Viktoria tar jag alltid nar vi koper 1-liters michelada har pa hornan.....Dom saljer i frigolitmugg med lock, precis som vissa saljer kaffe. Micheladan haller sig kall otroligt lange.

Kl 8.24 nu, funderar pa en kall NocheBuena i solen. Det ar ju flytane kavring..... frukosten raddad

Drog i mej min forsta nochebuena i daf sen ett helt ar! Satan va god den var. Smaken paminner valdigt mycket om en ol jag bryggt innan. Samma humle tror jag. Har svart att satta fingret pa vilken. Mellanting mellan 2 av mina tror jag.
Pa lordag ska jag traffa chefslakaren pa cuautemoc moctezuma, och han ska fixa ett studiebesok pa fabriken. Han ar kusin med min fru.

Provade ocksa en bohemia oscura som inte lika mycket foll mej i smaken.
Svarfar hade kopt hem 2 lador nochebuena, 1 lada indio, 2 lador negra modelo och 1 lada corona limited edition. Har sa jag klarar mej ett tag nu... mums!

Ska fa ett samtal i morgon fran coronafabriken angaende studiebesok dar inom kort med engelsk guide.


Uppdatering foljer

Mange

1,603

(10 svar, postad i Utrustning)

Tänkte jag skulle skaffa lite fat sen. Å beergun va då en tanke att fylla ett visst antal flaskor bara. Man har bottensatsen kvar i fatet å kan fylla några flaskor som går att förflytta... till en fest eller ligga ner i kylskåpet

Men blir en del stålar om det inte funkar ju...

1,604

(10 svar, postad i Utrustning)

Nån som användt beergun? Hur funkar den å är den något bra?
Finns den på andra sajter med mer beskrivning?????

Finns här på humlegården

Japp ja ska ta reda på så mycket som möjligt. Så klart högintressant!!!!!

WOW!!! Intressant!!! Får bli att sno ditt recept sen i mars när jag kommer hem! Kl 4 torsdag morgon kommer jag att sluka min första notchebuena på ett helt år!
Men lite seg att du ble först i år med att smaka av en negra modelo.... MEN!!!! Ska göra ett studiebesök på Corona fabriken å ett besök på Cuauthemoc Moctezuma bryggeriet. Tyvärr blir det inget jobb där pga skada i handen som är nyopererad... Men kan ju dricka desto mer öl i stället.... så synd!
Min vienna står på kolsyra nu.... Tar lite tid, har inte blitt nåt än efter 2 veckor som vanligt. Men den är fruktansvärt god ändå.
Nåt att längta till när man kommer hem. Jävlar va det blir brygga av när ja kommer hem! Har vatt skadad nu i 3 månader å inte kunnat brygga ordentligt. Har massor av malt å humle, även jäst som är tvättad å väntar på att bli använd.

Men jag har redan planerat vad jag ska ta med hem i form av öl. Blir en del tequila åxå, som är ett måste när man äter tacos, enchiladas och fajitas.

Men så klart håller jag kontakten med forumet hela tiden.

Mange

1,607

(10 svar, postad i Öl och hälsa)

Det negativa med att dricka flera öl har jag upplevt under ett par brygg-lördagar. Eftersom det tar många timmar i anspråk, kan det gå åt 3-7 öl, minst....
Problemet kan vara att man då glömmer vissa moment i bryggningen. Tex primning.....

Men ett 6-pck 4.5%-öl är inte överkonsumtion om man ser till att den dricks en lördag, å sen övriga dagar i veckan tar 1 eller 2.

Men ett 6-pack kan anses som ganska mycket om drar i sig det 2 ggr om dagen å dom flesta dagar i veckan. (semester undantaget, då det är helt normalt och OK)

Går man däremot till puben en tisdag å smuttar i sig 2 st lager för det är gott efter diverse ärenden på stan, så bör man nog dra på sig huva å rånarluva när man går ut. Annars kan man bli identifierad å socialen vill komma i kontakt med en för sitt alkoholmissbruk.

Jag har båda. Så det får det nog bli skulle jag tro

tänkte brygga lite fulöl. delmäskning då.... Men lite svårt att veta hur mycket humle man ska använda i recepten. Köpte en draught å en lager som jag ska jäsa mellan ölbatcherna. Tänkte man kan mäska en 10 liters batch som vanligt å tillsätta en burk coopers för att dryga ut till 23 - 25 liter.

Men vad för humle använder dom å vilka passar ihop med det som finns i burken?

1,610

(4 svar, postad i Utrustning)

är det inte enklare med en 2L coca flaska?

1,611

(5 svar, postad i Utrustning)

Tja... det är ju nickel, Men nickel fäller inte ut metallen i såna mängder. Nu vet jag inte hur länge torrhumlingen pågår, men skulle själv inte tveka att använda dom.

