (där de måste klara transport/temperaturförändringar etc etc). Som jag ser det är det ju därför inget större problem att, för oss hembryggare, flaska på klarglas. Det är väl helt lugnt så länge man bara förvarar flaskorna mörkt tills de skall öppnas? Antingen i garderob etc eller bara ställt i en försluten låda? Rätta mig om jag har fel.

Att vara hembryggare är inte en ursäkt att slarva.
Tror du Ken Grossman hade skämts som en hund om han bjudit dig till sitt bord och beställt in varsen flaska  Sierra Nevada Pale Ale som smakad blöt kartong, plåster, kamomill och tvål?

...va? Kan inte du ta och läsa mitt inlägg igen.. smile

Läs hela mitt svar wink

www.bryggradio.com

14 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-09 23:37:28)

Thomas Fransson skrev:

* För att reaktionen ska sättas igång (skunkning) så krävs endast ett par sekunders exponering för uv-ljus (finns extra mycket i bla. i lysrör)
   Du kan hälla upp ett glas öl utomhus och ölet är "lindrigt" skunkat innan du är klar med det glaset. Är man van vid skunkad öl kommer man

* I tråden skrev jag att man måste ha detta i åtanke när man bedömer kommersiella öl i gröna och klarglasflaskor. Öl är en färskvara som skall
   förvaras kallt och mörkt. Att man ställer en bolagsöl i kylen ett par timmar spolar inte tillbaka bandet. Man får bara en kall dålig öl wink
   Att sedan basera sina preferenser och sina egna öl på en sådan är ju bara dumt. Tänk att försöka brygga ett öl som smakar trött och oxiderat...

Varför vill man ens att ens öl ska bli liiiite liiite skunkat?
Är man inte dum mot sig själv då?

www.bryggradio.com

Bra svar. Varför använder man klarglasflaskor överhuvudtaget? Förmodligen för att det ser snyggt ut, skulle jag tro.

För övrigt så tycker jag att de flesta här på forumet skriver sakliga och intressanta saker. Blev det inte lite dålig ton just i denna tråden? Försök att inte smäda varandra genom att smyga in otrevligheter och hån. Det ser inte roligt ut tycker jag. Ursäkta mig om jag helt missuppfattade situation smile Kom ihåg, alla har olika smak.

Jäser/lagrar: Bröderna Tages tripel, Fruktöl på körsbär enligt eget recept, Vallonernas bruksar 8:a, JaccsIPA 2.0, Belgisk blonde (än så länge namnlös...)

På flaska: Colonel Connys best bitter, JaccsIPA, Braggaten - Yggdrasil

16 Senast ändrad av Sezzi (2011-08-10 00:02:25)

Thomas Fransson skrev:
Thomas Fransson skrev:

Varför vill man ens att ens öl ska bli liiiite liiite skunkat?
Är man inte dum mot sig själv då?

Oh well nu blev det plötsligt förvirrande när du håller på och ändrar i dina inlägg smile

Tar några sekunder innan reaktionen startar? Men då går det ju inte att jäsa i klarglasdamejeanne eller använda hävert när man tappar? (bör tappa/flaska ölen i mörkrum?)

Poängen med mitt inlägg före hade ingenting att göra med att man ska ta genvägar eller "slarva". Som jag skrev så har vi hembryggare mycket mer kontroll över hur ölen kommer lagras innan den dricks, och därmed antog jag att klarglasflaskor borde fungera fint (inte som genväg eller slarv), så länge man förvarar dem mörkt. Är det verkligen så att ölen förändras i smak under den tiden man tar fram flaskan inomhus och häller upp den i ett glas, enbart för att det är en klarglasflaska och inte en brun flaska? I så fall bör man ju verkligen ifrågasätta om man inte skall fixa ölglas som är färgade också?

Nu snackar jag ju om inomhus där man vanligtvis (hemmavid) inte har så mycket lysrör. Utomhus bör det ju vara sak samma om man använt sig av en klarglasflaska eller en brun flaska, iom att man antagligen inte låter den ligga ute i solen iaf innan man häller upp. Eller hur tänker du?

Vad har jag ändrat?
Du läste som sagt inte hela mitt svar.

Ang. damejanner - titta vad dom flesta som använder sk. carboys eller damejanner gör, dom sätter en svart sopsäck eller t-shirt runt den
för att förhindra fenomenet.

Att stå i ett mörkrum och hantera ölet är knappast praktiskt, men alla andra steg man kan ta för att minska risken är så klart bättre och resulterar
förhoppnings vis i att du kommer att dricka en ännu godare öl.

www.bryggradio.com

Aja ingen större ide att hålla på mer än det här, men om du ska säga åt mig att läsa hela dina inlägg (vilket jag självklart har gjort), så tycker jag du ska läsa hela mina också.

Nu tycker jag en såndär situation har uppstått igen när det blir lite surmulen ton här på forumet över en meningsskillnad där båda parterna bara hävdar en sak utan att faktiskt ha bevis för det. Det här är ju helt klart ett ämne som det måste finnas en hel del skrivet på i litteraturen och då hade ju en liten länk eller referens kunnat skapa ordning på det hela och fått en av parterna att utbrista: "aha det är faktiskt så det ligger till".

