1,576

(34 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Negro har lite mer rostad malt i smaken, medan obscura ar lite mer som en ljusare ol. Tyvarr har jag for lite erfarenhet att saga exakt vilken humle dom anvander. Men bohemia obscura ar mer lik indio, fast maltigare och battre humlad.

Vi far hoppas att efter iopslagningen med heineken, dom borjar salja mer sorter i europa. Finns dom i europa bor dom ju ga att bestalla. Betalar ju garna lite extra for utomordentliga ol!

Tank om nochebuena skulle ga att kopa i sverige!

Kan fota ett test till sen. Men far bli i morgon nar ljuset tillater. Just nu ar det mulet och askvader i luften. Ska ta en tripp till Chiapas i nasta vecka, blir kul att se lite annat ocksa. En biltur pa ca 150 mil enkel resa.
Far se va det finns for ol dar nere......

1,577

(34 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Har ar en side-by-side bild! Var tvungen att oppna och dricka 2 stycken samtidigt... sa synd! he he


http://forumbilder.se/images/b7201094825PM989b.jpg

Var pa en restaurang i dag utanfor Teotihuacán. Vi fick notan skriven pa en servett! HA HA
Har aldrig vatt med om det tidigare..... billigt???? Tja... 16 pesos for en ol.... ca 8 spann! Sa jag kopte 2 direkt!

http://forumbilder.se/images/212010125402Afa02.jpg

1,579

(34 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Jag har fatt lite inside information. Traffade min frus kusin i dag som ar lakare pa Quauthemoc Moctezumac.
Det foretaget startades av 6 vanner som hade hembryggning som hobby. Och hette da bara Quautemoc.
Nu inleder dom ett samarbete med Heineken ocg blir varldens 3:dje stoarsta bryggeri foretag.
Kanske vi inom snar framtid kan kopa fler intressanta mexikanska ol i europa. Dom ska namligen borja brygga flera av sorterna bla bohemia och indio i Holland.
I dag fick jag en kasse intressanta ol som ar valdigt limited edition. Bara anstallda kan fa dom olen, och dom ar forbjudna som forsaljning. Lagger upp en bild i morgon som kuriosa.

Vidare finns en Bohemia Especial som saljs i 1 liters flaskor, endast i ett valdigt begransat antal affarer. Kostar ca 150:- flaskan. Jag ska forsoka fa tag i en san ocksa.

Sen vet jag att dom anvander majs i dom ljusaste sorterna som tex sol. Mangder kan jag inte fa reda pa da recepten ar hemliga. Men vid ett besok i bryggeriet kan jag fa reda pa lite till lovade han.

1,580

(34 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Tror jag maste flika in nagot jag tankt pa ett tag. Angaende industriell lager...Skrapol eller ej. Vilka ljusa lager ar i sa fall skrap?Alla ljusa lager som inte bryggs hemma i koket ar i sa fall skrapol. Alla vanligare ol bryggs industriellt. Tror det snarare ar sa att folk som hellre dricker ale forkastar ljus lager. Nu hojer jag inte pripps bla till skyarna, ej heller budweisser. Inte manga carlsberg heller.
Har man adjunkts i olen i stallet for mer malt, tycker jag det ar skrap ol. Vet att jankarna har det. Sen kan olen vara hur fin som helst, men anvander dom fel humle, smakar olet inte bra i alla fall!

Har smakat och jamfort flera olika morka och ljusa har i mexico nu. Har inte hittat nan som ar riktigt dalig och smaklos. Har inte jamfort vanlig sol annu.
Men 1 sak vet jag! Mexikanarna vet hur man brygger bra ol! Speciellt dom gamla wienersorterna fran slutet av 1800-talet.

Bada bohemia ar helt otroliga ocksa.


Ja ska kasta upp receptet pa min vikingpilsner sen nar ja kommer hem. For det var en fulltraff! Kanske nan vill brygga en bohemia klon.....

