Hej,

Jag har kommit över två Wyeast Urquell smackpacks, dvs lagerjäst. Datumet är 12 April 1012

Jag undrar om det går att göra något med dessa. De såldes ut, 3 för 10 kr.

Jag har en E-kolv, en magnetomrörare och lite 1 kg torrmalt.

Går det att göra något med detta för att få den aktiverad så att jag kan göra en batch Lageröl?

Tacksam för svar!

Volym 10 liter ner i jäshink, metod BIAB

Ok nu har jag ändrat och donat lite i receptet. Men en sak jag inte förstår är hur IBU kan bli så lågt fast den mängd humle med samma alpha värde ger ett större värde i ett annat random recept, så ger den lågt IBU på den mängd vört jag har i detta recept.

Ingredients

1.80 kg     Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)    80.4 %
0.11 kg     Carafa Special III (Weyermann) (925.9 EBC) 4.9 %
0.11 kg     Roasted Barley (Thomas Fawcett) (1199.7 EBC) 4.9 %
0.22 kg     Rye, Flaked (3.9 EBC) 9.8 %
26.50 g     East Kent Goldings (EKG) [5.50 %] - Boil 60 min 16.5 IBUs
Beer Profile

Est Original Gravity: 1.045 SG   
Measured Original Gravity: 1.046 SG
Est Final Gravity: 1.009 SG   
Measured Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4.8 %   
Actual Alcohol by Vol: 4.7 %
Bitterness: 16.5 IBUs   
Calories: 427.1 kcal/l
Est Color: 71.0 EBC   


Tacksam för svar!

Tack för era svar!

Gjort om lite och värden jag får är detta:

Est Original Gravity: 1.043 SG   
Measured Original Gravity: 1.046 SG
Est Final Gravity: 1.008 SG   
Measured Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4.5 %   
Actual Alcohol by Vol: 4.7 %
Bitterness: 0.0 IBUs   
Calories: 427.1 kcal/l
Est Color: 76.7 EBC

Är detta värden bra? IBU är 0 för jag har inte lagt in humle än.

Weinkeller skrev:

Några korta svar:
*Andel rostad malt helt ok, jag hade använt rostat korn.
*Ska den vara DRY bör du ha ett lägre FG typ neråt 1,010, låg mäsktemp borde hjälpa.
*Majs har inget i ölen att göra tycker jag.
*Vattenbehandlingen kan jag tänka att du behöver ca 5g Kalciumkarbonat för att inte få det för syrligt

Tack för ditt svar.

Varför skulle du använda rostat korn? har hört en del dåliga saker om det, som att det ger en väldigt bränd smak eller vad man ska säga.

Hur får jag ner FG till 1.010? Finns det något sätt att nå dit?

Då skippar jag majset.

5g kalciumkarbonat? Tror jag har det så kan ju testa smile.

Hej, här är det tänkta receptet:


Ingredients

Ingredients

1.80 kg     Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)    78.3 %
0.18 kg     Carafa Special III (Weyermann) (925.9 EBC)  7.8 %
0.22 kg     Corn, Flaked (2.6 EBC)  9.6 %
0.10 kg     Carafa Special I (Weyermann) (630.4 EBC)     4.3 %
Beer Profile

Est Original Gravity: 1.047 SG   
Measured Original Gravity: 1.046 SG
Est Final Gravity: 1.014 SG   
Measured Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4.3 %   
Actual Alcohol by Vol: 4.7 %
Bitterness: 0.0 IBUs   
Calories: 427.1 kcal/l
Est Color: 70.2 EBC   


Problemet är att jag tycker det ser ut att vara för mycket rostade malter per % dvs.

Men jag kan inte lyckas få ner procenten och ändå stanna på runt 68-70 i EBC.

Hur ser ni på det? Vad kan jag göra, och vad bör jag ändra?

En annan fråga gällande stout är att jag kommer väl behöva vattenbehandla?

Bor i Stockholm/Saltsjöbaden och vet inte riktigt värdena för mitt vatten här, men om jag ska vattenbehandla, vilka "kemikalier" dvs tillsatser bör jag ha i och hur exakt vet jag vad jag skall sikta mot?