1,612

(5 svar, postad i Utrustning)

när ja ringde dit i slutet av nov så sa han att han kanske kunde skramla fram 2 fat..... det var priset i annonsen som gällde. Han skulle ringa dagen efter å berätta om han fick tag i nåt fat.
Nåt samtal blev det inte.

Nåt juridikhjälpen finns inte i kristianstad verkar det som, hittade inte på google i alla fall.... var får dom tag i faten tro? Kursade restauranger, eller deras skjul på baksidan? Sen annonserar dom ut fat med kopplingar (enligt bilden) men inget sånt följer med. Visst hade det varit billigt, men i annons säljer man det som finns på bilden om inte annat påpekas.

1,613

(3 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Wow!
Kul att det finns fler som intresserar sig för gamla lageröl! Mest ale här på forumet annars ju.

Den 20 jan flyger jag till mexico, å jag lovar att ta bilder på bohemia, negra modelo å lite andra öl.... ska smaka å försöka skriva ihop lite fakta om mina upplevelser. Svärfar har redan köpt en massa noche buena som står i kylen. Det kommer bli intressant.
Jag kommer precis hinna smaka min wiener som ska flasktappas innan julafton. Den har jäst endast primär i ca 4 veckor i 15 grader.... tyvärr det kallaste jag kan åstadkomma om jag inte vill ha den bottenfrusen.
Så när jag kommer hem i början av mars bör jag ha en färdiglagrad wiener som jag hoppas mycket på.

Men när man inte har nåt direkt att jämföra med så kan det vara svårt... min oscura som inte är en riktig wiener, utan en müncher-bohemian korsning, men min fru tycker den liknar negra modelo, vilket förmodligen har att göra med humlingen.... kan ha haft mycket tur va gäller smakerna så den liknar lite trots att jag inte bryggt med wienermalt.

Kommer snart att brygga en till lika dan.


jag har åxå den boken.... ganska trevlig tycker jag

1,614

(3 svar, postad i Utrustning)

raderat dumma frågor

1,615

(25 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Men jag tror i alla fall att man skulle kunna bygga om en tvättmaskin till mäsk och lakninsmaskin. problemet blir att kunna ta ur malten efter användning.....

man hade säkert kunnat styra temperatur och tider på ett bra sätt med lite grundläggande kunskaper. tänk vilka fördelar med mäsken i rörelse.


drömmer vidare........

1,616

(25 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

jo det är viking. tillverkas i halmstad och i finland. det fina är att han tar hem ur humles sortiment, så frakten blir samma, behöver inte beställa från 2 olika lev. tycker det är kanon. Just att man kan köpa krossad malt förenklar saken betydligt.

1,617

(25 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Portugisen skrev:

Hej Scaryeyes.

Hur mäskar du och lakar du?  Kör du i kylbag?  I kastrull får man gärna hotspots och det är viktigt att röra om med jämna mellanrum så att vämen distribueras ordentligt.  Rör jag inte om får jag heller inte ut mer än 50%.

Sedan kan man ju även kolla hydrometern - det är väl inget fel på den? 

Till sist kan ju hur du krossar malten påverka utbytet.  För grovt eller för fint ger sämre resultat.

Jo det är i kylbag. Det har hänt att jag haft nästan 80% effektivitet nån gång. men tror detta beror på att jag haft för tjock mäsk när det inte blitt så bra.
malten är krossad redan, köper från maltmagnus

har testat double decoction, single decoction, tripple decoction single infusion, temperature mash å andra innovativa mäsknings program.....

men att köra en mäskning i 70 min på 68 grader i kylbag å sen laka ur är nog bästa sättet....

de e gött. mina brukar alltid komma igång riktigt fort. pga att jag kyler inte till den kylan jag borde.
Men har just avklarat min black santa för kvällen. en riktigt god julöl som ligger nära 9%. Tog en doppelbock innan åxå. Det susar lite efter ett par så starka....he he

Men nu var det ju notche buena som man ville ha. Måste börja snickra på en sån. kan tyvärr inte brugga nåt på 6 veckor pga opererad hand, så det blir en massa timmar med beersmitg å tömning av backar så man har tomt tills det är dags igen.....

Ska till mexico 20 jan å kommer hem 3 mars. Då är det brått att brygga lager! Sen blir källaren uppåt 20 grader tyvärr......

1,619

(30 svar, postad i Utrustning)

vad för cirkulationpump använder du?
Intressant detta. kommer bygga nåt liknande då jag i nuläget endast kan brygga 10 liters batcher.
tänkte först att man skulle styra det elektroniskt så man får en automatisk mäskning, men ganska onödigt. Huvudsaken man kan få bra utbyte. Nackdelen med ett sånt system borde vara lakningen... Förlorar man inte en del här?

om man har en anordning så man lyfter upp mäskröret å säkrar det i position över boilern i nån ställning. häller på lakvatten å bara sköljer mäsken, kan det funka tro?