1,581

(34 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

He he... Ja har tatt en stor Jimador till maten me!  Sorry, men kan inte spanska annu.... men forsoker lara mej. "Ny fest varje dag"

1,582

(34 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Pal! Nu har du att boka en resa till mexico!
Kommer nagra fler recentioner inom kort! Var och kopte 4 6-packar med olika ol i dag. Men kan ju inte recensera mer an 2 at gangen, for man blir ju full a kan inte skilja pa smakerna.... he he... En bi-effekt man inte kan blunda for.......

Annu sa lange har jag inte stott pa nagon som brygger sjalv eller hort om microbryggerier. I sjalva verket tror jag folk i allmannhet, i alla fall i stan , tycker det finns tillrackligt med ol att kopa.
Finns ju sa otroligt manga inhemska sorter. Dessutom dricker gemene man mycket michelada som man koper pa gatorna.
Men tar snart en tripp soderut, sa da far vi se vad det innebar. Men kommer besoka corona bryggeriet innan dess. Sa jag har ju lite fragor tills dess me.

1,584

(34 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Japp... Tycker jag me. Men jag tror Modelo har nan form av jubileum. Formodligen for att den 16 september ar det 200 ars jubileum for Indipendece. Corona extra finns ocksa som special edition. Men den tycker jag smakar exakt samma som vanlig. Men dom har plastoverdrag med fina motiv pa alla flaskorna. Olika lanskapsmotiv, fran olika delar av mexico.
Fortsatter editera i forsta inlagget om dolika sorterna.

1,585

(34 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Var tvungen att editera lite eftersom den nya special edition negan inte ar samm som orginalet, vilket jag forst trodde. Men valdigt svart att kanna skillnaden. Sjalv ar jag ingen smakexpert, sa ta detta med en nypa salt.

1,586

(12 svar, postad i Utrustning)

larslind skrev:

Jag har två sådana det fungerar utmärkt !
stoppar man ner en el grilltändare så får man ett fint rullande kok

ett fynd

Vill ha, vill ha, vill ha!!!!!!!!!!

1,587

(4 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Hmm... jag brukar noja mej med ol.... men ibland nar det ar fest och man har tyckt det inte har rackt, sa har man dratt i sig nagra whiskey. Sen efter efter ytterligare ett gang ol och nagra tequila sa racker det absolut!
Mina kompisar, flickvanner, foraldrar och fru kan intyga att det ar tillrackligt!

1,588

(12 svar, postad i Utrustning)

Techno skrev:
scaryeyes skrev:

bara det att nu ar det utforsaljning... kommer forsvinna verkar det som

Jag vill ha en men jag ar i mexico kommer inte hem forran i borjan av mars.... da ar val alla slut........

Hej scaryeyes

Hur är läget i Mexico?

En del har det  bra i vinterkylan. Väntar mig lite praktik samt teori om dina favo öl när du är hemma. Ta det lugnt bara, man läser ju om hemska saker i tidningarna om mexico

Bo

Jo man e glad man slipper snon! HA HA
Kommer besoka bryggerier och forvantar mej bra info darifran. Sen finns har en lang och utvecklad olkultur, vilket dom flesta inte vet om. Finns massor av fina bade morka och ljusa lagerol, som inte kan forvaxlas med industriell lager, aven om corona extra och sol ar just sana.
Fer info kommer senare

edit: Jo visst forekommer det saker i mexico... Men procenten av overfall och mord ar nog samma eller kanske mindre an i stockholm. Vet inte hur manga som bor i stockholm, men har i mexico city bor troligen 22 ggr mer. Alltsa 22 miljoner.
Dom flesta knarkrelaterade brott forekommer dessutom i norra mexico.

mange

1,589

(39 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Funkar det bra, kanske man ska forsoka sej pa det.  Bara varit lite skeptisk mot tillsatser i olet. Men visst ska man vara oppen. Fast jag har lite funderat pa att jasa kolsyran pa fat och bygga filtreringsanlaggning under tryck. Vet inte annu hur ett filter borde vara utformat, men tankarna finns dar.....

