Hej Bo.
Grattis till att årets lageröl blivit bra. Hur blev det nu, lagrade du länge på dunk/hink och sedan tappade på flaska eller gjorde du som du brukar, på flaska? Din lagerbryggartradition är tradition även här på forumet!
Faktum är att jag har samma bok, Öl från hela världen, och just nu är den litteratur på muggen. Det är ju enda platsen man får vara i fred! Inte någon "fantastisk" ölbok precis och hur man klassat öl får mig att undra ibland. Men den är utmärkt för att inspirera, och det är just i det syftet jag läser den. Just Bohemia och Santa Clara är intressanta öl från Mexico. Bohemia, tillsammans med Negra Modelo, har alltid varit en av mina mexikanska favoriter men trots att båda klassas som wieneröl så är det två mycket skilda öl. Bohemia är precis som namnet indikerar inspirerad i sin tur av tjeckisk öl och har, om minnet inte sviker mig, en restsötma som påminner och tjeckisk pilsner. Däremot är smaken och färgen mer åt det klassiska wienerölhållet. Santa Clara är en anna god öl, men det var länge sen nu. Tyvärr har boken inte Negra Modelo, och det är jävligt synd. Jag skulle önskat jag fick se en bild på färgen. Jag drack en senast i mars i år, men jag minns helt enkelt inte hur mörk den var.
Under USA-delen hittar du två öl som "inspirerat" mig under den senaste tiden; Leinenkugel's Red Lager och Schell's Firebrick, en röd lager och en amber lager. Tyvärr har jag inte smakat på varken, men dom verkar vara goda, jag inbillar mig det.
I helgen bryggde jag en röd lager som precis börjar sin primärjäsningsresa nere i ölkylskåpet, inspirerad av Leinie's Red Lager, fast helt utan att veta hur den smakar eller vad den är gjord av. Färgen är mörkt röd, EBC 37, och lite högre i OG än vad jag hade tänkt. Det var min andra bryggning med BM och utbytet blev lite högre än planerat. Samtidigt ville jag inte späda ut ölet med konsekvens att humlen skulle falla tillbaka. Båda mina två BM-lager står nu i samma kylskåp och jäser. I januari blir det omtappning. Svårt att vänta.
Vi hörs - ha en skön jul, Bo!
Pål
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.