recept på god julmust eller svagdricka?

Någon som har ett riktigt bra recept på god julmust eller svagdricka? med just rätt malt/humle smak och arom?

Hade tänkte försöka få till nåt själv, men undrar om det finns någon som har något bra "grundrecept" på en god must alt svagdricka? Vilken humle ska man välja, etc?

/Fredrik

Sv: recept på god julmust eller svagdricka?

Här finns ju en svagdricka, men det har du säkert redan sätt!

http://www.shbf.se/Hembryggning/old_recept/8e1.html

Det skulle kanske vara kul och göra en julmust, så får barnen smaka på det som finns i den stora spannen!

Tackar! Det hade jag inte sett! Lite skeptisk till sukketterna dock, men det går väl att byta ut. Det är ett grundrecept iallafall, vilket var precis vad jag var ute efter! smile

Till nästa jul hade jag tänk göra dels egen must/svagdricke aktigt, och även eget mousserande vin till nyårsafton så småningom. Har aldrig gjort vin så jag tänkte testa det med.

/Fredrik

Det var ju roligt att jag fick svara på nåt; jag har ju bara frågat hittills! smile

Fredrik skrev:

Tackar! Det hade jag inte sett! Lite skeptisk till sukketterna dock, men det går väl att byta ut. Det är ett grundrecept iallafall, vilket var precis vad jag var ute efter! smile

Till nästa jul hade jag tänk göra dels egen must/svagdricke aktigt, och även eget mousserande vin till nyårsafton så småningom. Har aldrig gjort vin så jag tänkte testa det med.

/Fredrik

Vitsen med sacketter är att de innehåller sackarin som inte jäses av öljästen.
Dvs det blir sött även fast det jäst ut.

Jag kanske är lite kinkig men jag tycker det blir en konstig bismak av sukketter. Jag har testa det många gånger i kaffe och det går inte riktigt att jämföra, smaken av sukketter är helt annorlunda än socker även om de är söta båda två.

Jag gjorde aldrig någon must i år (fick int tid) men däremot gjorde jag ett mousserande vin. Den är sötat med vanlig strösocker. (Efter avslutad jäsning/klarning och tillsats av bensoat.)

/Fredrik

Jämför också den köpmust som finns. Den sockerfria must som innehåller diverse sötningsmedel (förvisso oftast acesulfam och aspartam, och inte sackarin) tycker jag smakar skit. Den är söt, men den ger en tydlig karaktär av en sorts artificiell sötma som händer ihop med någon konstig bismak, lite metallisk, besk på något vis.

/Fredrik

Vilka modifikationer i recpetet behövs för att det ska bli en julmust?

Tyvärr så finns det väldigt få människor som vet receptet på julmust.
All julmust tillverkas av Roberts i Örebro.
Alla bryggerier får beställa julmustextrakt av Roberts.
De har sedan lite olika mycket vatten, sockertillsats och lite olika tilllagning och lagring.
Receptet är hemligt, så man måste gissa och testa lite om man vill försöka själv för hemmabruk. Vört och humle och socker ingår så mycket framgår av ingredienserna. Exakt vilken humle, hur mycket, vilka maltsorter mm måste du gissa dig till själv.

Hejsan, söker med ljus och lykta efter ett klassiskt svagdricke recept, länken här ovan funkar inte längre och har letat på shbf sida men hittar inte... finns det nån vänlig själ??

//Mattias

Hittade denna supergamla tråd, och började fundera. Är det någon som har testat att göra en maltläskedryck nån gång? Det kanse är lite för sliskigt med läsk för de flesta här, men det skulle vara grymt att få till en mustliknande dryck. Jag antar att det är kolsyresättningen som är det största problemetet om man inte väljer att tappa på fat. Sen undrar jag om det ska vara vört eller utjäst vört(öl) man använder?

Skulle vara kul att leka lite med detta.

Hej!

Jag gjorde ett försök på svagdricka för ett par år sedan, inspirerad av vad jag läst om hur man bryggde öl förr i tiden. Satslakning var såvitt jag kan förstå det vanligaste sättet att laka, och man tog den första vörten till öl, och den andra vörten till svagdricka.

Jag tog en tredje sats till svagdrickan, kokade den med bara lite humle (ledsen, har inga mått, skrev tyvärr inte ned hur jag gjorde) och lät den jäsa som vanligt. Skulle tro att den höll OG 1020-1025. Sedan sötade jag den med laktos och tappade upp den på en sådan där gammal 5-litersflaska inbyggd i en träställning med lite socker som priming.

Resultatet blev väl sådär. Den tredje satsen innehåller väldigt mycket tråkiga och astringenta smaker, och dessa tillsammans med den i mitt tycke lite läbbiga sötman från laktosen gjorde att det mesta hälldes ut.

Kanske försöker jag igen någon gång, men då får jag ta med mig lärdomarna från detta försöket. Kanske kan man svavla ihjäl jästen och söta med vanligt socker?

Think globally. Drink locally.

Till julmust tror jag på rostat korn och karamellmalt som smak i kombination med enbär, lakrits o annat gott.
Basmalt är eg inte så intressant i frågan.

Koka ett par min med lite tysk humle, Hallertau eller liknande. (Julmusten eller iden till den kommer väl från tyskland, eller rättare sagt
av en svenne som vart i tyskland har jag för mig.)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

alltså... kommer inte musten ifrån svagdrickan? Jag bryggde nyss en julöl som smakar mycket julmust, fast den är 9%
jättegod

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house