Tacksam för svar!

Hej,

jag hade tänkt att försöka ta jäst ur 3 flaskor hoegaarden genom att ta bottensatsen från alla tre, koka upp lite extra light DME med ungefär 500 ml vatten för att sedan ha i snuttarna från flaskorna och låta den stå på en magnetomrörare i 48 h.

Är detta ett sätt som funkar? Har inte riktigt förstått det här med förkultur.

Det står i vissa guider att man skall göra det som jag skrev, dvs med DME och vatten, men sedan låta allt stå still och föröka sig, för att sedan låta jästen sjunka innan man har i det i vörten.

Men den guide jag följde så ska man alltså låta magnetomröraren snurra förkulturen i 24-48 timmar, så den står alltså aldrig still, dvs jäsa.

Istället så syresätter man förkulturen konstant i 24-48 timmar.

Vilket sätt ska jag ta till för att kunna bygga upp en fungerande jäst ur hoegaarden flaskorna?

Tacksam för svar!

Weinkeller: Ah! Det var inte så dumt. Denna IPA har jäst i en glasdamejeanne, testade bara på 5 liter denna gång. Så det är nog enklare att göra så istället för att föra över till en ny glasdamejeanne först, vänta 1-2 veckor till för att sedan hälla i humle på nytt. Då är det bättre att låta den stå kvar i samma i 1-2 veckor till för att sedan byta och hälla i humle direkt och vänta 4-5 dagar.


bjolu340: Var det riktat till mig eller till Weinkeller? Hur som, jag har försökt kallkrasha en gång förut, gjorde det i kyllskåpet, hjälpte rätt så bra.

Men om jag jäser i glasdamejeanne så brukar jag trä en silduk över slangen på häverten och sedan fylla över till en plastjäshink för att sedan använda flaskpåfyllare (ett platsrör). Funkar bättre än försöka använda hävert och fylla flaskor.

Hej,

Jag gjorde en mörk IPA i tisdags och den har slutat låta i jäsröret. Nu så bubblar det bara lite på ytan, men vad Jag undrar är när det kan vara tid för skicka över den till en annan jäshink för att få klarna till sig Samt ha torrhumling.

Bör jag vänta minst till nästa tis innan jag för över den till ny hink där den sedan får stå 7-14 dagar och inom dessa ramar då ha i humle mot slutet för torrhumling?

Tacksam för svar!

Hej,

idag lägger jag min veteöl på jäsning vilket jag hoppas skall bli en bra veteöl denna gång.

Hur lång är jäsningsprocessen för en veteöl? I form av primärjäsning, sekundär/lagring?

Behövs det en sekundärjäsning för veteöl? och om jag väljer att inte köra en sekundär, hur fungerar det med lagring?

Dvs, hur lagrar jag veteölen? buteljerar jag på flaska och låter ölen lagras i flaska? eller kör jag över ölen till en annan hink och låter den lagras där?

Det sista påminner starkt om sekundärjäsning, eller så har jag fått något om bakfoten.

Tacksam för svar!

Hej,

Jag har använt mig av saftsil när jag ska föra över vörten från kastrull till jäshink och jag har haft problem med att det ganska snabbt blir stopp.

Jag har då alltså haft en nätsil ovanför saftsilen.

Men när jag börjar hälla så blir det stopp, detta kan bero på alla små, små humlepartiklar och rester från malten (kör BIAB) som tar sig ur biab-påsen på något vis.

Eftersom jag maler malten rätt aggressivt så att säga för att få ut så mycket som möjligt ur den så kan detta göra att det smiter ut lite från biab påsen.

Detta medför att saftsilen sätter stopp så man måste röra runt i den och trycka mot tyget för att det ska bli större stråle igenom.

Men det stora problemet är då att det tar längre tid att föra över vörten till jäshinken, och min fråga är då: Hur kan jag underlätta så att det rinner igenom snabbare?

Tack för filmklippet och tack för lätt förståelse.

En fråga till:

När den producerat fram mer celler, häller man ut vörten och låter "jästen" vara kvar som man sedan häller i ölen, eller ska hela innehållet dvs jäst + vört ner i ölen sen?
Macs vörten man gjorde på DME till förkulturen?