1,590

(39 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Har aldrig anvant nagra tillsatser forutom nutrient mojligen. Olen blir alltid klar. Sa klart kylgrumlar en del ol, men forsvinner igen nar olen statt nagra min.
Folk i allmanhet skiljer ju pa system ol och farskol..... jag brygger farskol. Da ar det helt ok om olen inte ar helt klar.

Hade for ett par veckor sen en bekant hemma som samtidigt som mej i borjan av -90 talet bryggde en massa ol. Vi hade ingen vetskap i hantverket, eller internet for den delen. Jag bryggde coopers lager i 25 grader och han bryggde en annan som hette guld ol. Givetvis med satsens orginaljast och strosocker.
Kan meddela att min ol blev nagot battre an hans. Sa klart fick vi in mycket syre i processen, sa det smakade inte superbra.

Han fick smaka 5-6 olika ol jag bryggt nu, och alla var mer an godkanda. Manga var inte helt glasklara, utan koldgrumlade, men hade liten eller ingen som helst betydelse. Anda ar han otroligt krasen nar det galler alkoholhaltiga drycker. (Holl pa med tillverkning i manga ar av hembrant)

Sa enligt mitt tycke behover man bara anvanda sant om man ska tavla, impa pa folk eller nat. Brygg i stallet sa ofta sa olet kan lagras i 6 - 10 veckor. Da ar det klart i alla fall


(nu sager jag inte att jag alltid gor sa.... har otroligt svart att lagra mitt i mer an 3 veckor)

1,591

(13 svar, postad i Humlegården)

Beror ju lite pa vilken humle man ar ute efter. Tank pa att en planta blir valdigt stor. Om man odlar den pa stang upp till 5 meter hog. Pa en balkong bor 1 planta tacka en stor del av balkongen.
Men den ger inte sa manga batcher ol som man kanske skulle vilja. Fast brygger man inte jattemycket kanske man kan klara sej till nasta ars skord.
Humletorkan i nasum saljer svalof. Men kanske nan annan smakhumle du ar ute efter? http://www.humletorkan.com/

Det basta ar om man har tex foraldrar som bor i hus eller andra bekanta, som kan tycka det ar skoj med humle.. Men det sprider sej. Ett javla ogras nar det ar oonskat.... Mossan vill bli av med allt dar hemma. Men det satter jag stopp for! Har nyss bryggt en wiener ol med en del av det humle jag plockade i hostas dar. Tycker det blev helt ok.
Vet inte vilken sort, annars kunde man skickat.
Helt klart en forvildad planta som odlades i omradet forr. (Finns i hela tradgarden nu)

1,592

(4 svar, postad i Utrustning)

ok... Da dricker ja upp allt i kvall!

1,593

(4 svar, postad i Utrustning)

ok... men det ar den tidsperioden man snackar om da. Vi bestallde ett 30 liters fat har, men fick reda pa att vi blir 15 st, sa det ar ju inga probs denna gangen. Men bra att veta. Dom kor alltid handpump har nar man bestaller hela fat.

1,594

(4 svar, postad i Utrustning)

Nar man anvander handpump, sa pumpar man ju in luft i fatet... Hur lange klarar sej olen fran syra??? Innan det tar smak efter syresattningen alltsa. Jag ar lite skeptisk mot det. Eller far man vara saker pa att man dricker 30 liter pa en kvall......

1,595

(34 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej  Vet inte om detta ar ratt rubrik att posta under, Men vill inte forstora Portugisens trad helt.