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Äh, du har helt rätt Chubb. Såhär ska det inte bli, oavsett vad man pratar om. Det var inte min avsikt iaf. Och så viktigt var inte det här ämnet iaf att nån av oss ska behöva käbbla smile

Lite tillägg till "Off-topic" delen i denna tråd:

1) Många bryggerier som kör "klarglas" kör även med en typ av humlextrakt istället för humle som inte är lika ljuskänsligt (Reduced Isomerised Hop Extract, RIHE). Med tiden mår även dessa öl dåligt av ljus, men det sker inte alls så där fort.
2) Jag har provat att köra "refill" på klarglas. Inga problem så länge man håller det mörkt hela tiden. I slutändan frågar man sig kanske då varför man skall ha de där klara glasflaskorna, när de ändå inte kan stå framme på ett bord någon längre stund, och svaret blev i mitt fall att det kändes meningslöst, och jag har därefter slängt dem till förmån för bruna glas.

Något bra recept på Old-Speckled-Hen har jag dock inte.....

/Calle

22 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-10 22:02:26)

Chubb skrev:

Nu tycker jag en såndär situation har uppstått igen när det blir lite surmulen ton här på forumet över en meningsskillnad där båda parterna bara hävdar en sak utan att faktiskt ha bevis för det. Det här är ju helt klart ett ämne som det måste finnas en hel del skrivet på i litteraturen och då hade ju en liten länk eller referens kunnat skapa ordning på det hela och fått en av parterna att utbrista: "aha det är faktiskt så det ligger till".

Håller med dig Sezzi.
Är du i Malmö så bjuder jag gärna på en öl eller tolv.
---------------

Jag trodde fenomenet var så pass välkänt att det inte skulle behövas backas upp med källhänviningar...

Klistrar in lite länkar till Chubb här som verkar vara intresserad av läsning kring öl och bryggning etc.
Samtliga är väldigt trevlig läsning i synnerhet "Beer a quality perspective"... Det finns så klart träiga avhandlingar i ämnet, men de är som sagt
träiga och ett par av de intressanta kostar ett par dollar och bör inte publiceras gratis där efter.

Av Dr Bradley E. Sturgeon:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q … LkwyAxgt7A

Med Dr Charles Bamforth: sidan 78
http://www.scribd.com/doc/24820895/Beer … erspective

Googlar man så
* beer + lightstruck = Ungefär 714 000 resultat
* beer + skunking   = Ungefär 15 400 000 resultat
* beer + skunky     = Ungefär 7 540 000 resultat

www.bryggradio.com

yes! Tackar för länkarna, är alltid trevligt med lite mer "publicerad" fakta än att bara lita på andra bryggares erfarenheter! Är väl som man säger att om man frågar 100 bryggare så får man 101 olika svar, därför tycker jag det kan vara skönt med lite mer erkända källor även om vi den erfarenhet som finns oss hembryggare emellan är guld värd den med, men ibland behöver man kanske stanna upp och fundera på varför vi/man gör på ett visst sätt. Annars kan det bli lite "man ska alltid göra förkultur annars skiter det sig" över det hela och så sitter alla hemma och gör förkultur på sin torrjäst...

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Absolut

När jag ändå är igång med länk copy paste så vill jag verkligen rekomendera dessa två webinars med Charles Bamforth, han är så skön den grabben wink

Webinaren är en powerpointgenomgång med inspelad dialog, så det funkar att bara använda öronen bitvis.

http://acswebinars.org/bamforth2011
http://acswebinars.org/bamforth

En annan extremt underhållande timme får man om man kollar in hans snack om Grape vs. Grain på athors@ google.
Många kul saker att citera lite snyggt när man hamnar i en verbal fight med en vinnörd och känner för att jävlas med dem en stund wink

http://www.youtube.com/watch?v=pjLHsUOraHI

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Absolut

När jag ändå är igång med länk copy paste så vill jag verkligen rekomendera dessa två webinars med Charles Bamforth, han är så skön den grabben wink

Webinaren är en powerpointgenomgång med inspelad dialog, så det funkar att bara använda öronen bitvis.

http://acswebinars.org/bamforth2011
http://acswebinars.org/bamforth

En annan extremt underhållande timme får man om man kollar in hans snack om Grape vs. Grain på athors@ google.
Många kul saker att citera lite snyggt när man hamnar i en verbal fight med en vinnörd och känner för att jävlas med dem en stund wink

http://www.youtube.com/watch?v=pjLHsUOraHI

Riktigt skön snubbe! Hörde ett annat snack i liknande banor med Garrett Oliver (brewmaster i Brooklyn Brewery för den som inte visste), om hur komplext öl egentligen är. Och det är ju verkligen helt sant. Nu känner jag ju att jag vill tillägga att jag uppskattar och gillar vin väldigt mycket, men öl är helt klart underskattat generellt sett (I många länder iaf). Men jag tycker det känns som det håller på att ändras, många fler numera gillar fler typer av öl, vet vad en IPA är etc etc.