Tacksam för svar!

Hej,

Om jag skall göra en magnetomrörare, är tanken den att jag skall låta den "jobba" under hela processen.

Dvs att den rör om i vörten under hela jäsningsprocessen för förkulturen? Har inte lyckats hitta någon guide för hur man gör när man använder en magnetomrörare till förkulturering.

Tacksam för svar!

Hej, jag har en fråga gällande temperatur vid jäsning.

När det står t ex "jäs i 18 grader" menas det då att vörten ska vara 18 grader eller att rummet där jäsningen sker, skall vara 18 grader?

Jag jäste min senaste veteöl i 16-17 grader (i rummet dvs) och satte den på sekundärjäsning nyss men jag tycker den smakade blaskig och tunn och inte alls fyllig som en veteöl brukar göra.

Infektion? För låg jästemp? Fel råvaror?

Använde puffat vete, pilsner malt samt vienna malt

Programmet sa att og borde hamna på 1054, Jag hamnade på 1052.

Mätte idag och den visade runt 1018-1019. Ett tunt öl med andra ord.

Kan sekundärjäsningen hjälpa till att sänka Den lite mer? Kanske till 1012-1015?
Samt ge mer kropp och smak?

Eller är det kört? Måste jag brygga om? Vill ju verkligen bara få en god klassisk veteöl sad.

Jästen var från Wyeast, en sån där smackpack, dock från aug, om det har någon betydelse.

Batch 11 liter.

Tacksam för svar!

Hej,

Hur mycket kolsyra ska det vara i en julöl?

Bryggde en idag och siktar på 5,4 % alk vol.

Men hur mycket kolsyra ska det vara i? Socker i gram per liter dvs.

Tacksam för svar!

Hej,

Jag har problem med att sätta på armerad PVC-slang 10 x 15 mm som skulle passa till humles spiralkylare 13m.

Hur jag än trycker eller försöka skruva så går den knappt på.

Jag har fått den att sitta ca 1 cm in på röret men det går inte längre än så.

Är det något jag gör fel? Ska man skära upp en bit och trä på och sedan limma eller vad är tanken?

Tacksam för svar!

Här kommer bild på min hydrometer.

http://s7.postimg.org/r78s3ts8n/IMG_1067.jpg

http://s7.postimg.org/dp1vrjg3b/IMG_1068.jpg

http://s7.postimg.org/6kk2ii8tz/IMG_1069.jpg

Hej,

Jag har problem med hydrometern. Då den visar konstiga värden varje gång.

Senaste IPAn jag gjorde fick dessa värden då.

1062 OG
FG: 1016

Detta skulle då ge en alkoholvolym på 6 %

Men om jag testar att köra hydrometern i vatten som har samma temperatur som vörten bredvid så är den inte ställt på 0 utan inställd på 0.010 dvs första strecket efter/under 0.

Ska man då dra av på FG? Så istället för 1016 blir det 1014 (om varje streck = 2) eller blir det 1016 - 0,010 som blir 1006?

I så fall blir det ju stor skillnad eftersom:

1,062 - 1,006 = 0.056 * 105 = 5,88 (5,9?) * 1,25 = 7,35 (7,3 eller 7,4?) = Vol 7,3 lr 7,4 %

Osäker här.

Tacksam för svar!

Hej,

Jag undrar hur jag ska göra med min IPA som jag tänkt buteljera i morgon.
Det är så här att jag torrhumlat den i en jäshink och jag tänkte i morgon göra sockerlag, hälla det i en annan jäshink, sen föra över ölen via hävert till denna hink med sockerlag.

Med en silduk runt hävertslangen så ingen humle följer med, för att sedan försiktigt röra runt så sockret blandas ut.

Är det smart? Funkar det?

Hur gör ni när ni ska filtrera bort humlen efter torrhumling om ni inte använt humlepåse?

Samt hur gör ni för att blanda ut sockerlagret utan att oxidera ölen?

Tacksam för svar!

Hej,

Jag gjorde en veteöl nu i helgen och använder WYEAST Brewers Choice WeihenstephanWheat smackpack jästen.

