Veteöl, jäsningsprocess/tid?
Hej,
idag lägger jag min veteöl på jäsning vilket jag hoppas skall bli en bra veteöl denna gång.
Hur lång är jäsningsprocessen för en veteöl? I form av primärjäsning, sekundär/lagring?
Behövs det en sekundärjäsning för veteöl? och om jag väljer att inte köra en sekundär, hur fungerar det med lagring?
Dvs, hur lagrar jag veteölen? buteljerar jag på flaska och låter ölen lagras i flaska? eller kör jag över ölen till en annan hink och låter den lagras där?
Det sista påminner starkt om sekundärjäsning, eller så har jag fått något om bakfoten.
Tacksam för svar!