Angående halva batcher så kan det vara lite knepigt..... Kanske många pluggar? Hur löste du det på din?

Min oscura är helt prfekt. frun vill inte ha nåt annat, så jag får knappt smaka den.
Har en vienna i källare nu. Det är en äkta wiener

Wiener
Brew Type: All Grain Date: 2009-11-27
Style: Vienna Lager Brewer: Mange
Batch Size: 10.00 L Assistant Brewer: 
Boil Volume: 11.45 L Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 75.0 %

Brewing Steps Check Time Step
2009-11-27 Clean and prepare equipment.
--  Measure ingredients, crush grains.
--  Prepare 14.04 L water for brewing
--  Prepare Ingredients for Mash
Amount Item Type
2.58 kg Vienna Malt (6.9 EBC) Grain
0.01 kg Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBC) Grain

--  WARNING: Preheat Mash Tun - No equipment adjustments made!
2 min Mash Ingredients
Mash In: Add 6.75 L of water at 74.7 C
90 min - Hold mash at 68.0 C for 90 min
--  Drain Mash Tun
--  Batch Sparge Round 1: Sparge with 3.65 L of 75.6 C water.
--  Batch Sparge Round 2: Sparge with 3.65 L of 75.6 C water.
--  Add water to achieve boil volume of 11.45 L
--  Estimated Pre-boil Gravity is: 1.058 SG with all grains/extracts added
Boil for 60 min Start to Boil
Amount Item Type
11.00 gm Hallertauer Mittelfrueh [4.30%] (60 min) Hops
7.00 gm Tettnanger [4.10%] (60 min) Hops
0.30 kg Beet sugar (0.0 EBC) Sugar

40 min into boil Add 7.00 gm Tettnanger [4.10%] (20 min)
40 min into boil Add 2.00 gm Home grown [2.00%] (20 min)
55 min into boil Add 0.25 tsp Yeast Nutrient (Boil 5.0 min)
59 min into boil Add 2.00 gm Home grown [2.00%] (1 min)
59 min into boil Add 7.00 gm Tettnanger [4.10%] (1 min)
--  Cool wort to fermentation temperature
--  Add water (as needed) to achieve volume of 10.00 L
--  Siphon wort to primary fermenter and aerate wort.
--  Add Ingredients to Fermenter
Amount Item Type
1 Pkgs Saflager (Fermentis #S-23) Yeast-Lager

2009-11-27 Measure Original Gravity: ________ (Estimate: 1.067 SG)
2009-11-27 Measure Batch Volume: ________ (Estimate: 10.00 L)
4 days Ferment in primary for 4 days at 20.0 C
2009-12-01 Transfer to Secondary Fermenter
7 days Ferment in secondary for 7 days at 20.0 C
2009-12-08 Measure Final Gravity: ________ (Estimate: 1.019 SG)
--  Bottle beer at 15.6 C with 56.7 gm of corn sugar.
4.0 Weeks Age for 4.0 Weeks at 11.1 C
2010-01-05 Sample and enjoy!

1,621

(1 svar, postad i Utrustning)

om man köper vanliga 30 liters ölfat. vad kostar kopplingar å grejjor till såna tro?
Går det att hitta beg? Det brukar väl skilja åxå mellan leverantörer hur faten ser ut va?

Kan det verka dyrt med 450:- för ett vanligt fat?

alltså... kommer inte musten ifrån svagdrickan? Jag bryggde nyss en julöl som smakar mycket julmust, fast den är 9%
jättegod

1,623

(25 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

De e ju fan!

Satte en vienna i dag, men det är ju som förgjort!

Hade bara 55% effektivitet!

Fick i panik tillsätta strösocker.


Hade 70% som default när jag räknade på receptet.

Men när jag lakat ur så hamnade jag 50% Därför öste jag i socker.


Wiener
Brew Type: All Grain Date: 2009-11-27
Style: Vienna Lager Brewer: Mange
Batch Size: 10.00 L Assistant Brewer: 
Boil Volume: 11.45 L Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 55.0 %

Brewing Steps Check Time Step
2009-11-27 Clean and prepare equipment.
--  Measure ingredients, crush grains.
--  Prepare 14.04 L water for brewing
--  Prepare Ingredients for Mash
Amount Item Type
2.58 kg Vienna Malt (6.9 EBC) Grain
0.01 kg Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBC) Grain