Jag borjar sa smatt med att lagga upp nagra bilder pa ol jag druckit i dag

Pacifico:  Grupo Modelo.4.5% liten beska. ganska liten arom och moderat humlesmak. Mycket ljus lager  med lite rund smak med liten kropp. En god öl att dricka manga av. En klar sommar öl
http://forumbilder.se/images/e29201012230913cb.jpg


Leon: Grupo Modelo. 4.5% En bayersk typ med liten till medel beska. liten angenam arom med moderat humlesmak med lite maltighet men liten kropp. God öl att smutta pa, men  aven dricka manga av. fint rodbrun till fargen.

http://forumbilder.se/images/cc920101224011cb2.jpg


NocheBuena: Cuautemoc Moctezuma. 5,9%  Min favorit. En wiener ol men god beska, tydlig humle smak och arom. Ganska kraftig öI smaken och medelstor kropp. Färgen är samma som Leon kanske lite morkare. NocheBuena bryggs bara till jul varje år. Aven har symboliserar julstjarnan julen, vilken ocksa heter nochebuena.

Noche Buena

The only Christmas beer in Mexico, Noche Buena is a dark, full-bodied premium brew with a strong, distinctive flavor. True beer connoisseurs await its release every year between the months of October and December, when its rich custom-crafted qualities provide the perfect complement to the holiday spirit. Emblazoned with the festive Poinsettia (or Noche Buena) flower, this brand inspires those who enjoy it to give their best during the holidays by delivering the best quality and taste available in a dark beer.
http://forumbilder.se/images/91920101224358d14.jpg



Negra Modelo Ediciòn Especial (Special Edition): Grupo Modelo. 5.3%  En mycket val balanserad wienerol med liten till medium beska. Medium humlesmak med en del rostad malt och en viss humlearom pa slutet. Smaken mellan humle, malt och choklad ar mycket fint avvagd. Denna har medelstor kropp, vilket dom flesta mexicanska ol inte har.

http://forumbilder.se/images/7e920101225124f07.jpg

Negra Modelo: Grupo Modelo. 5.3%  En mycket val balanserad wienerol med liten till medium beska. Medium humlesmak med lite mindre malt an spacial edition. Smaken mellan humle, malt och choklad ar mycket fint avvagd aven i denna. Men bada negra ar mycket lika varandra bade till farg och smak.

http://forumbilder.se/images/4f82010113031ae48.jpg


Indio: Cuautemoc Moctezuma  4.5% Valbalanserad wienerol. Mer ren malt i smaken an i negra modelo. Ingen ton av choklad. Man kanner den rostade malten pa avstand. Valdigt liten beska och svart att urskilja humlen I arom och smak. God och lattdrucken ol som man lika garna som en ljus lager sitter och drar I sig I solen

http://forumbilder.se/images/c992010122541a086.jpg


Modelo Especial: Grupo Modelo 4.5%. Val balanserad lager. Ljus med hyffsad beska och ganska bra humlesmak. Humlesmaken ar godare an Corona extra, annars ganska lik. Denna har lite mer beska, vilket man saknar i coronan. Maligheten ar inte framtradande precis som i alla andra sana har ljusa lager.
Overlag ett bra ol, som ar valdigt laskande. Tar garna 5 stora klunkar fran flaskan i ett svep nar man ar lite svettig!


http://www.egetfoto.se/images/hpim0808a.jpg



Montejo Grupo Modelo (compania cervecera del tropico) 4.5%   Moderat beska men en frisk humlesmak, dock inte jattestor, men ganska intressant smak. Ok arom men ingen direkt maltighet. Aven denna ar en ljus sommar ol, som jag kommer dricka fler av.

http://forumbilder.se/images/6a0201095050Pcb10.jpg


Bohemia Obscura: Cuautemoc Moctezuma 5.5%  En mycket smakfull böhmisk ol. Smakhumlen ar patglig samtidigt som kroppen ar ganska stor. Fin arom och kanon avvagd maltighet i forhallande till humen. En mycket fin ol allt som allt! Rekommenderas varmt!

Dark Bohemia

To satisfy the most demanding palates Bohemia Obscura was developed, containing a dark liquid under the well-known Bohemia brand, which offers a great alternative for the consumer of this type of beer. The metallic tones of the label are maintained, in this case silver, denoting exclusivity and elegance of the Bohemia family.

