Mexixan wiener

Hej Pål samt scaryeyes

Efter att slagit in alla julklappar samt tagit fram min halm bock så var törsten "stor".

Provsmakade min årliga Lager öl. Bryggd  091007, kallagring  091109. Så här långt i dag:

Utseende: Halm gul. 

Beska, smak, arom;  Bra beska, ok smak, låång arom

Smak: Ingen fruktighet, en av mina sedan 1996 mest ren smakande. Det kändes trevligt, känner ingen fruktighet. Torr ren smak samt en kraftig beska.

Är mycket nöjd med mitt öl. Namn: Homage till PM 6. Pm 6 är pappersmaskin nr 6,  den jag körde, den stoppades 090325. Fick slutlönen i dag, samt skickade in mitt allra första kassakort.

Pål samt scaryeyes, läser i en öl bok, öl från hela världen heter den.

Om Mexico: Bohemia, samt Corona Pacifico Clara, det är dom öl som skall vara av wiener typ, men det visste ni väl redan. Om inte så håll till godo.

Vänliga JUL HÄLSNINGAR

Bo/Techno

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Mexixan wiener

Hej Bo.

Grattis till att årets lageröl blivit bra.  Hur blev det nu, lagrade du länge på dunk/hink och sedan tappade på flaska eller gjorde du som du brukar, på flaska?  Din lagerbryggartradition är tradition även här på forumet!

Faktum är att jag har samma bok, Öl från hela världen, och just nu är den litteratur på muggen.  Det är ju enda platsen man får vara i fred!  Inte någon "fantastisk" ölbok precis och hur man klassat öl får mig att undra ibland. Men den är utmärkt för att inspirera, och det är just i det syftet jag läser den.  Just Bohemia och Santa Clara är intressanta öl från Mexico.  Bohemia, tillsammans med Negra Modelo, har alltid varit en av mina mexikanska favoriter men trots att båda klassas som wieneröl så är det två mycket skilda öl.  Bohemia är precis som namnet indikerar inspirerad i sin tur av tjeckisk öl och har, om minnet inte sviker mig, en restsötma som påminner och tjeckisk pilsner.  Däremot är smaken och färgen mer åt det klassiska wienerölhållet.  Santa Clara är en anna god öl, men det var länge sen nu.  Tyvärr har boken inte Negra Modelo, och det är jävligt synd.  Jag skulle önskat jag fick se en bild på färgen.  Jag drack en senast i mars i år, men jag minns helt enkelt inte hur mörk den var.

Under USA-delen hittar du två öl som "inspirerat" mig under den senaste tiden; Leinenkugel's Red Lager och Schell's Firebrick, en röd lager och en amber lager.  Tyvärr har jag inte smakat på varken, men dom verkar vara goda, jag inbillar mig det. 

I helgen bryggde jag en röd lager som precis börjar sin primärjäsningsresa nere i ölkylskåpet, inspirerad av Leinie's Red Lager, fast helt utan att veta hur den smakar eller vad den är gjord av.  Färgen är mörkt röd, EBC 37, och lite högre i OG än vad jag hade tänkt.  Det var min andra bryggning med BM och utbytet blev lite högre än planerat.  Samtidigt ville jag inte späda ut ölet med konsekvens att humlen skulle falla tillbaka.  Båda mina två BM-lager står nu i samma kylskåp och jäser.  I januari blir det omtappning.  Svårt att vänta.

Vi hörs - ha en skön jul, Bo!

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

3 Senast ändrad av scaryeyes (2009-12-22 13:35:53)

Sv: Mexixan wiener

Wow!
Kul att det finns fler som intresserar sig för gamla lageröl! Mest ale här på forumet annars ju.

Den 20 jan flyger jag till mexico, å jag lovar att ta bilder på bohemia, negra modelo å lite andra öl.... ska smaka å försöka skriva ihop lite fakta om mina upplevelser. Svärfar har redan köpt en massa noche buena som står i kylen. Det kommer bli intressant.
Jag kommer precis hinna smaka min wiener som ska flasktappas innan julafton. Den har jäst endast primär i ca 4 veckor i 15 grader.... tyvärr det kallaste jag kan åstadkomma om jag inte vill ha den bottenfrusen.
Så när jag kommer hem i början av mars bör jag ha en färdiglagrad wiener som jag hoppas mycket på.

Men när man inte har nåt direkt att jämföra med så kan det vara svårt... min oscura som inte är en riktig wiener, utan en müncher-bohemian korsning, men min fru tycker den liknar negra modelo, vilket förmodligen har att göra med humlingen.... kan ha haft mycket tur va gäller smakerna så den liknar lite trots att jag inte bryggt med wienermalt.

Kommer snart att brygga en till lika dan.


jag har åxå den boken.... ganska trevlig tycker jag

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexixan wiener

När jag var i Portugal över jul och nyår ville frugan att vi skulle besöka El Corte Ingles i Vigo, Galicien. Bra, sa jag, och överraskade min fru.  Då kan jag köpa lite goda öl.  Det kan ju tyckas lite märkligt att man måste åka till El Corte Ingles i Vigo bara för att få bra öl i Portugal, men trots att man inte har systembolag är det inte mycket intressant att hitta på ölhyllorna i det avreglerade Portugals hypermarkets.  El Corte Inlges, å andra sidan, har ett ganska stort Harrodskomplex och försöker sälja så varierade produkter som möjligt. Det betyder att man hittar många bra öl i deras Supermarket i källarvåningen.

Där hittade jag bl.a. Pacifico Clara och stryk det jag sa om ölen ovan.  Den är inget vidare och definitivt ingen Wiener.  Smakar Corona och i mina ögon är det inget plus.  I varje fall inte i kalla regniga Portugal eller kalla snöiga Sverige.  Kanske på en playa i Mexico är den OK.

Fick även med mig tre Negra Modelo med mig hem till Sverige, en drack jag nere i Portugal.  Den smakade mycket mindre och lättare än vad jag kunde minnas.  Undrar om receptet inte har ändrats och ölet blivit blaskigare med åren?  Eller är det min smak som blivit mer kräsen?  Men nu har jag i alla fall äkta Negra Modelo att göra sida-vid-sida test med min egen Oscura.

Om det nu blir någon Oscura?  Tappade om min Oscura på sekundären efter närmare 30 dagars jäsande i kylskåpet och SG låg på 1.019, alltså 6-7 pinnar under förväntad FG.  Jag vete fabian vad det är som blir fel, denna gången vet jag med säkerhet att mäskningen inte varit vid fel temp, men mina brygder jäser fan i mig inte ut ordentligt. Kan det vara för många / för stora temperaturfluktuationer i kylskåpet?  Jag har visserligen samma problem med mina senaste ales också, kan det vara att jäshinkarna som bör bytas ut?

I allafall fick jag ta fram ytterligare ett paket Saflager 34/70 och hälla i.  Min Oscura skall vara utjäst och torr.  Det är bara att hålla tummarna.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.