--  WARNING: Preheat Mash Tun - No equipment adjustments made!
2 min Mash Ingredients
Mash In: Add 6.75 L of water at 74.7 C
90 min - Hold mash at 68.0 C for 90 min
--  Drain Mash Tun
--  Batch Sparge Round 1: Sparge with 3.65 L of 75.6 C water.
--  Batch Sparge Round 2: Sparge with 3.65 L of 75.6 C water.
--  Add water to achieve boil volume of 11.45 L
--  Estimated Pre-boil Gravity is: 1.045 SG with all grains/extracts added
Boil for 60 min Start to Boil
Amount Item Type
11.00 gm Hallertauer Mittelfrueh [4.30%] (60 min) Hops
7.00 gm Tettnanger [4.10%] (60 min) Hops
0.30 kg Beet sugar (0.0 EBC) Sugar

40 min into boil Add 7.00 gm Tettnanger [4.10%] (20 min)
40 min into boil Add 2.00 gm Home grown [2.00%] (20 min)
55 min into boil Add 0.25 tsp Yeast Nutrient (Boil 5.0 min)
59 min into boil Add 2.00 gm Home grown [2.00%] (1 min)
59 min into boil Add 7.00 gm Tettnanger [4.10%] (1 min)
--  Cool wort to fermentation temperature
--  Add water (as needed) to achieve volume of 10.00 L
--  Siphon wort to primary fermenter and aerate wort.
--  Add Ingredients to Fermenter
Amount Item Type
1 Pkgs Saflager (Fermentis #S-23) Yeast-Lager

2009-11-27 Measure Original Gravity: ________ (Estimate: 1.051 SG)
2009-11-27 Measure Batch Volume: ________ (Estimate: 10.00 L)
4 days Ferment in primary for 4 days at 20.0 C
2009-12-01 Transfer to Secondary Fermenter
7 days Ferment in secondary for 7 days at 20.0 C
2009-12-08 Measure Final Gravity: ________ (Estimate: 1.015 SG)
--  Bottle beer at 15.6 C with 56.7 gm of corn sugar.
4.0 Weeks Age for 4.0 Weeks at 11.1 C
2010-01-05 Sample and enjoy!

Taste Rating (50 possible points): 35.0

1,624

(0 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Nu blev inte denna riktigt så mörk som jag hade tänkt.
Tappade på flaska i dag. Den är en helt underbar julöl/mumma redan nu. Ska bli roligt att smaka den om en månad. Å även efter flera månaders lagring. Komme nog att brygga en lika dan i slutet av vintern å lagra den till nästa jul.
Kryddningen visade sig vara perfekt. Men så klart... efter lagring ändrar sig smaken mycket, oftast till det bättre... he he


BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: Black Santa
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Chrismas Brew
TYPE: All Grain
Taste: (0.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 10.00 L     
Boil Size: 11.45 L
Estimated OG: 1.077 SG
Estimated Color: 46.0 EBC
Estimated IBU: 34.1 IBU
Brewhouse Efficiency: 60.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
1.87 kg       Müncher malt (18.0 EBC)                   Grain        47.2 %       
0.55 kg       Carapale (8.0 EBC)                        Grain        13.9 %       
0.50 kg       Pilsner (3.5 EBC)                         Grain        12.6 %       
0.29 kg       Crystal 100 (100.0 EBC)                   Grain        7.3 %         
0.03 kg       Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBCGrain        0.8 %         
0.02 kg       Black malt (1500.0 EBC)                   Grain        0.5 %         
12.00 gm      Northern Brewer [10.50%]  (60 min)        Hops         26.8 IBU     
15.00 gm      Saaz [3.30%]  (20 min)                    Hops         6.4 IBU       
15.00 gm      Saaz [3.30%]  (2 min)                     Hops         0.9 IBU       
0.70 kg       Honey (2.0 EBC)                           Sugar        17.7 %       
2 Pkgs        Saflager (Fermentis #S-23)                Yeast-Lager               


Mash Schedule: Decoction Mash, Triple, Lager
Total Grain Weight: 3.26 kg
----------------------------
Name               Description                        Step Temp     Step Time     
Dough-In           Add 6.12 L of water at 21.1 C      21.1 C        15 min       
Acid Rest          Add 4.25 L of water at 74.2 C      40.6 C        20 min       
Protein Rest       Decoct 1.99 L of mash and boil it  50.0 C        10 min       
Dextrinization RestDecoct 4.58 L of mash and boil it  68.3 C        20 min       
Mash Out           Decoct 3.29 L of mash and boil it  76.7 C        5 min         


Notes:
------
Kryddning;

  10 st enbär,
  10 st kryddnejlikor
    1 st kanelstång
   0.5 tsk kardemumma

jag fyller alltid mätglaset, håller det under rinnande vatten å handen för öppningen. tar inte så lång tid. Sen är det bara att mäta tempen med stektermometern ju. Enkelt å billigt. Om man har ett mer industriellt bryggande, skulle jag nog provat calculatorn. Å samkört båda metoderna några bryggningar å dokumenterat. Sen vet man ju var värdena bör ligga.