Bohemia Obscura is a Vienna type beer, with a full body thanks to the mixture of caramel and toasted malts, which brings out is grain character, from where nut and coffee aromas emanate.

http://forumbilder.se/images/1c201095043PMffa0.jpg


Bohemia Clasica: Cuautemoc Moctezuma 5.3% En ljus pilsner. Mycket bra beska helt i min smak. Endel maltighet med mycket humlesmak. Aromhumlen kommer fram riktigt bra med. Den har stor kropp, men funkar bra eftersom beskan finns dar. Faktiskt bryggde jag en ol som jag kallade vikingpilsner, den smakar exakt som denna!
Sa nu vet jag va dom har for humle till den. He he... en klon!
Bland dom ljusa lager olen ar denna bland dom basta utan tvekan!

Bohemia

One of the oldest brands of the company, Bohemia is made especially for beer connoisseurs who appreciate its distinctive and impeccable taste. Its label design and its golden neck and cap, accentuate its aspect of exclusivity, sobriety and elegance. Bohemia has attained the distinction of being considered one of the finest beers in the world and the recognition by the Mexican consumer as the highest quality Mexican beer.

http://forumbilder.se/images/db201095134PM60c3.jpg


Kloster: Cuautemoc Moctezuma 4.5%  En ljus lager, ganska neutral. Snall beska och mattlig humlesmak. Finns en ton av att syre kommit i kontakt med olet. Tror det ar en del av humlesmaken som trader igenom. Ett gott ol, men kanske lite for kraftig kropp for att hinka i sig mycket av. Bor passa utmarkt till mat. Eftersmaken forsvinner ganska omgaende, vilket gor att man sakert oppnar en till omgaende.

http://forumbilder.se/images/cf1201081700Pcfc4.jpg


Sol Brava: Cuautemoc Moctezuma  6.0%  En mycket fin ljus lager med frisk smak. Medel beska och medelstor kropp. Lagom humlesmak, likasa arom. Svart att tro att den ar sa stark som den ar. Mycket lattdrucken och valdigt god. Denna ol ar ett verkligt hantverk! En ol jag garna sett i svenska pubars "stor stark" tapp....

http://forumbilder.se/images/4e201011024AMb444.jpg

1,596

(12 svar, postad i Utrustning)

Later intressant Salle.
Givetvis far du uppgifter. Maste fraga min fru bara.... aterkommer ganska snart!


Fast var i landet finns du? Finns kokaren i dom trakterna?

1,597

(12 svar, postad i Utrustning)

bara det att nu ar det utforsaljning... kommer forsvinna verkar det som

Jag vill ha en men jag ar i mexico kommer inte hem forran i borjan av mars.... da ar val alla slut........

1,598

(10 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)

Befinner mej nu i mexico city. Tredje gangen jag ar har nu.
Folk som endast sett hollywood filmer, tror att mexico ar corona, sol och tequila med larv i.....

Det at helt totalt fel!

Sol och corona ar industrilager, och tequila har Aldrig LARV..... Larven aterfinns i mescal!

Wienerolet som finns har, har langa traditioner bakat, fran utvandrande osterriker. I 3 ar hade mexico en osterrikisk president pa 1800-talet. Traditionerna med wienerol blev bevarat har som en statshemliget bevaras i usa....

Jag haller pa att redogora for dom olika olsorterna och vilka bryggerier som brygger dom


Pa lordag koper vi ett fat Indio..... 30 liter!


Fortsattning foljer... bara andra dagen annu.....

1,599

(12 svar, postad i Utrustning)

http://lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se/hs. … x_7719.htm

Denna kan man maska i. Maste till lidl nar jag kommer hem. Intressant varre. Borde funka att koka vorten i med ju

1800W
27 liter

kan det vara sa att lakningen kan misslyckas lite varefter man far daligt utbyte? Eller var det inte utbytet det hanlade om?