Magnetomrörare, hur använder jag den?

Hej,

Om jag skall göra en magnetomrörare, är tanken den att jag skall låta den "jobba" under hela processen.

Dvs att den rör om i vörten under hela jäsningsprocessen för förkulturen? Har inte lyckats hitta någon guide för hur man gör när man använder en magnetomrörare till förkulturering.

Tacksam för svar!

Sv: Magnetomrörare, hur använder jag den?

En bra guide http://www.youtube.com/watch?v=gzywRdcqKRg
Förkulturen ska inte jäsa och producera alkohol egentligen, utan öka antalet celler med syret och näringen i vörten.

Sv: Magnetomrörare, hur använder jag den?

Tack för filmklippet och tack för lätt förståelse.

En fråga till:

När den producerat fram mer celler, häller man ut vörten och låter "jästen" vara kvar som man sedan häller i ölen, eller ska hela innehållet dvs jäst + vört ner i ölen sen?
Macs vörten man gjorde på DME till förkulturen?

Tacksam för svar!

4 Senast ändrad av vetikatten (2013-10-28 09:09:37)

Sv: Magnetomrörare, hur använder jag den?

Gör man mindre batcher så är det att föredra att låta jästen lägga sig, sen tappa av det mesta av vörten försiktigt så jästen blir kvar.
Sikta på ett og mellan 1.030-1.040 i förkulturen.