Första dagen efter den satt igång och jäsa så luktade det typiskt veteöl av det.

Men nu luktar det mest ägg. Vad beror det på?

Jag har använt mig av San Star och rengöringsmedel för göra rent allt.

Temperaturen visar 16-17 grader men det kan vara kallare eller varmare, svårt att säga men troligen inte varmare.

Vad är det som händer? Normalt? Vad är fel om inte annat i så fall.

Tacksam för svar

Hej. Jag har haft en IPA samt ESB på jäsning och hela tiden trott att det varit 18 grader men egentligen har det varit mellan 14-15 pga termometern suttit för högt.

Är ölen förstörd eller kan jag ha dom i rumstemperatur och hoppas på att dom jäser klart/ur sig på det sättet?

Tacksam för svar!

Hej,

Jag har jäst min IPA mellan 18-19 grader i 1,5 vecka nu. Idag hade jag tänkt torrhumla, men så fort jag tog upp min jäshink till köket så har den börjat aktivera sig igen. Den bubblar minst 1 gång per minut men lite mer.

Vad beror det på? Att den blev mer aktiv då det är varmare i köket? Eller för att innehållet åkte runt lite då jag bar på jäshinken?

Eller är den inte färdigjäst? För den har varit tyst i några dagar nu med någon aktivitet då och då.

Tacksam för svar!

bjolu340 skrev:

Alltså en rejält kallkraschad öl som tappas med pumphävert (som ju inte suger direkt från botten utan via en liten kopp) och en säker hand tar inte med sig något grums i ölen - inte förrän man börjar luta hinken för att få med det allra sista och rör upp jästen. Dessutom är det vanliga att man tappar om en gång till en ren hink med sockerlag i för primningen.

Däremot är ju tappkranen till hinken en mycket god investering i mitt tycke. (precis som fat - även om det är en investering av annan magnitud).

Tack för svar!

Skulle behöva ditt svar gällande det där med spraya jäshinken med star san, en mer detaljerad förklaring till den skulle vara jätte snällt!

*Detta gäller alltså när man skall torrhumla smile

peps skrev:
alegi skrev:

Problemet är att om jag gör så (då jag har en flaskfyllare) är att om jag kör den via jäshinken som är fylld med humle (torrhumlingen) samt jästen i botten. Kommer inte detta att följa med i flaskan?

Där hängde jag inte med riktigt. Flaskfyllaren är till för att minimera oxidationen när ölen fylls på i flaskan genom att man så att säga fyller på underifrån. Om du till varje pris vill undvika att få humlerester i flaskorna är det nog säkrast att köra med humlepåse, som andra föreslagit. Och stör man upp lite av jästkakan med häverten är det inte hela världen, den lägger sig fint på botten även i flaskorna. Blir det mycket jäst i de första flaskorna behöver man ju inte välja just dem för långlagring.

Förklarar bättre smile

I jäshinken kommer ju humle samt jästen att ligga, förhoppningarna är att det läggs i botten innan flaskor skall fyllas, detta genom att jag förhoppningsvis kan få plats med jäshinken i kylskåpet.

Då bör ju jästkakan även ta med humlen som flyter runt i ölen efter torrhumlingen.

Den humlen jag skall använda kan vara i både kottar samt pellets, osäker där.

Men vad jag var rädd för är alltså att i botten där jästkakan bildas så kommer även humleresterna att ligga och kanske då hamna i flaskorna om jag använder tappkranen och kopplar en flaskfyllare till den. Antingen blir det stop i antingen tappen, eller så blir det kanske stopp i flaskfyllaren.

Detta är alltså bara något jag oroar mig för, men faktiskt inte har någon aning om ifall det kommer hända.

peps skrev:
alegi skrev:

Genom att stoppa ner hävertslangen hela vägen ner i flaskan och låta det rinna uppåt kanten och sedan dra upp slangen?

Det är precis så man skall göra. En flaskfyllare gör hela proceduren enklare och mindre slabbig.

Problemet är att om jag gör så (då jag har en flaskfyllare) är att om jag kör den via jäshinken som är fylld med humle (torrhumlingen) samt jästen i botten. Kommer inte detta att följa med i flaskan?