Varför gör jästen såhär?
Hej,
Jag har jäst min IPA mellan 18-19 grader i 1,5 vecka nu. Idag hade jag tänkt torrhumla, men så fort jag tog upp min jäshink till köket så har den börjat aktivera sig igen. Den bubblar minst 1 gång per minut men lite mer.
Vad beror det på? Att den blev mer aktiv då det är varmare i köket? Eller för att innehållet åkte runt lite då jag bar på jäshinken?
Eller är den inte färdigjäst? För den har varit tyst i några dagar nu med någon aktivitet då och då.
Tacksam för svar!